Håller på med altanbygge.
Har borrat hål för plintar och trodde jag hade full koll på slangen.
MEN, jag har lyckats att borra lite i slangen.
Den läcker inte nu och det saknas ingen vätska.
Men det har blivit några djupa repor i slangen.
Hur tjock är den egentligen?
Bör man göra några förebyggande åtgärder eller kan jag gräva igen hålet och sova gott om nätterna?

Att den inte läcker nu är ju bra i sammanhanget i alla fall. Hur djupa revor? Slangarna till jordvärme är ganska tunnväggiga för att ha ett bra värmeutbyte, ca 2-3 mm tjocka väggar beroende på slangdimension.

Kommer du att kunna komma åt att laga slangen om det i framtiden skulle uppstå ett läckage pga din skada? Om ditt altanbygge gör den svåråtkomlig borde du nog i sådana fall göra en lagning. Jag ser två alternativ

1) kapa och sätt dit en ordentlig skarvkoppling för din dimension på slang (bökigt med tanke på vätskan däri).

2) rengör och sätt en vulktejpskarv över skadan gräv över och hoppas på det bästa.

För att vara exakt är det normalt 2,4 mm tjocka väggar :)

För att du ska kunna sova gott om natten och slippa riskera att stå ute i svinkyla och slabba med kallt vatten så sätt dit en skarv, http://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-77-skarv-40-pn-6/ Lika mycket för att du ska kunna sova gott om natten....

Tack för snabbt svar.

Altanen kommer täcka stället där slangen är skadad. Altanen är dock ca 40-50 cm hög men fyller jag igen hålet blir det inte lätt att gräva upp. Har lite svårt att bedöma hur djupa revorna är men man ser ju att det har "gnagt" på den, jag har borrat förbi den men lyckats träffa lite på sidan.
Är det högt tryck i slangen? Tänkte om det kan bli att läckage uppstår i vinter när den går oftare....

Nej, det är inte särskilt högt tryck i den och jag tror inte trycket varierar nämnvärt under året.

Om det skiter sig under vintern så ska du ju dessutom kanske hacka dig igenom en del tjäle...

Problemet blir ju det att det är ca 10 cm som är skadat, då blir det väl 2 kopplingar och så får jag lägga en bit emellan?
Och frågan e ju då, är 2 skarvar bättre än en slang som är skavd?

Men det är klart, ligga under altanen och hacka frusen mark låter inte så lockande...

Kom på att jag har en annan fundering.
Är det någon som kan svara på hur nära slangen man vågar gjuta en plint?
Har nämligen grävt upp flera hår där jag stött på slangen utan att skada den då.
Men min tanke är att gräva lite till så jag flyttar plinten 10-15 cm ifrån slangen, eller är det för nära?

Kopplingarna håller men hur det är med slangen vet du ju inte...

Ett alternativ är som sagt vulkning men då föreslår jag att du också sätter en grövre slang utanpå som du delat på längden. Detta extra ytterhölje spänner du åt med ett antal riktigt kraftiga buntband eller rostfria slangklämmor så det hjälper att hålla ihop slangen.

Till PEM vattenslang finns det "plåster" som kan användas till lagning av slangen, tror man använder liknande slang för jordvärme. Alternativt sätter du in en rak PRK-koppling som är ca 10cm lång. Om intresse finns kan jag söka reda på RSK'nr för dessa.

Så klart vore det ju bra om man kunde "laga" skadan utan att behöva kapa slangen så man slipper fylla på å lufta å grejja eller vad man nu gör.
Ska jag kapa och skarva så blir det mycket gräva.
Jag är mycket tacksam för alla svar. Alla idéer är bra men det man hoppas på är något hokuspokus som fungerar så jag slipper skarv :-D
Kommer någon på något så säg bara.
Får väl ev. ringa rörmokaren imån å så om han hinner komma förbi och bedömma skadan...

Skarvkopplingen som jag tänkte på har RSK nr: 243 50 30 (25mm slang) eller 243 50 48 (32mm slang) de är 93 respektive 113mm långa.
Plåstren heter officiellt reparationsmuff, och normalt verkar de bara finnas för större dimensioner. Minsta dimensionen var för ytterdiameter 26-30 (RSK 103 36 12) samt för ytterdiameter 33-37 (RSK 103 36 38).
Bilder och lite ytterligare information finns i ahlsells VA-katalog http://np.netpublicator.com/netpublication/n95767433

Sökte och hittade en gammal tråd där samma sak behandlades. Där föreslog de svetsning alternativt skarvkoppling, sen denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/70218-laga-vattenslang.html

Jag tycker reparationsmuff verkar vara en bra grej, om dom fungerar som det är tänkt vill säga.
Vad tror ni om att låta hålet stå öppet, om jag nu inte gör något år det nu så är det lätt att komma åt sen.
Eller är det en dålig idé eftersom jag får kyla nere i hålet och vid slangen där?

Nja, om du inte har väldigt kort slanglängd så skulle jag säga att det är marginell skillnad men det är en god idé att trycka ner lite cellplast i hålet. Dock vet du ju inte om ett hål uppstår under första året eller 10:e...

Frågan är väl om du inte kan få lite problem med tjälskjutning om plintarna står så nära slangen. Har ingen egen erfarenhet, bara en tanke.

Jo jag vet att det kanske e lite lurigt med plintar och slang men några plintar står nog ganska nära slangen, men det är ofrånkomligt annars får jag uppfinna en svävande altan... :D

Får tjata lite på röris så han kommer på måndag så får vi se vad han säger.

xydix skrev:
Jo jag vet att det kanske e lite lurigt med plintar och slang men några plintar står nog ganska nära slangen, men det är ofrånkomligt annars får jag uppfinna en svävande altan... :D
Måste du grundlägga med plintar?

Brukar din BRINE-temp bli under nollan någon gång? Då skapar ju slangen själva tjälen genom att den snor värmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.