Har nyligen förvärvat hus med vattenburen Wirsbo golvvärme ingjutem i plattan från 1991, som har en luft/vatten värmepump från 2011 som primär värmekälla. Då jag verkligen är en rookie på området har jag lite funderingar som detta forum kanske kan besvara.

När jag tittar på installationen blir jag inte klok på den.
Kombipannans vatten för uppvärmning går enbart till en liten värmeväxlare i koppar, och sen åter. Den lilla värmeväxlaren i sin tur har en cirkulationspump kopplad i serie med hela husets golvslingor, så all värmeöverföring sker i växlaren vad jag förstår. Garagets uppvärmning är också kopplad tillsammans med övriga husets.

Vet att den förre ägaren hade tänkt koppla in slingor även utomhus, kan det vara detta som förberetts på detta sätt?

Jag som inte ska ha några slingor utomhus känner att det borde vara ner effektivt att ha huset system direkt till kombipannan. Och ev. ha värmeväxlaren för att välja annan temp i garaget.
Eller? Är ju ingen expert.
Finns det några hinder att koppla om?
Kan det vara nåt speciellt med golvvärmeslangarna som är ingjutna?

Sen står utedelen 5m från yttervägg, och innedelen 7-8m från där rören går in i huset. Antar att så långt det är möjligt bör man alltid minimera avstånden för värmeöverföring?

Tacksam svar.

Kan vara så att slangarna inte är diffusions täta så att vattnet syresätts hela tiden vilket gör att pannan rostar sönder i förtid och det förhindrar växlaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.