4 755 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Autoterm c200
Är det ens värt att laga den?
Finns det något billigt alternativ för uppvärmning till mitt hus som är ca 150 kvm där huset uppvärmning även går på varmvattet?
Alla svar emottages tacksamt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och säkringarna är kollade?
Protte
Protte
Jodå säkringarna är kollade ett flertal gånger. Tyvärr så går alltid någon av dom när tempen på pannan stiger. Har haft elektriker hemma två gånger och det händer inget nytt. Sista svaret jag fick var att eftersom säkringarna går så snabbt när värmen går upp i pannan att det troligvis är elpatronerna. Dessa kostar tydligen 5700 kr plus moms + installation. Har precis lagt ut över 5000 spänn på den.
Man brukar säga att när pannan passerat 20 år är det normalt risk för att elpatronerna och andra elkomponenter går sönder pga åldern och antalet in-/urkopplingar. Går tydligen att göra några tester enligt manualen för att få vägledning till felorsaken. Antingen laga eller, vanligast, satsa på en ny värmepump av någon sort som kan passa. Reservdelar säljs på t.ex. Blocket.se och ett nytt styrkort går säkert att sälja där till ett vettigt pris.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Värmepatronerna är nog elfelet, inte 100% säkert men troligt.
Protte
Protte
Jag satte i två nya säkringar igår igen då dessa hade gått. Nu funkar pannan helt plötsligt, visst strömbegränsningslampan lyser men det har inte gått någon säkring sedan igår eftermiddag, den producerar varmvatten och skickar ut till elementen. Jag blir galen på detta. Vad är det för fel????
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Du skriver olika säkringar, hur många säkringar är det till pannan? Mer än 3? Går alla sönder vid olika tillfällen?
Är det alltid säkringar till pannan som går, eller är det ibland huvudsäkringarna till huset?
Du skrev att strömbgr. lampan lyser. Det tyder på att något annat i huset drar mycket ström, eller att begränsningen inte fungerar.
Är det alltid säkringar till pannan som går, eller är det ibland huvudsäkringarna till huset?
Du skrev att strömbgr. lampan lyser. Det tyder på att något annat i huset drar mycket ström, eller att begränsningen inte fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det jag funderar på är om det jan ha blivit ngn. felkoppling i samband med bytet av styrkort.
Jag skrev nog lite otydligt, det är glassäkringarna till värmepannan som går. Just nu har jag typ 19 grader hemma och varmvatten dessutom. Pannan är uppe i 60 grader, normaldrift lampan lyser tillsammans med vv produktion samt vvb kall lampan. Inga säkringar har gått sedan igår eftermiddag. Huvudsäkringarna till pannan eller huset har inte gått överhuvudtaget.
Hade det nu varit elpatronerna som de påstår hade jag väl inte fått någon värme alls nu ??
Hade det nu varit elpatronerna som de påstår hade jag väl inte fått någon värme alls nu ??
Mmmmm blev lite fel där tyvärr... Glassäkringarna är då på 6,3 ampere styck, 250 volt 20 mm. Upptäckte via min granne att elektrikern hade kastat om den bruna och gröna kabeln som går till "STRÖMTAFQ! som det står längst ned nästan på kretskortet. Ringde upp för att kolla, då menar han på att det inte har någon som helst betydelse?
Hej!
Lånar den här tråden lite angående vår elpanna Autoterm C200 från 1984, den verkar fungera bra, men jag har en fråga angående uppvärmningen eftersom vi har kompletterat vårt lilla radhus med en luft-luftvärmepump.
Rumsgivaren som sitter i hallen den man ställer ned gradtalet för uppvärmingen med elpannan har vi vridit ned till ungefär 8-10 grader, eftersom luftvärmepumpen klarar att hålla värmen. Elpannan skickar ju inte ut något varmvatten i elementen nu, vilket är helt rätt. Men en fråga jag har är varför elpannan ändå värmer upp vattnet i panndelen (termometern på fronten av elpannan varierar mellan att ligga på 30 grader C och 65 grader C). Sedan verkar det här varma vattnet cirkulera runt inne i pannan eftersom cirkulationspumpen känns varm.
Värmer pannan alltid vattnet i panndelen samtidigt som den värmer vattnet i varmvattenberedaren? Eller kan man på något sätt stänga av uppvärmningen av panndelen för att spara på el nu när vi inte använder det vattenburna för uppvärmningen, mer än varmvattnet för dusch och dylikt?
Mvh
Magnus
Lånar den här tråden lite angående vår elpanna Autoterm C200 från 1984, den verkar fungera bra, men jag har en fråga angående uppvärmningen eftersom vi har kompletterat vårt lilla radhus med en luft-luftvärmepump.
Rumsgivaren som sitter i hallen den man ställer ned gradtalet för uppvärmingen med elpannan har vi vridit ned till ungefär 8-10 grader, eftersom luftvärmepumpen klarar att hålla värmen. Elpannan skickar ju inte ut något varmvatten i elementen nu, vilket är helt rätt. Men en fråga jag har är varför elpannan ändå värmer upp vattnet i panndelen (termometern på fronten av elpannan varierar mellan att ligga på 30 grader C och 65 grader C). Sedan verkar det här varma vattnet cirkulera runt inne i pannan eftersom cirkulationspumpen känns varm.
Värmer pannan alltid vattnet i panndelen samtidigt som den värmer vattnet i varmvattenberedaren? Eller kan man på något sätt stänga av uppvärmningen av panndelen för att spara på el nu när vi inte använder det vattenburna för uppvärmningen, mer än varmvattnet för dusch och dylikt?
Mvh
Magnus
Klicka här för att svara