1 914 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad är vad i bergvärmeofferter egentligen? Skippa totalentreprenad?
Har fått in ett antal offerter på bergvärme, total installation från borrning till inkoppling mot bef värmesystem. Offerterna är ganska snarlika i sin prisbild, och landar runt ca 120' för 180m borrning och en "svenssonpanna".
Vad jag inte blir riktigt klok på, är hur mycket "luft" det är i offerterna egentligen. Kollar man med enbart brunnborrarfirman så får jag ett fastpris på drygt 40' efter ROT, och kikar man vad pannorna som ingår i offerterna kostar om man köper dem på webbutiker så landar de på ca 50'.
Av de totala 120' i offerten så är det alltså 30' kvar som skulle gå till själva vvs-installationsdelen och demontering av gamla varmvattenberedaren? Före ROT skulle det ju innebära runt 60' , det är ju flera veckors jobb för en röris och en elektriker?
Det käns som att det finns en massa pengar att spara på att rodda ihop det hela själv, frågan är bara om man står helt utan garantier mm sedan? Någon som gjort precis så här, och delat upp sin installation mellan olika leverantörer (och kanske t o m kan rekommendera någon vvs:are i Uppsalaområdet som går med på sånt här upplägg)?
Vad jag inte blir riktigt klok på, är hur mycket "luft" det är i offerterna egentligen. Kollar man med enbart brunnborrarfirman så får jag ett fastpris på drygt 40' efter ROT, och kikar man vad pannorna som ingår i offerterna kostar om man köper dem på webbutiker så landar de på ca 50'.
Av de totala 120' i offerten så är det alltså 30' kvar som skulle gå till själva vvs-installationsdelen och demontering av gamla varmvattenberedaren? Före ROT skulle det ju innebära runt 60' , det är ju flera veckors jobb för en röris och en elektriker?
Det käns som att det finns en massa pengar att spara på att rodda ihop det hela själv, frågan är bara om man står helt utan garantier mm sedan? Någon som gjort precis så här, och delat upp sin installation mellan olika leverantörer (och kanske t o m kan rekommendera någon vvs:are i Uppsalaområdet som går med på sånt här upplägg)?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vår VVS'are tog 8h för att installera bergvärmepumpens kalla sida - så om din beräkning stämmer så tror jag det finns en hel del luft. Varma sidan har jag inte specat men jag skulle gissa på mindre än 4h. Sen skall man ju inte underskatta kostnaderna för de fantastiska guldplätterade kopplingarna och rördelarna som vvs'aren har i sin bil och som kommer att behövas för att färdigställa installationen. *ironi* Men i teorin borde det finnas pengar att spara på att dela upp det. Noterar man dessutom att villamässorna fylls till mer än hälften av olika företag som säljer olika typer av värmepumpar så inser man att det är en branch där man fortfarande verkar kunna tälja guld.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det skulle ju kunna vara så att dom har lagt på lite timmar pga ROT......
Vad tror ni om garantier mm då? Ofta är ju en viss vvs:are knuten hårt till en värmepumpstillverkare, men får man väl tag i en vvs:are som kan/vill/är godkänd av just den vvp man valt, så borde det väl inte vara några större problem.
Det jag är lite rädd för är att jag står med ett fint borrhål, en vvp, och så kommer vvs:aren som ska montera pumpen, och han utbrister något i stil med att borrhållet ju är parallaxborrat och vvpn är av dijontyp och att det därför inte går att ansluta över huvudtaget. Alla pengar i sjön. Men väljer man en standard vvp från Nibe/CTC och en borrfirma som man har lite referenser på så borde det ju inte kunna bli så fel tycker man...
Det jag är lite rädd för är att jag står med ett fint borrhål, en vvp, och så kommer vvs:aren som ska montera pumpen, och han utbrister något i stil med att borrhållet ju är parallaxborrat och vvpn är av dijontyp och att det därför inte går att ansluta över huvudtaget. Alla pengar i sjön. Men väljer man en standard vvp från Nibe/CTC och en borrfirma som man har lite referenser på så borde det ju inte kunna bli så fel tycker man...
Problemet kan bli att det inte finns nån villig röris som installerar om dom inte får tjäna en slant på vp. Är man lite händig är det inga problem att installera en vp själv räkna med att rördelarna och isolering kostar max 10000 kr så runt 100000 kr ska inte vara några problem. Garantin om man installerar själv gäller i alla fall hos Nibe för det kollade jag upp innan jag installerade min 1245a.
Klicka här för att svara