V
Voh: Tack ska du ha för svaret Comfort Thomas, jag kör nog på det och säljer den för 1.5k. Vad jag vet är den felfri men har ju såklart några år på nacken. Ska testa den i dagarna och sen få den ordentligt nedplockad. Tack för hjälpen!
7 svar · 7,1k läst
Oldboy
Oldboy: Tror glidgjutning och insatsrör är relativt likvärdiga i pris. Jag hade kört på glidgjutning. Det bibehåller den ursprungliga tvärsnittsarean vilket kan vara behövligt om man vill elda med ved.
16 svar · 3,7k läst
E
Erik73: [citat] Är inte värt å laga den efter alla år med tanke på priset jag gav 3500:- Är nog dyrare å få fart på den än vad den kosta
13 svar · 4,3k läst
anders07
anders07: Du kan ju gjuta in rören redan nu, då är det ju klart sen. Det går ju också att gjuta in både el och vatten eftersom ett problem är att på sommaren har du inte någon värme i vattenburna golvvärmen som räcker för att hålla ett badrumsgolv "lagom" varmt. Det finns även separata el-patroner till vattenburet system för badrum som kan köras helt separat eller sen i det övriga
1 svar · 1,1k läst
B
BJohan: Jag köpte en luft/luft vp på Jula 2010 och har jag installerade den själv i garaget. Den är av märke Coolix. Jag vet inte om det är samma pump som Zibro. Den fungerar perfekt fortfarande. Med tanke på jag betalade 5000 kr har den säkert redan betalat sig.
34 svar · 25,0k läst
·
D09
D09: Märkligt ha ha Skulle kolla lite med pannan och vred från serviceläge till vanligt och nu lyser varken display eller några andra lampor
12 svar · 16,3k läst
·
L
LaT: Tack för svaret, har skickat det vidare till svågern så får vi höra vad han säger.
2 svar · 7,2k läst
S
smurfen72: [citat] Du får nog räkna med en vikt på ca 500 kilo för en vp med vatten i beredaren lite olika beroende på märke. Hur stor vp ska du ha i förhållande till husets effektbehov dimensionerar man för tex 100% effekt täckning kan det behövas arbetstank om pumpen ska få en bra drift om man inte väljer tex inverter vp.
6 svar · 6,8k läst
·
S
smurfen72: Har man inte behov av olika flöden skulle jag stänga bypassen helt då slipper man ev kortslutning och spar in drivströmmen från en cp.
26 svar · 8,2k läst
S
smurfen72: En vp är ca 600*600*1850 men sen kan ev behövas vv beredare beroende på vv behov samt ev en arbets/knäpp tank så det är svårt att säga hur stor plats det tar.
7 svar · 1,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Välkommen! Om du kommer direkt från lägenhet så är ett hett tips att inte skruva för mycket efter eget huvud. Man ska inte laga något som inte är trasigt. Om man skruvar, och det blir dåligt, så är set bara att skruva tillbaka. ;)
11 svar · 5,6k läst
J
jtl: En sak att ha med i tankarna är behovet av undertryck i huset. Undertrycket finns för att minska risken att varm luft tränger förbi diffusionsskiktet. På vintern är det lätt att lura sig själv eftersom självdrag fungerar som bäst (det är stor skillnad på temperaturen inne och ute) vilket gör att man får ett stort luftombyte men det betyder inte att man har undertryck. Det krävs
4 svar · 7,8k läst
S
schmitz: [citat] Hej. Jag har idag fått samma problem som du verkar haft. Lyckades ni lösa ert problem? Jag kan ej kvittera larmet och få det att försvinna. Jag har också haft en elektriker att titta på problemet men alla faser ligger rätt osv. Jag måste nog ringa ivt imorgon så får vi se om de har något förslag till lösning. Någon som med säkerhet vet hur pumpen vet att det är ett
3 svar · 11,8k läst
A
Anders_Nilsson: April 2014 Göteborg, betalade 91 tusen rotat för NIBE 1226-8 + 150 m aktivt hål + all installation hos Svensk Kylservice. Dock var gammal panna + tank borttaget.
10 svar · 3,3k läst
N
n1zz3: Helt ok pris med tanke på att det är betydligt mer pyssel med att installera en sådan maskin.
5 svar · 2,1k läst
U
Ulrik: [citat] Hej! Jag hittade ingen butik, men jag köpte ventilen (bara själva insatsen) via Höörs VVS som tog hem den på ett par dagar, sedan bytte jag den själv. Snabbt och enkelt! Ring Magnus på Höörs VVS och hälsa från mig, 076-4034061. Mvh, Ulrik
2 svar · 2,7k läst
M
moiran: krilleman_215: Syns inte bilderna för er?? De syns härifrån, även i mina andra browsers... :screwy: Hempularen: Hur kommer det sig att det skulle vara luft i de (tidigare) avstängda slingorna när de andra fungerar? Skulle operationen gå fortare/smidigare för en röris (utrustningsskillnad t.ex.)?
3 svar · 4,5k läst
·
S
smurfen72: I så fall är det hastigheten på cp mellan vp och inne del som ska ökas. Om vp larmar är nått fel att bara återställa och köra vidare är inte bra den går troligtvis på gränsen även när den inte larmar.
11 svar · 8,7k läst
MathiasS
MathiasS: Vad är det som låter då? På min nibe surrar motorskyddet mer än kompressorn ibland.....
5 svar · 16,9k läst
N
n1zz3: En egenkontroll kan du begära ut
3 svar · 3,0k läst
S
Anonymiserad 137805: Troligtvis... Är det bara fördelar med att köra en luftvärmepump på 16C i stället för direktverkande El i alla lägen. Att byta pump mot en ny bara för 10C - funktionen kan säkert aldrig löna sig, men de ggr ni är där och vill använda den utan att elda ja kanske. Man måste ju räkna på drifttimmar och utomhustemp, hur många dagar/timmar är utetempen under 10C ? resp 16C? Annars
2 svar · 2,9k läst
MathiasS
MathiasS: Så här skrev jag i den andra tråden om precis samma sak.....: En ersättningspump kostar nog dubbelt mot ett kompressorbyte. Problemet med att bara reparera kompressorn på något som är tio år gammalt är ju att nästa sak som ryker är varmvattenberedaren, man kan nog inte räkna med att beredaren överlever en ny kompressor. Tråkig kalkyl hur man än vänder på det.
3 svar · 15,7k läst
A
Addde: [citat] Haft folk här idag och tittat. Var inga problem med en Nibe F750. Det satt en PE 50 på röret redan. Om det var nått skulle dom fixa det i priset. Fick pris på 50tkr för en Nibe 370 med 2kw kompressor. F750 hade upp till 6kw. Var 21tkr i skillnad. Kändes som ett bättre köp att välja den större för 71tkr. Större varmvatten beredare. Den Ivt:n vi hade var på 2kw det var ju en
2 svar · 6,7k läst
MrPlow
MrPlow: Vi flyttade precis in i ett nytt hus med samma problem. Kalla element men varmt vatten. För att få varmt i huset satte vi över pannan på manuell drift och shunten manuellt (hade den gamla varianten där man trycker in och drar i bottenläge). Då fick vi ordentligt varmt i huset. Efter besök av servicefirma konstaterades att shunten brunnit och att styrkortet tagit stryk. Nytt styrkort och
11 svar · 34,4k läst
·
S
superpalten: Gjorde en konvertering i år. Här är lite info. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/234894-min-resa-fran-luftburen-varme-till-bergvarme-med-radiatorer.html
12 svar · 12,7k läst
C
Costanza: Det var kanske den då. Jag kan ha missuppfattat teknikern. Priset springer väl iväg främst för att han tog med sig hela "maskineriet" (kompressorn?) för att åtgärda (och kolla så att det finns gas mm) på hemmaplan. /C
3 svar · 3,9k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Kolla även in start-stop gradmin samt start-stop TS. Kolla instruktionsboken vilken meny. Hur länge den står innan den skall starta mellan kompressor start samt hur långt den gå innan TS går in.
13 svar · 20,6k läst
·
B
Anonymiserad 137805: Det kan ju vara fel på det "nya" kretskortet, kanske inte kompatibelt med programvaran för innedelen Men varför brann det gamla? måste ju vara generalkortis nånstans... Har man specen på sensorn är det ju lätt att mäta densamma. Oavsett bör det inte vara avbrott eller kortis. Är den rätt monterad på det nya kretskortet? Kan det hänt nått med kablen?
1 svar · 5,2k läst
B
bladhet: Svärfar öppnade upp luft/luft pumpen och hittade direkt vart felet var. Det hade princip brunnit hål i ett kretskort! Är ljust nu i färd med att byta:) håller tummarna
26 svar · 7,6k läst
C
Comfort Thomas: Det finns gott om märken/modeller som har 2 eller flera innerdelar anslutna till en utedel men dom flesta är inte så kallat "Nordiska" modeller med bland annat värmekabeln i tråget monterad från fabrik och även en programvara som kanske inte är optimal för vårat klimat. Mitsubishi Electric tex har bara en enda modell och det är 2D53VAH där H är viktigt i modellbeteckningen.
5 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.