8 158 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
IVT greenlinge E problem
Sida 1 av 2
Hej.
Jag har ett ganska stort problem nu när det börjar bli kallt.
Det är så att min värmepump har börjat klaga på Högt pressostat tryck..
Det jag har gjort är:
Bytt C-pumparna ( Både den interna och den yttre hjälp pumen..)
Spolat ur/rengjort dom två grova slangarna inuti Vp till och från värmeväxlaren ( skitiga som den innuti)
Backspolat ur värmeväxlaren.. ( också skitig..)
Idag har jag även spolat ur resten av värme systemet ..
Luftat allt och kört igång...
Men..... utan resultat...
Jag får larmet nästan varje gång retur tempen kommit upp i 45grader... ??
Jag har även ett annat problem eller om det hör ihop...
Kb tempen in och ut skiljer sig väldigt mycket.. börjar misstänka en felaktig givare..
temperaturer:
GT1 Från:44.7 Nu 41,7
Gt2 -8.8
Gt3 Från 37.5 nu 36.5
Gt6 Kompressor: 89.2
Gt8 Vb ut:55.8
Gt9 Vb in 44:1
Gt10 Kb in:23,6
Gt11 Kb ut -1,9
Jag tycker det ser ut som kompressorn är på G att ge upp eller? (väldigt varm..?)
Det jag har gjort är:
Spolat ur/rengjort dom två grova slangarna inuti Vp till och från värmeväxlaren ( skitiga som den innuti)
Kb tempen in och ut skiljer sig väldigt mycket.. börjar misstänka en felaktig givare..
temperaturer:
Gt2 -8.8
Gt3 Från 37.5 nu 36.5
Gt11 Kb ut -1,9
Jag tycker det ser ut som kompressorn är på G att ge upp eller? (väldigt varm..?)
Hej.. tack för svar..
Hm nej.. jag har tyvärr tagit bort det för ca 5 år sen och nu har jag även tappat bort det så jag skall köpa ett nytt..
jag har i nuläget slut på ideer.. ( har inte så mycket kunskap heller.. hehe)
Hm nej.. jag har tyvärr tagit bort det för ca 5 år sen och nu har jag även tappat bort det så jag skall köpa ett nytt..
jag har i nuläget slut på ideer.. ( har inte så mycket kunskap heller.. hehe)
Kan det vara skit i rören till alla radiatorer? hm då har jag stora problem..Ransta jocke skrev:
13st radiatorer och ett golvärmesystem..
Ingen som har något tipps vad jag kan göra mer?Ransta jocke skrev:Hej.
Det jag har gjort är:
temperaturer:
Gt2 -8.8
Gt3 Från 37.5 nu 36.5
Gt11 Kb ut -1,9
Hur styr du pumpen? 55C är nog absolut max vad du får ut av pumpen (utan elpatron). Om du har möjlighet att sänka din framledningstemperatur kommer ditt problem att försvinna.
Diffen på kalla sidan ska vara runt 4kelvin kolla så att din pump verkligen går. Gör den det så är det bara att börja lufta mera. Kan få lufta flera timmar innan all luft är borta.
Diffen på kalla sidan ska vara runt 4kelvin kolla så att din pump verkligen går. Gör den det så är det bara att börja lufta mera. Kan få lufta flera timmar innan all luft är borta.
Redigerat:
Jag sätter en slant på givarna. GT10 är garanterat kass men den har ingen styrnade funktion. Det har däremot GT9 men bara vid VV-produktion om jag minns rätt. När slår kompressorn ifrån p.g.a. hög pressostat? Är det vid VV eller värmeproduktion eller båda?
Tips: Jämför GT8 och GT9 när kompressorn står stilla. De ska visa samma värde då.
Tips: Jämför GT8 och GT9 när kompressorn står stilla. De ska visa samma värde då.
esox71 skrev:Jag sätter en slant på givarna. GT10 är garanterat kass men den har ingen styrnade funktion. Det har däremot GT9 men bara vid VV-produktion om jag minns rätt. När slår kompressorn ifrån p.g.a. hög pressostat? Är det vid VV eller värmeproduktion eller båda?
GT8 Och GT9 visar tyvärr aldrig samma värde... kan ha med placeringen att göra kanske..
Det konstiga tycker jag att den slår av precis vid 45 grader ..? och det verkar gå "tungt" att värma dom sista decimalerna upp till 45grader....
Jag drog ner kurvat så stop tempen ligger precis under 45.. typ 44.8 .. och då är det problemet borta. men jag får kallt i huset då det numera är ca 13-18 grader kallt här och jag måste upp i ca 55 för att det skall vara bra.. jag skall i morgon se om KB givaren för in är paj.. jag försökte köra bara kb pumpen .. men Vp´n startade av sig själv iallafall..?
Jag andvänder förnärvarande inte Vp´n till att göra varmvatten för dusch - bara för värme i huset detta är för att den numera är fel placerad och skall flyttas nästa sommar...
Redigerat:
kalla sidan har jag tyvärr inte meckat med alls.. kan det vara den som är boven? därav min mycket skumma KB temp in?n1zz3 skrev:Hur styr du pumpen? 55C är nog absolut max vad du får ut av pumpen (utan elpatron). Om du har möjlighet att sänka din framledningstemperatur kommer ditt problem att försvinna.
I morgon skall jag prova och montera en c-pump till på varma sidan.. det är så att huset är väldigt långt och stort 360m2 så jag andvänder bara halva nu.( byggd 1890). pumpen står fn i "fel" ände av huset och därmed är det väldigt långa ledningar och dessutom högt " på vinden" som min kulvert går.. jag tänkte att jag kanske inte får runt vattnet ordentligt.. ?? bara en tanke.. jag har ca 1,1 bar i tryck när systemet är 30grader 80 liters expansionstank.. ( borde räcka för att övervinna höjden som är ca 7m
skall kompressorn vara så varm?
kikade i manualen
ser det konstigt ut så beror det på kopiering ifrån pdf
Pressostat hög (HP)
Trolig orsak 1: Luft i värmesystemet.
Åtgärd:
1. Tryck på knappen Kvittera.
2. Kontrollera om det fi nns luft i radiatorerna.
3. Fyll på värmesystemet och lufta vid behov.
Trolig orsak 2: För litet fl öde över värmepumpen.
Åtgärd:
2. Kontrollera att värmebärarpumpen inte har stannat.
3. Kontrollera att alla ventiler är öppna.
4. Öka eventuellt värmebärarpumpens hastighet.
Trolig orsak 3: Partikelfi ltret på ”varma sidan” är igensatt.
Åtgärd:
2. Kontrollera fi ltret.
3. Rengör fi ltret vid behov.
LARM
(HP)
Pressostat hög
030915
16.08.15
Info Kvittera
HP i menyfönstret står för högtrycks-
pressostat.
Observera
Öka värmebärarpumpens hastighet:
Använd en skruvmejsel eller ett mynt för
att öka hastigheten på värmebärarpum-
pen. Vrid ett steg moturs.
Trolig orsak 4: Köldmediekretsen är överfylld.
Åtgärd:
1. Kontakta din återförsäljare.
Trolig orsak 5: Torkfi ltret är igensatt.
Åtgärd:
Pressostat hög (HP)
Åtgärd:
Åtgärd:
Åtgärd:
2. Kontrollera fi ltret.
LARM
(HP)
Pressostat hög
030915
16.08.15
Info Kvittera
pressostat.
Observera
Åtgärd:
Åtgärd:
Tack..ingemar_o skrev:kikade i manualen
Pressostat hög (HP)
Åtgärd:
Åtgärd:
Åtgärd:
2. Kontrollera fi ltret.
LARM
(HP)
Pressostat hög
030915
16.08.15
Info Kvittera
pressostat.
Observera
Åtgärd:
Åtgärd:
Jag ser nu att jag har nog tänkt rätt.. att det borde vara flödet på varma sidan som är för litet.. om det är skit i rören eller för klen c-pump-- vet jag inte.. men det känns som problemen kom i sensommras då jag fick lov att byta den innre c-pumpen.. givetvis hade ju MILO utgått ur sortimentet så jag fick sätta dit en annan med en slags styrning på .. men den skall kunna lyfta vattnet 7m.. och.. tyvärr så tror jag inte det.. elementen blir ju endå varma.. så någon nytta gör den ju..men kanske inte tillräckligt för att få undan vattnet i från växlaren och då blir det för högt tryck pga värmen.. hm jag vet inte egentligen bara en teori..
jag vet faktist inte vad den mäter för att få fram kompressorns temp -- på kompressorn kanske..smurfen72 skrev:
Framlednings tempen håller runt 56-57 grader som värst..
Jag har sett temperaturer på närmare 100 grader på kompressorn.. = borde inte vara nyttigt..
Hetgas på 30 grader över framledningen är ok och vid högre framledning brukar det kunna vara 35 grader högre så jag tror det är helt ok. Se till att cirkulationen på varma sidan ökas så deltat hamnar på ca 7 grader det är ju antagligen mera noga nu när du troligtvis ligger på gränsen vilka framlednings temperaturer vp klarar av. Att köra utan filter är inte så bra jag har satt ett extra magnet filter före min vp just för att undvika att växlarna sätts igen. Mät på radiatorerna är det nån som har dåligt flöde kan det gå att öppna upp den och få lite mera totalt flöde med samma cp. Lite konstigt att flödet inte räcker nu när brine är kallt och framledningen hög för då lämnar vp lägre effekt och behöver lägre flöde men den ligger ju närmare temp gränsen så det kan bero på det.