8 158 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
IVT greenlinge E problem
Tjena.smurfen72 skrev:Hetgas på 30 grader över framledningen är ok och vid högre framledning brukar det kunna vara 35 grader högre så jag tror det är helt ok. Se till att cirkulationen på varma sidan ökas så deltat hamnar på ca 7 grader det är ju antagligen mera noga nu när du troligtvis ligger på gränsen vilka framlednings temperaturer vp klarar av. Att köra utan filter är inte så bra jag har satt ett extra magnet filter före min vp just för att undvika att växlarna sätts igen. Mät på radiatorerna är det nån som har dåligt flöde kan det gå att öppna upp den och få lite mera totalt flöde med samma cp. Lite konstigt att flödet inte räcker nu när brine är kallt och framledningen hög för då lämnar vp lägre effekt och behöver lägre flöde men den ligger ju närmare temp gränsen så det kan bero på det.
Deltat fick jag nu ner till ca 9grader ( VB in - VBut).. jag satte in en extra Cp... tillfälligt för att prova.. tyvärr tog jag bara en som jag hadde.. bara 58w max...
och det verkar som jag får en lugnare tempstegring på VB ut nu.. och något kallare kompressor.. vart sitter GT1?
det verkar som GT1 och GT9 har 2 graders skillnad.. jag har nu samma temp på GT8 och GT9 när kompressorn står still... jag KAN fortfarande ha lite luft i systemet efter senaste uppgraderingen..( den gjorde jag morse)
Men pumpen slår aldrig igång tillskottet trots 20min timer och 5 min shunt tid öppna..??
Det går fortfarande väldigt sakta efter 45grade .. men nu går den upp till 48 innan jag får larmet..
Jag har tagit bort alla termostater på radiatorerna...
Denna är en sån.. 55 på framledning och 48 i retur.... Det är en greenline E16 från 2006smurfen72 skrev:
Nu har jag även hittat min manual.. och fått i gång tillskottet..
Så so far so good.. det blir bättre och bättre jag har två auto avluftings ventiler på vinden så vart efter luften pyser ur så verkar det funka nu... men det jag inte fattar är varför GT1 "nuvarande temp" och GT9 "radiator retur" .. det skiljer två grader...
Redigerat:
hehe.. jag vet faktist inte om det faktist är så.. men den ena visar ju "nuvarande"temp på radiatorerna.. och den andra visa retur temp som kommer tilbaka till VP.. så det borde vara retur båda.. eller? by the way nu får jag hög pressostat larmet vid 50.. suck och ökar jag på tillskottet till 2/3 dels effekt så går huvud säkringen... jag är så trött på vintern.. vill ha golvvärme i hela huset.. ( slipper så hög framlednings temp..)smurfen72 skrev:
så nu vaknar man med larm och 35grader i element värme.. 13-14grader varmt i huset brrr...
Kom på en grej Ivt brukade ju installeras med bypass och extern cp till rad då visar troligtvis den ena givaren tempen från rad och den andra givaren tempen in till kompressorn vilket kan vara högre om flödet går fel väg i bypassen vilket det gör om man har lägre flöde i den externa kretsen.
aha.. Bypass skall kollas. om jag har någon.. men när dom installerade Vp'n så installerades det ingen extra cp.. då jag hade en i systemet redan..
hade ju vedpanna och värmepatron förut..
Gott nytt år förresten..
hade ju vedpanna och värmepatron förut..
Gott nytt år förresten..
Om du har alla termostater öppna kan du stänga ev bypass den behövs inte så länge vp får rätt flöde och det ser du på deltat om flödet är rätt efter du stängt bypassen. Det är bara dumt att låta vp få varmt vatten i returen via bypassen som inte gått ett varv i radiatorerna först.
Gott nytt år.
Gott nytt år.
Om bypass sitter i systemet är det viktigt att den inre cp har lägre fart än den yttre. Har man inte det är det stor risk att man kan få kortslutning och då skenar temperaturen på VB in och pressostaten löser. Det kan ju vara skit i några radiatorer som förändrat flödet så pass att detta sker.
Har du inte bypass så är det någon annan orsak.
Jag har extern cp på max läge 3 och den interna på läge 1. Har IVT C9 med bypass och en volymtank.
Har du inte bypass så är det någon annan orsak.
Jag har extern cp på max läge 3 och den interna på läge 1. Har IVT C9 med bypass och en volymtank.
Jo det ville jag från början, men det var en bekant som tyckte att jag skulle satsa på en tank i serie då han påstod att man tappar ett par grader i framledning jft serietank. Tanken har möjligheten att byggas som arbetstank då den har 4 anslutningar. Har även varit inne på att sätta solfångare som kan matas in i tanken via värmeväxlare. Har dock så låg totalförbrukning så jag vet inte om det blir någon solpanel i framtiden.smurfen72 skrev:
Klicka här för att svara