Jag monterade julas markstativ och installatören av värmepumpen va nöjd med det. Dämpgummit behövdes inte enligt honom om det stod på marken, De lät dem va kvar iaf eftersom jag satt dit dem.

P
Jag tycker att du mäter el förbrukningen på 8-9 samt 17C och ser hur stor skillnad det är, du blir nog förbluffad.

Sen kan du köra VP på avfuktning på övrig tid, mät förbrukningen då med och bli häpen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
jtl skrev:
Den enda nackdelen jag ser är att 17 är lägsta temperatur (förutom frostfritt som enligt manualen skall ge 8-9 grader). Jag tycker att 8-9 är i minsta laget, rädd för att den relativa luftfuktigheten blir ganska hög under höst/vår. Med 17 grader har jag nu runt 45% (västkusten).
Jag tror att det drar rätt lite el att hålla tempen på 17°C ner till en utomhustemp på 2-4 °.
Och sen går du ner till frostfritt när utomhustempen sjunker lägre.

Då har du alltid några grader varmare i garaget än utomhus och det håller ner luftfuktigheten rimligt.

Om det nu är mest för luftfuktighetens skull som du tvekar att köra på frostfritt.

jag har installerat denna själv. Enkelt och bra haft den i nästan 1,5 år nu.
Den låter men då vet man att den är igång och funkar.

Jag köpte en luft/luft vp på Jula 2010 och har jag installerade den själv i garaget. Den är av märke Coolix. Jag vet inte om det är samma pump som Zibro. Den fungerar perfekt fortfarande. Med tanke på jag betalade 5000 kr har den säkert redan betalat sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.