Hej.
Jag har ett problem med min IVT bergvärmepump Greenline C. Jag får ett felmeddelande att det är fasfel men utan att det är fasfel och detta efter ca 2 års användande. Jag har mätt och faserna ligger rätt och det finns inga glappkontakter samt att motorskyddet löser inte heller. IVT har varigt hos oss och bytt all elektronik i pumpen utan framgång och det enda som jag ser kvar att byta är kopressorn vilket dom hela tiden hänvisar till fabriken och säger att det kan inte bli fel i denna. I och med att det blir varmare och kompressorn går minder har felmeddelandet avtagit avsevärt. Vi har också varigt i kontakt med nätägaren och de har i sin tur inte fått medelande på nätet och värt att tillägga är att även en granna till oss har en IVT pump och denna har fungerat utan problem.
Är det nån som har liknande erfarenhet av problem med bergvärmepumpar.
 
När vi får detta meddelande slår kompressorn ifrån och pumpen går över på patron vilket blir mycket dyrare. Varge gång detta händer får vi slå ifrån stömmen för att nollställa medelandet.
 
svårt att tala om vad som kan vara orsaken.

Men meddela oss temp. gt6 gt8 samt gt9 under drift så får du nog lite svar.

Misstänker att ivt gör som de andra att om hetgastemperaturen inte ökat ett visst antal grader under en viss tid så sätts larmet fasföljdsfel då där inte finns ett fysiskt kontrollrelä i denna pumpen.

Kolla synglaset under drift,för troligtvis har du soppatorsk.

/Cerwin
 
gurra80 skrev:
Hej.
Jag har ett problem med min IVT bergvärmepump Greenline C. Jag får ett felmeddelande att det är fasfel men utan att det är fasfel och detta efter ca 2 års användande. Jag har mätt och faserna ligger rätt och det finns inga glappkontakter samt att motorskyddet löser inte heller. IVT har varigt hos oss och bytt all elektronik i pumpen utan framgång och det enda som jag ser kvar att byta är kopressorn vilket dom hela tiden hänvisar till fabriken och säger att det kan inte bli fel i denna. I och med att det blir varmare och kompressorn går minder har felmeddelandet avtagit avsevärt. Vi har också varigt i kontakt med nätägaren och de har i sin tur inte fått medelande på nätet och värt att tillägga är att även en granna till oss har en IVT pump och denna har fungerat utan problem.
Är det nån som har liknande erfarenhet av problem med bergvärmepumpar.

Hej. Jag har idag fått samma problem som du verkar haft. Lyckades ni lösa ert problem? Jag kan ej kvittera larmet och få det att försvinna. Jag har också haft en elektriker att titta på problemet men alla faser ligger rätt osv. Jag måste nog ringa ivt imorgon så får vi se om de har något förslag till lösning. Någon som med säkerhet vet hur pumpen vet att det är ett fasföljdsfel?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.