Pen
Pen: Lyfter denna tråd. Jag behöver också en backventil till min frikyla. Men den rekomenderade klaffbackventilen ovan från vvs&badrum kan inte monteras på rör där vätskeflödet går uppifrån och ner som det gör i mitt fall. Jag har ont om plats att kröka runt rören för att få rätt montage och dessutom stjäl ju även krökarna en del tryck. Finns det överhuvudtaget klaffbackventiler
10 svar · 4,8k läst
holmberg87
holmberg87: [citat] Det har varit rätt en varm vinter här också men man vill gärna vara förberedd för en vargavinter så inte elräkningen tickar iväg hej villt
23 svar · 3,2k läst
·
pelpet
pelpet: Ett till alternativ kan vara att skaffa en braskamin eller murspis om det inte redan finns och spetsvärma med ved när behovet finns. Om det är kallt ute så slänger man in en brasa på morgonen, en när man kommer hem från jobbet och en på kvällen. Vedvärme kan man få från kanske 30 öre/kWh om man skaffar veden på ett kostnadseffektivt sätt (köper hem långved och sågar och klyver
19 svar · 16,9k läst
C
Anonymiserad 137805: Nä det är ju TS påstående att det blir för dyrt, så det är säker väldigt väl underbyggt. 15% dyrare blir det ungefär från10 till13C. Så nånstans mellan 15-150kr i månaden blir det, dock för dyrt....
4 svar · 3,4k läst
mexitegel
mexitegel: Om du ska bygga om badrummet kanske det går att byta ut rören och fälla in rör-i-rör i väggen istället? Så slipper du utanpåliggande rör i badrummet. Men börja som sagt med att kolla upp vad som är galet med pumpen.
11 svar · 6,2k läst
S
smurfen72: Ja med 20 grader i retur så är 37 graders framledning lågt för många hus. Vad ligger rums tempen på om returen ligger på 20 grader ?
21 svar · 5,3k läst
·
J
Anonymiserad 137805: Hej FG nordic i Partille är generalagent, fråga dom om närmaste åf. Finns inga filter i/på ute-delen Rengöring av filter i inne del varannan vecka Storrengöring vartannat eller tredje år. Du kan prova själv med något medlen på marknaden tex Q-effekt, står på flaskan hur du gör. Utedelen kan man skölja av med trädgårdsslangen och ev lite såpa
1 svar · 1,7k läst
L
lesv: Hej Tack för ditt inlägg om den läckande Nibe 310. Det räddade oss från dyra reparationer Efter att ha blåst i slangen som gick till koppen släppte proppen och det forsade ut vatten någon liter Sedan var det normalt igen lLennart i Norrköping
5 svar · 18,1k läst
V
viktorj: Har läst lite grann och funderar över en idé. Har 4 rum med golvvärme från wirsbo utan någon klocka. Där sätter jag detta: https://www.uponor.se/vvs/enfamiljshus/golvvarme/uppgradera.aspx Där jag har har vanliga radiatorer sätter jag danfoss connect som kan sänka temperaturen vissa klockslag. Någon som gjort något liknande?
17 svar · 8,1k läst
·
J
Anonymiserad 137805: [bild] Länken visar inget filter bara den utgångna modellen LECN12 den kommer original med två filter kretin och formaldehyd påstås att när luften passerar kretinfiltret alstras joner vet ej hur effektivt detta är Toshiba, Mitsubishi mfl har aktiva jon generatorer
4 svar · 4,2k läst
·
M
Macarus: I ett fritidshus (för det var det väl?) skulle jag nog ändå i första hand köra några vanliga el-element. Det handlar ju då ändå om bara underhållsvärme för det mesta. Du kan rentav köra lösa som du ställer undan på sommaren. Billiga och ingen åverkan på väggarna. Även om du vill ha några med bra termostat. Kanske också med fjärrstyrning. Visst kostar elvärme men ändå
15 svar · 7,9k läst
·
P
Anonymiserad 137805: I Kina finns det mycket och många... men tro mej! det syns tydligt på fjärr kontrollen
15 svar · 6,2k läst
S
Seglarvännen: Klart du ska investera i en värmepumpsberedare. Vi har installerat en Indol 190 för ca 2 år sedan och den tuffar på i tvättstugan, vi är 2 barn+2 vuxna i hushållet, ingen jaccuzzi. Om du orkar igenom tidigare diskussioner och funderingar på hur många kWh man spar jämför med elberedare kan du hitta mycket info i länken nedan (jag har skrivit en hel del där med start längst ner på
1 svar · 6,9k läst
J
Josth: Försök justera de vridbara fötterna på pannan och lyssna om brummandet minskar när tyngden/spänningarna i plåtarna ändras. Det går att limma fast bitumenpapp på insidan plåtarna man kommer åt (ljuddämpningsmaterial för bilar). På ovansidan tjocka tunga skumgummimattor för ljuddämpning i bilar (kolla t.ex. på Biltema). Servicetekniker kan också byta gummifötterna till
1 svar · 2,0k läst
fgo
fgo: Behöver lite råd innan jag sätter igång med projekt källare. Vi har en CTC ecoheat 8,5 från 2006, se spec nedan. Hålet är 140m Och idag värmer vi ca 160kvm med den. Framledning 42grader (vid -15). Och den klarar av att värma vårt hus. Det sitter även en radiator som värmer källaren. I vår drömplan så är tanken att ta bort radiatorn och ersätta med vattenburen golvvärme. Vi
0 svar · 2,8k läst
·
V
vilpi: Den största fördelen med en vattenmantlad kamin om man redan har en billig uppvärming är att man kan elda i kaminen utan att det blir tokvarmt i ett bra isolerat hus.
5 svar · 1,7k läst
S
smurfen72: Vp mäter tempen i manteln runt beredaren. Om du gör av med 174 liter av 185 liter så sker säkert en del blandning vilket gör tempen lägre och eftersom Ivt kör med mantelberedare tar antagligen återladdningen lite längre tid jämfört med dom som laddar beredaren med slinga.
1 svar · 5,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Krypgr-direktel-ftx, jag har glömt en del detaljer. Så vad kostade ditt aggregat? Det gav väl både rumsvärme och varmvatten, eller minns jag fel?
9 svar · 10,3k läst
L
Lillgus: Min vp har funkat klockrent i snart 7 år men nu funkar inte styrningen av shunten korrekt. Kör jag den manuellt går det bra men i automatläget går den bara nån dag sen reglerar den inte. Hade en tekniker här som prova med annan shuntmotor. Funka inte heller så han konstatera då att styrkortet va kass. Fick ett nytt i måndags sen har det funkat till idag då jag hade börvärde 29 och
0 svar · 6,8k läst
C
Anonymiserad 137805: Och inte minst kyla på sommaren
3 svar · 3,4k läst
J
Josth: Luftvärmepump räknas som en kompletterande värmekälla, dvs det måste finnas annan värmekälla som t.ex. elradiatorer som värmer när det blir kallare än vad luftvärmepumpens kapacitet klarar av. Kräver stor mängd luft att flytta över värme så chansen är inte så stor att det lyckas med en "värmetransportör" om sovrummet är kallt även med öppen dörr dit.
5 svar · 5,6k läst
J
Josth: Finns flera alternativ. Närmast till är att köpa en ny Nibe F370 eller IVT 690 som är samma typ av traditionell frånluftsvärmepump, men energibesparingen med dessa blir bara aningen högre (kanske uppåt 1000 kWh/år). F370 har t.ex. ett väldigt fint styrsystem med massor med menyer och inställningsmöjligheter. Sedan finns de nyare kraftigare och dyrare frånluftsvärmepumparna som Nibe
36 svar · 7,4k läst
·
S
slurppe99: [citat] Håller med Avemo. En bekant monterade sin utedel under altanen långt in mot källarvägg där han även hade en vägg på vänster sida. Han hade ingen avrinning för vattnet och tyckte det var en bra lösning. Den monterades av dyr firma. Jag undrade om det var lämpligt. Efter 4 år släppte rappningen på grunden runt pumpen och nu 6 år efter har han flyttat ut pumpen lite längre
8 svar · 4,2k läst
S
smurfen72: Vill du ha termostater på de flesta radiatorerna bör du koppla in vp mot en arbetstank vilket har en del fördelar som tex minskar det start stopp och ser till att vp får rätt flöde hela tiden.
6 svar · 1,7k läst
A
andhei: De var en felskrivning i offerten. Priset på ventilen ligger på ca. 1500 kr
4 svar · 1,9k läst
J
Josth: Friskluftsventilerna sitter där för att det ska vara korrekt ventilation i huset. Hur mycket luft som ventileras bestäms mestadels av fläkten i F750 så det spelar ingen roll att det finns "överkapacitet" i friskluftsventilerna. Om det är besvärligt kalldrag vid någon enstaka ventil kan man justera ner den.
1 svar · 5,6k läst
D
dasi: Tack för utförligt svar.
2 svar · 2,4k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Tror inte det är så många som spekulerar om några specifika problem på multisplit modeller , sedan om man ser sämre effekt/effektivitet som ett problem eller inte är nog en tolkningsfråga. En multisplit behöver inte bli så mycket dyrare att installera om det är kort väg till båda innerdelarna men oftast är det kort väg till den ena och lång väg till den andra om det blir
10 svar · 6,0k läst
J
Josth: Sedan kan man också säga att det mesta av hushålls-elen blir till värme och bidrar till uppvärmningen under största delen av året så det är lite komplext och beror på vad siffrorna ska användas till. Ca 10.000 kWh totalt el för parhus 80 kvm låter möjligen aningen högt om det verkligen motsvarar en IVT490 men det beror mycket på antal personer, inomhustemp och
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.