F
Anonymiserad 137805: Ja den firman har nog inte koll på läget
11 svar · 4,1k läst
L
lordi: Bra, det löste sig. Jag brukar ta bort emballaget utomhus, och vicka av den från pallen. Då kan man oftast ställa den på rätt plats med en gång.
7 svar · 7,7k läst
·
I
InsidersUnited: Bör vara för att fylla på radiatorsidan. Är värt att kolla upp om vp går över huvud taget. Är ju ingen monsterpump, så när vp går igång så bör den väl dra 1,5-2,5 kw. Värmepumpen ska ju först gå igång och göra varmvatten, klarar den inte det på XX minuter så ska elpatronen kopplas in och hjälpa. Kan inte CTC pannorna men logiken är samma på nästan alla pannor. CTC tror
1 svar · 2,3k läst
H
hnurre: Hej Slugg - och välkommen hit till forumet! Det går utmärkt. Själv har jag dockat en Panasonic L/V-pump mot min tekniktank. Det är gjort så att jag vrider om några ventiler, och sedan laddar jag direkt emot acken. Det är satt ett filter/sil som skyddar L/V-pumpen mot eventuell skit/rost från svartvattnet i radiatorsystemet. Eh jo, jag stänger slavtanken när jag kör pumpen. Och med
1 svar · 1,4k läst
A
Avemo: [citat] Nu kanske detta är en onödig fördjupning. Jag tittade på diagrammet som du bifogade. Det var tydligen en förenkling, men det är fortfarande fel att anta att besparingen blir som om hela priset var rörligt. Den debiteringsgrundande effekten avrundas till närmaste heltal vilket innebär att upp till 7,5 kW debiteras som 7 kW. Det innebär att man kan förbruka upp till 7050 kWh
27 svar · 9,1k läst
·
S
studentroland: På denna länken står lite mer om förhållandet mellan PN-värde, NT, bar och atö; http://www.kursnavet.se/kurser/energia/A07-003/A07-003-htm/a07-003-001.htm
11 svar · 15,3k läst
B
Boan: skillnad på knäpptank och acktank, knäpptanken sätts bara i serie, medans ack-tanken ger en mer avancerad installation, där du under tiden du gör varmvatten kan låta värmen från tanken gå runt i elementen. det är absolut att rekommendera den senare om du har hus med dålig isolering, för risken är att det kyler på under tiden du gör varmvatten... det kan i dessa fall vara samma
5 svar · 6,0k läst
J
Josth: Blir det värmebölja som i juli förra sommaren är det väldigt skönt att kunna köra lite A/C också. Blir inte så många kWh sammanlagt för lite kyla de varmaste veckorna.
29 svar · 18,4k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Då det handlar om en luft/vatten så väger dom mellan ca 50kg till ca 135kg beroende på effekt och märke. Lite vanskligt tycker jag att ställa den på trädgårdsplattor. En ganska tung pjäs som vibrerar lite blir som en vibrator och risken är att någon hörna sjunker lite och om kondensvattnet vid avfrostning tar fel väg är det då oftast under kompressorn det hamnar och fryser
5 svar · 17,7k läst
·
B
Björnbjörn: [citat] Hej PerBad, Jag har precis samma bekymmer som du, trots korrekt installerad ackumulatortank. Lyckades du komma till rätta med problemet till slut?
72 svar · 32,9k läst
·
N
nlaw: Nu har pumpen varit igång 1 månad och så långt är vi nöjda. Nu har det ju inte varit så kallt än men vv producerar snabbt och bra
20 svar · 4,1k läst
haavard
haavard: Min (kanske)-leverantör har föreslagit en ackumulatortank från Energysave för 20 000 kr. http://www.energysave.se/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=566&lang=sv Har någon något att säga om den?
22 svar · 9,8k läst
roland53
roland53: [citat] Nej, inte nödvändigtvis. Nibe, t.ex.erbjuder endast med varianten med en mellanliggande värmeväxlare. Detta innebär ytterligare en försämring av verkningsgraden och dessutom en ytterligare fördyring. Men det finns andra tillverkare av värmepumpar som erbjuder inbyggd kondensor (t.ex. koppar-nickel) som är av hög kvalit'e som tål även ganska aggressivt vatten. En sådan
2 svar · 1,5k läst
S
smurfen72: Du får knappast 90 gradigt vv från hetgasen den här tiden på året det är elpatron som värmer.
9 svar · 5,6k läst
·
V
viktorj: Nu sprutar elementen ut maxvärme på nedervåningen men golvvärmen på övervåningen håller bra Temp. Reglaget till shunten på bilden matar elementenoch står på Max just nu, drar man ner den mot noll går den sakta upp mot max igen. kan något vara fel här? Någon tempgivare?? [bild]
18 svar · 6,5k läst
·
J
Josth: Två innerdelar. Värmen respektive kylan sprids inte tillräckligt annars trots montering i närheten av trappan. Behövs (minst) en innerdel per våning.
5 svar · 1,4k läst
J
Josth: Kan kosta några tusen för felsökning, ev reparation, påfyllning och resa. Svårt att säga om det är värt det. Själv skulle jag försökt med service först, men eftersom huset ska säljas kan det tänkas bli mer värt med en alldeles ny värmepump.
7 svar · 3,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Ja jag har en fh35a. Den sitter i gästhuset. Det är en av dom bästa pumparna på marknaden. Är mycket nöjd med min. Kör man på hög flykthastighet så blir det ju lite ljud från den
14 svar · 2,5k läst
·
Östlund
Östlund: Det finns säkert ett 30-50-tal 4-axlade lastbilar med kran bara i Stockholm som skulle klara ett sådant lyft. Det handlar ju om ett lyft på 2 meter upp, och 4 meter ut typ :) Denna reste vårat hus ifjol, dock inte lika stor kran som den som Mathias länkade till. men fullt tillräcklig för detta jobb och lite till..
57 svar · 18,2k läst
·
S
smurfen72: Om vp är kopplad direkt mot radiatorerna utan extra kärl så är det inte bra att köra mot enbart delar av rad systemet det blir lite vatten för vp att jobba med och ev lågt flöde vilket kan leda till väldigt många starter.
4 svar · 6,6k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det gamla FTXaggregatet var det roterande-, platt/korsströms- eller växlande värmeväxlare? När senast rengjordes den gamla värmeväxlaren? Gjorde ni några injusteringar av luftdonen efter bytet? Gjordes det någon flödesmätning av det gamla innan det togs ur drift? Ja misstänker att ert gamla FTXaggregat hade väldigt låg verkningsgrad. Läs följande dokument:
43 svar · 8,6k läst
·
U
Anonymiserad 137805: nu är det tecnosystemi jag tänker på inta climaline http://www.climaco.se/2011/category?categoryKey=t72 annars om du vill ha plåt skulle jag kontakta en lokal plåtslagare så blir det ju bäst.
6 svar · 4,7k läst
·
S
smurfen72: Att köpa en solpanel enbart för att värma brine är nog dålig affär men om man redan har en eller köper en för att göra vv så kan man ju värma brine med den också. Det räcker inte med att det är varmare ute för att få samma cop ur en l/v vp som en v/v vp delvis beroende på att luft överför energi dåligt och delvis på att det kan gå energi till avfrostningar. Vet inte om det
74 svar · 8,8k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Fundera gärna varför förbrukningen är så extremt hög. Med en enda person? Har han/hon 28 grader inomhus? Men även om du kommer ned till en vettigare nivå i förbrukning så brukar en investering i VP löna sig. Att räkna ut payback är dock svart och ofta oseriöst för ingen kan förutspå elpriset. Energideklarationen kan du skita i för de är rena fantasiprodukter.
18 svar · 4,0k läst
B
Bästvit: Nu när ja ändå har tråden uppe om min pump så kan jag ju lika gärna fråga är det någon som vet vad den har för effekt kurva eller i alla fall va den ger för effekt vid 25 minus
8 svar · 1,4k läst
D
dasi: Tack för svaret.
4 svar · 1,8k läst
·
L
lac: Xecutor, bytte du temperaturgivaren enligt mexitegels tips eller var det något annat fel med anläggningen? Vi har precis samma symptom med vår Autoterm 380. Är det någon som känner till var man kan få tag på en fullständig servicemanual till Autoterm 380? Tack på förhand för eventuella råd, Lars
2 svar · 2,0k läst
A
Anaii: Tack för svaret. Det gör mig lugnare =) Då har jag ytterligare en följdfråga: Tanken är att gräva ut leran och fylla med med stenkross 0/16. Om röret ligger på 30-40 cm djup grävs nog bara toppen fram. Stenkross kommer alltså packas ovanpå. Rent logiskt bör det inte påverka rören eller funktionaliteten. Om någon tror sig veta annorlunda så säg till! =)
2 svar · 9,6k läst
riob
riob: Expansionskärlet är slut, byt det, kolla om shunt och cirkulationspumpfungerar. Det finns inget försvarbart att laga den maskinen om man inte flyttar ut. Restvärdet är nära noll på maskinen men risken är att nya ägare vill ha en fungerande panna.
1 svar · 4,0k läst
A
Atom: Skulle du inte få hjälp här, kan du kanske hitta svaret här? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=10.0
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.