Har en "gäststuga" på 25 kvadrat som värms med el, närmare bestämt värmegolv. Om man har det på lägsta effekt så är det ändå över 10 grader i stugan. Med Zibro pumpen kan man hålla 8 grader så bara på det kan man spara in en del energi. (Stugan används mest som förvaringsutrymme).
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/
Såg att man kan installera den själv då den har "snabb anslutningar". Är detta svårt?
Om man installerar det själv och den går sönder har man absolut ingen garanti alls då?
temperaturområde -15 till 30 C, innebär det att pumpen slutar att funka vid -15 C? Eller värmer den bara sämre?
Räknar att man borde kunna spara minst 100:- varje månad med en sänkt temperatur plus att en värmepump har högre verkningsgrad om man jämför med el energi. Sen blir det ju lättare att höja värmen där inne om man vill vistas där. En luftvärmepump värmer ju betydligt snabbare än värmegolven.
Om den håller i fem år har jag tjänat in kostnaderna, tror ni den kommer hålla så länge?
Elräkningen ligger på 1000 kronor ungefär i månaden, då har jag en liten snickarbod med väldigt låg temp, kanske 8 grader ungefär (den är kanske 6-8 kvadratmeter).
En liten källare med 8 grader (kanske 7 kvadrat källare med 1 meter takhöjd
En gäststuga på 25 kvadrat med ca 3-4 meter takhöjd
Samt ett hus på 90 kvadrat.
Är det naivt att tro att man kan spara 100 kronor på elräkningen genom att installera en värmepump i gäststugan på 25 kvadrat? Visst är det skillnad beroende på hur isoleringen är osv men om man tänker i runda slängar.
Är det hela värt det?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/
Såg att man kan installera den själv då den har "snabb anslutningar". Är detta svårt?
Om man installerar det själv och den går sönder har man absolut ingen garanti alls då?
temperaturområde -15 till 30 C, innebär det att pumpen slutar att funka vid -15 C? Eller värmer den bara sämre?
Räknar att man borde kunna spara minst 100:- varje månad med en sänkt temperatur plus att en värmepump har högre verkningsgrad om man jämför med el energi. Sen blir det ju lättare att höja värmen där inne om man vill vistas där. En luftvärmepump värmer ju betydligt snabbare än värmegolven.
Om den håller i fem år har jag tjänat in kostnaderna, tror ni den kommer hålla så länge?
Elräkningen ligger på 1000 kronor ungefär i månaden, då har jag en liten snickarbod med väldigt låg temp, kanske 8 grader ungefär (den är kanske 6-8 kvadratmeter).
En liten källare med 8 grader (kanske 7 kvadrat källare med 1 meter takhöjd
En gäststuga på 25 kvadrat med ca 3-4 meter takhöjd
Samt ett hus på 90 kvadrat.
Är det naivt att tro att man kan spara 100 kronor på elräkningen genom att installera en värmepump i gäststugan på 25 kvadrat? Visst är det skillnad beroende på hur isoleringen är osv men om man tänker i runda slängar.
Är det hela värt det?
Jag har egentligen inga svar, men själv är jag sugen på en sådan till vårt 40kvm garage, för grundvärme på 8-12°C.
Så egentligen tror jag antagligen att jag kan tjäna in pumpen.
Men jag ser med spänning fram på vad denna tråd kommer fram till.
Så egentligen tror jag antagligen att jag kan tjäna in pumpen.
Men jag ser med spänning fram på vad denna tråd kommer fram till.
Jag har köpt en SC3325 till vårt garage (knappt 30m2). Tyvärr inte installerad än, eventuellt till helgen.
Resonerade som så att eftersom jag kan installera den själv och den inte kostar mer än vad jag lägger på annat skräp under ett par år (meningslösa verktyg och skit som inte håller) så är det värt att testa.
Återkommer med rapport när den är igång.
Resonerade som så att eftersom jag kan installera den själv och den inte kostar mer än vad jag lägger på annat skräp under ett par år (meningslösa verktyg och skit som inte håller) så är det värt att testa.
Återkommer med rapport när den är igång.
Hej. Jag hade en sådan i mitt förra garage på runt 100 kvm, baggis att installera, hyggligt tyst, värmde (välisolerad) gött. Jula ger två årsgaranti och själva grundtanken med kopplingen mellan inne o ute delen är att man kan göra det själv, det är verkligen enkelt o krävde inga specialverktyg. Vad de säger vid ev garantianspråk vet jag inte.
På Zibros hemsida ger de 4 års garanti. Kan man vända sig till dem direkt istället för Jula om den går sönder?
Källa
http://smartwares.dk/shop/zibro-sc-3325-komplet.223.html
om man gick via http://www.zibro.com/ och tryckte på sverige kom man till smartwares.dk antar att de är deras huvudförsäljare här då eller hur funkar det?
Källa
http://smartwares.dk/shop/zibro-sc-3325-komplet.223.html
om man gick via http://www.zibro.com/ och tryckte på sverige kom man till smartwares.dk antar att de är deras huvudförsäljare här då eller hur funkar det?
Redigerat:
Som vanligt...
Du får inte installera värmepumpen utan giltigt kylcert i minst kategori 2,
men det är ju som att köra bil utan körkort, kan man så behöver man inget,.utbildning och straff är jämförbart.
Har du en total förbrukning på 1000.- i månaden under eldningssässongen är ju frågan hur mycket som är hushållsel resp gäststuge el?
det kan ju vara så att gäststugan tar 100.- i månaden nu. sänker du tempen från 10 -8C med nuvarande uppvärmningssätt sparar du i runda slängar 10% dvs 10 kr i månaden
byter du dessutom till en luftvärmepump kan du halvera denna kostnad fast det beror ju på din klimatzon.
har du en ute temperatur under 10C från oktober till mars (6 månader) spar du ca 300.- ev 500.- på årsbasis
En luftvärmepump värmer inte upp snabbare än något annat om inte den avgivna effekten är högre.
och ner mot - 15C kanske den är lägre än ditt värmegolv?
-15C är för övrigt tillverkaren / säljarens temperatur de garanterar drift, om pumpen ger nått då kan bara se i databladet. värmer sämre lär den göra redan från +7C.
Övriga garantier kan nog variera men de flesta kräver att certifierad montör utför installationen, garantier utanför Sverige skiljer sig nästan helt från vad vi är vana vid. tex kan de kräva att du kommer in med varan, vilket nog blir mer kostsamt än vad en ny kostar om man skall åka till tex Danmark.
Om den håller i 5 år?
detta beror till en viss del på själva installationen, men annars brukar 1 av 3 jula-pumpar hålla mer än tre år.
Jag tycker att du istället sätter en kvalitetspump i storstugan då kan du börja spara peningar!
Du får inte installera värmepumpen utan giltigt kylcert i minst kategori 2,
men det är ju som att köra bil utan körkort, kan man så behöver man inget,.utbildning och straff är jämförbart.
Har du en total förbrukning på 1000.- i månaden under eldningssässongen är ju frågan hur mycket som är hushållsel resp gäststuge el?
det kan ju vara så att gäststugan tar 100.- i månaden nu. sänker du tempen från 10 -8C med nuvarande uppvärmningssätt sparar du i runda slängar 10% dvs 10 kr i månaden
byter du dessutom till en luftvärmepump kan du halvera denna kostnad fast det beror ju på din klimatzon.
har du en ute temperatur under 10C från oktober till mars (6 månader) spar du ca 300.- ev 500.- på årsbasis
En luftvärmepump värmer inte upp snabbare än något annat om inte den avgivna effekten är högre.
och ner mot - 15C kanske den är lägre än ditt värmegolv?
-15C är för övrigt tillverkaren / säljarens temperatur de garanterar drift, om pumpen ger nått då kan bara se i databladet. värmer sämre lär den göra redan från +7C.
Övriga garantier kan nog variera men de flesta kräver att certifierad montör utför installationen, garantier utanför Sverige skiljer sig nästan helt från vad vi är vana vid. tex kan de kräva att du kommer in med varan, vilket nog blir mer kostsamt än vad en ny kostar om man skall åka till tex Danmark.
Om den håller i 5 år?
detta beror till en viss del på själva installationen, men annars brukar 1 av 3 jula-pumpar hålla mer än tre år.
Jag tycker att du istället sätter en kvalitetspump i storstugan då kan du börja spara peningar!
Till en 25 kvm gäststuga som ska hållas frostfri hade jag nog skippat värmepumpen och gått på en vanlig frostvakt istället. T.ex. denna på Biltema som kostar 150:- och dessutom kan fungera som element.
Visst sparar man energi med en värmepump, men när det gäller en så liten yta så är jag tveksam till om det är lönt. Om pumpen håller under lång tid så kanske det blir en besparing, men å andra siden så är det en arbetsinsats att installera den och så behöver man också stå ut med buller.
Det där med att ha kylcert för att installera en värmepump med snabbkoppling kan man med gott samvete strunta i, det är en gammal reglering från tiden före pumparna med snabbkoppling då det krävdes en viss kompetens för att utföra arbetet och det fanns risk att gaser som skadar ozonskikten kunde läcka ut. Det finns inte en chans i världen att du blir straffad för det. Jag har aldrig hört talas om att det skulle ha hänt.
Visst sparar man energi med en värmepump, men när det gäller en så liten yta så är jag tveksam till om det är lönt. Om pumpen håller under lång tid så kanske det blir en besparing, men å andra siden så är det en arbetsinsats att installera den och så behöver man också stå ut med buller.
Det där med att ha kylcert för att installera en värmepump med snabbkoppling kan man med gott samvete strunta i, det är en gammal reglering från tiden före pumparna med snabbkoppling då det krävdes en viss kompetens för att utföra arbetet och det fanns risk att gaser som skadar ozonskikten kunde läcka ut. Det finns inte en chans i världen att du blir straffad för det. Jag har aldrig hört talas om att det skulle ha hänt.
Kravet på kylcert är en ny reglering i F-gasförordningen som härstammar från ett EU direktiv
har ingenting med ozonskiktet att göra utan växthuseffekten.
I förordningen är det klart och tydligt att kylcert krävs.
INCERT AB auktoriserade av SVEDAC kan vedimera detta.
tidigare var det dock tillåtet att för enskilt bruk installera olika system med köldmedia.
BOTen som utfärdas likt en trafikbot är mellan 5.000.- till 10.000.-
men som i en trafik situation krävs det att man blir påkommen,
tex grannen dokumenterar med kamera eller tillsynsmyndigheten är ute, angiveri är populärt.
God grannsämja anbefalles!
Företag med kylcert brukar också kunna hjälpa till på denna punkten och kollar gärna att installationer är gjorda av certade för att sanera marknaden förstås.
Du har ju redan värmegolv så en frostvakt från Feltema lär inte behövas och 400W lär ju inte hålla stugan frostfri när det biter i.
Har du golvvärme i hela stugan och om den är rätt dimensionerad bör du då ha effekt på minst 2500W - 3000W.
fördelen med golvvärmen jmf med luftvärmepumpen är att det blir jämnare värme utan drag och den kommer från golvet där den gör mest nytta, detta är svårt att uppnå med en luftvärmepump.
har ingenting med ozonskiktet att göra utan växthuseffekten.
I förordningen är det klart och tydligt att kylcert krävs.
INCERT AB auktoriserade av SVEDAC kan vedimera detta.
tidigare var det dock tillåtet att för enskilt bruk installera olika system med köldmedia.
BOTen som utfärdas likt en trafikbot är mellan 5.000.- till 10.000.-
men som i en trafik situation krävs det att man blir påkommen,
tex grannen dokumenterar med kamera eller tillsynsmyndigheten är ute, angiveri är populärt.
God grannsämja anbefalles!
Företag med kylcert brukar också kunna hjälpa till på denna punkten och kollar gärna att installationer är gjorda av certade för att sanera marknaden förstås.
Du har ju redan värmegolv så en frostvakt från Feltema lär inte behövas och 400W lär ju inte hålla stugan frostfri när det biter i.
Har du golvvärme i hela stugan och om den är rätt dimensionerad bör du då ha effekt på minst 2500W - 3000W.
fördelen med golvvärmen jmf med luftvärmepumpen är att det blir jämnare värme utan drag och den kommer från golvet där den gör mest nytta, detta är svårt att uppnå med en luftvärmepump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56690.0
Här är någon som fått garanti från Zibro direkt trots att de monterat själv.
Det normala är ju att man måste vakuumsuga rören för en VP men jag läste någon annanstans att det inte ens finns kopplingar för det på en SC3325 utan att snabbkopplingarna fungerar bra.
Jag har själv funderat på en men inte ännu gjort slag i saken...
Här är någon som fått garanti från Zibro direkt trots att de monterat själv.
Det normala är ju att man måste vakuumsuga rören för en VP men jag läste någon annanstans att det inte ens finns kopplingar för det på en SC3325 utan att snabbkopplingarna fungerar bra.
Jag har själv funderat på en men inte ännu gjort slag i saken...
vitsen med dessa snabbkopplingar är ju att man slipper att vakumköra rören.
nu vet jag inte viklen typ av snabbkoppling det är just på denna pump
men tidigare har det funnits såväl en handske med båda rören i såväl som enskilda muttrar med backventiler i.
modellen med handske har varit fast rörlängd på då den sitter permanent fast i inne delen
den andra typen har funnits i olika längder.
gemensamt är dock att det är flera som missat i monteringen och köldmedia (R410A) har läckt ut.
Men om man lyckas är det ett bra system.
numera tror jag all har ett serviceuttag för tex vacumpumpning eller viktigare-kontroll av funktion, detta fanns inte förr.
Återigen
Det är EU som satt upp bestämmelserna angående hantering av fluoriserande växthusgaser, samma instans som bestämmer hur gurkor skall se ut...
nu vet jag inte viklen typ av snabbkoppling det är just på denna pump
men tidigare har det funnits såväl en handske med båda rören i såväl som enskilda muttrar med backventiler i.
modellen med handske har varit fast rörlängd på då den sitter permanent fast i inne delen
den andra typen har funnits i olika längder.
gemensamt är dock att det är flera som missat i monteringen och köldmedia (R410A) har läckt ut.
Men om man lyckas är det ett bra system.
numera tror jag all har ett serviceuttag för tex vacumpumpning eller viktigare-kontroll av funktion, detta fanns inte förr.
Återigen
Det är EU som satt upp bestämmelserna angående hantering av fluoriserande växthusgaser, samma instans som bestämmer hur gurkor skall se ut...
Investeringen av luft/luft värmepump i ditt fall kan mycket väl vara att du kan ha en betydligt högre temperatur i gäststugan till samma kostnad och därigenom kunna använda den flitigare.
jag har inte funnit några diagram på typen men syskonen redovisar 2,7 kW vid +7C ute och 20C inne
vid -7C ute och 20 inne levererar dessa 2,1kW så det kan stämma att man är vid -15C nere på 800w vilket man kan antyda i julas brochyr. och 800W lär ju inte räcka att hålla stugan i comfortzonen vid den temperaturen
jag har inte funnit några diagram på typen men syskonen redovisar 2,7 kW vid +7C ute och 20C inne
vid -7C ute och 20 inne levererar dessa 2,1kW så det kan stämma att man är vid -15C nere på 800w vilket man kan antyda i julas brochyr. och 800W lär ju inte räcka att hålla stugan i comfortzonen vid den temperaturen
Men med andra ord om man bara har ca 8 grader kommer inte pumpen vara så bra i mitt fall ? För då kommer den bara få jobba när det är låga temperaturer ute och då presterar inte pumpen så bra eller ? De ger väl som bäst värme för strömmen när det är lite varmare ute ?
Pumparna från Zibro fungerar i regel bra. Man måste dock tänka på att de har inte samma verkningsgrad som de lite dyrare pumparna. COP ligger runt 3.5 medan de ligger upptill 5 på en dyrare pump. I ett förråd eller garage så fungerar de mycket bra. Jag tror att de har någon pump som går till -20 grader. Att montera snabbkopplingen själv är väldigt enkelt MEN inte tillåtet. Du behöver inte vakuumsuga så det inte finns något att suga eftersomm kopplingen är kostruerad för detta ändamål. Montörerna hatar denna typ av koppling då de inte kan eller behöver vakuumsuga dem och då inte debitera de 5000:- som en normal installation kostar.
Parker™ spanner quick connector är världsledande på denna typ av koppling och de används inom många olika område. Zibro ger garanti oavsett vem som har satt ihop snabbkopplingen, har ett email på detta.
Parker™ spanner quick connector är världsledande på denna typ av koppling och de används inom många olika område. Zibro ger garanti oavsett vem som har satt ihop snabbkopplingen, har ett email på detta.