R
Rick: Efter sommarens hetta har jag bestämt mig för att införskaffa kylning till huset, som är ett timmerstockshus från sekelskiftet med sjövärmepump (Nibe 1230) med golvvärme installerat idag. Då det inte är frågan om bergvärme, så är frikyla inte lika intressant då temperaturen på inkommande är över 20 grader på sommaren, vilket är i högsta laget för att få bra frikyla. Huset
0 svar · 1,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: Sjukt snabbt svar! Tack! Följdfråga: "zeolite"- och "purifying"- filter verkar saknas på min maskin. Vad innebär det för maskinen? Jag misstänker att de har saknats i många år. Om det spelar någon roll så sitter pumpen i ett snickeri.
2 svar · 2,5k läst
mexitegel
mexitegel: Nja, trycket är väl lika stort hela året men däremot så går ju värmepumpen betydligt mer under vinterhalvåret. Och precis som du skriver så borde du sett en pöl vid pumpen om det var den som läckte. Det här är ingen raketkunskap, men jag tror det vore klokt att kolla med någon brunnsborrarfirma eftersom felet sannolikt ligger utanför pumpen. Du kan ju enkelt be om referenser här
3 svar · 1,6k läst
S
smurfen72: Du behöver ingen shunt låt fläkt konvektorn starta en separat cp till frikylan när det blir varmt inne så behöver du inte blanda in Nibes styr i det hela.
16 svar · 8,6k läst
S
syndicate: Ne nån manual till fjärrisen har jag ej kikat efter. Hyresvärden va förbi idag så vi pratade om det..dom ska ringa ut en tekniker som får kolla på det..Men u har jag även 6 kubik välstaplad ved så jag överlever..Men alltid skönt å ha en fungerande luftvärmepump.
21 svar · 11,0k läst
·
Daggen84
Daggen84: Nej har tyvärr inte hört något än från Polarpumpen trots att det är 1.5v sedan jag kontaktade dem. Hade varit intressant med ett svar från dem för att se hur de ställer sig till det hela... Det bökiga är som Martenw säger att vi tagit ner pumpen innan de fick chansen att komma ut och titta men vi står nu också med en del prylar som vi inte kan använda som tex för korta rör. och
3 svar · 7,6k läst
J
Josth: En lite ovanlig placering men intressant. Förmodligen kommer det att fungera bättre med kyla än värme. Den varma luften riktas snett neråt så det måste vara möjligt att styra luftströmmen åt sidorna och neråt så den når golvet åt båda håll i så fall. Man bör också undvika att få in matos i innerdelen så hoppas att det finns en köksfläkt som tar han om det. Kanske blir fler
4 svar · 5,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Kolla filtret på köldbäraren till att börja med. Sitter oftast en liten frigolitbox där denna och lite ventiler finns.
1 svar · 12,5k läst
·
H
Anonymiserad 137805: Det är så tråkigt med okunniga värmepumps aktörer, uppenbart har de noll koll och vill bara sälja sälja sälja. Kolla var du lämna in den för garanti byte och låtsas som ingenting, jula lämnar ut nya
14 svar · 11,8k läst
mekar-anders
mekar-anders: När kompressorlampan lyser är den i drift, lyser inte annars. Något är galet med din pump. 46 grader är för litet, den brukar klippa kompressorn vid 52 grader, Elpatronen går bara in och stöttar i botten om du har den aktiverad och du i stort sett tömmer beredaren. Eller om det föreligger stort värmebehov i kåken. Sista graderna över 50 går bara kompressorn. Avluftstemperatur på 32
6 svar · 8,6k läst
F
fusion: [citat] Så var det i mitt hus som konverterades till bergvärme för 20 år sedan. Rökkanalen med rör fanns ju kvar och efter en del plågsamma elavbrott vintertid beslöt jag mig för att fixa alternativ via den lediga rökkanalen. Problemet med rökrör för oljeeldning är att de oftast bara är 4" i diameter , vilket är klent för vedeldning och ger dålig turbulens. Tror inte sotaren
2 svar · 2,6k läst
M
m_sjogren: Ok :-)
4 svar · 12,3k läst
M
H
hallteks: Elen är dyr i Iran, och har samma spänningar som Sverige 240/400 Volt. De gånger jag har varit i Iran har husen haft radiatorer med vatten. Gas har stått för uppvärmningen. Eftersom gasen är väldigt billig är det ingen som bryr sig om att isolera husen. Jag skulle isolera huset och sen satsat på vattenburen golvvärme som drivs med gas. Min kompis, en återvändare, har byggt
20 svar · 5,8k läst
C
calle336: Nä det känns rätt osäkert så tror jag hoppar den leverantören. Är väl bättre att ta nån i närheten.
9 svar · 2,2k läst
S
smurfen72: Om det går bra att borra på platsen bör en bergvärme pump vara ett bra och problem fritt val framförallt eftersom huset är stort och kräver en del energi. Det kommer att kosta lite mer än en luft/ vatten men på sikt är det lönsamt lite beroende på vart huset ligger.
147 svar · 37,3k läst
·
L
Lutte: [citat] Med ett så pass stort fritidshus så får du nog ha ett par hundra stycken värmepumpar. Men jag hade satsat på en märkespump alla dagar i veckan, du har underhållsvärme och goda förutsättningar för ett högt cop-värde Men sen kanske det inte bara räcker med en värmepump. Beror lite på planlösning.
6 svar · 3,3k läst
G
Gråstare: Status just nu, utetemp 16 grader [bild]
9 svar · 16,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag kan tillägga att jag och min kollega har rengjort 100-talet rökdetektorer (vi har över 3000 rökdetektorer, under dom åtta år jag har varit anläggningsskötare över brandlarmen. Vissa rökdetektorer/brandvarnare är svåra att öppna men det går.
10 svar · 6,1k läst
S
slurppe99: [citat] Öppna stora ytor är idealet. Ja det är också viktigt var utedelen placeras. De klarar av att ha 5 m slang utan att effekten påverkas. Fästes dem mot en vägg kan man i vissa fall få stomljud och vibrationer. Prova att ställa tempen ett par grader över önskad temperatur och fläkten ett steg högre för att se om värmen sprider sig bättre. Annars bara ett par grader högre om
11 svar · 3,9k läst
·
D
Dea_34: Hej, Ska installera luft/luft-värmepump i ett Attefalls garage, 25 kvm. 95-145 mm stenull i väggar och 195 mm i tak (lambda 33), ligger i Göteborgsområdet så vintrarna är milda. Vill kunna hålla 16-18 grader året runt, så underhållsvärme behövs inte däremot bör man kunna ställa in den så lågt som 16 grader Har kollat på Panasonic CE9PKE och Mitsubishi SF25 VEH455. Panasonicen
0 svar · 1,7k läst
M
Mackan1935: Ok, jag sökte på EPDM som verkar vara vanligt som material i dessa flexslangar och det fanns ju en hel uppsjö olika EPDM, visst tålde alkohol, vissa stod det ingenting om. Det blir nog till att kontrollera ordentligt så det är rätt material i slangen, sen kör jag på de.
3 svar · 3,3k läst
I
ishtar: Googla inversion. Kanske får ni upp mer varmluft på våning 2 och 3 om ni bättrar ventilationen i huset så att luften rör sig mer och förhindrar att den kalla luften på ovanvåningarna lägger sig som ett lock i trappen. Jag har också sett någon rekommendera en tropikfläkt i trappen, ställd på att lyfta luften och därmed slå sönder "inversionslocket". Jag är ingen expert på
4 svar · 2,7k läst
F
Frankesson: Bra fråga. Har inte hittat någon bra uppgift på det, så där får jag forska lite.
4 svar · 4,1k läst
B
byggankan: Kan uppdatera med att det var kompressorfötterna precis som ni föreslog. Servicekillen har fixat det och skulle anmäla det som ett garantiärende. Tack för hjälpen!
7 svar · 14,8k läst
C
chali: Hej Ok, Vi har i dag ventilation som består av kanal fläktar i det rummet men tyvärr räcker inte det till under högsommar då rummet har sol på sig i stort sätt hela dagen, (vi har varmtonat (toning som ska ta bort värme) fönster och nu även slagit upp en betongskiva framför fönstret, Det hjälpte en del men inte jättemycket. Vi har gipsskiva som är skruvad på träskiva som jag
5 svar · 4,1k läst
roland53
roland53: Lådan är isolerad med armaflex, en isolering som används till kalla ytor för att inte kondens skall bildas. Förmodligen är det någon "kopplingsbox" tillhörande den kalla sidan på värmepumpen (brinesidan). Det är viktigt att armaflexen är monterad så att inte varm fuktig luft kan kondenseras på den kalla ytan innanför. Det handlar förmodligen om att skarvar inte sluter tätt. Gör
2 svar · 4,1k läst
·
H
hempularen: Så beror det ju också på om det räcker med "bara" bergvärmepump, skall man ex. ha ett stort bubbelbadkar, så behövs det ofta en seprata varmvattenberedare som drivs från värmepumpen, men med större tank. Har du låg takhöjd, ex. i en källare så kan man behöva en värmepump som är uppdelad på två 60cm moduler.
4 svar · 4,1k läst
H
HansR: Nu blir detta en del OT. Min känsla, jag kallar det känsla för jag har ingen data som tyder på detta mer än egna observationer, är att många som är teknik- och energiintresserade och GDS:are tenderar att vilja krångla till och komplicera sina uppvärmningssystem och helst kombinera många värmekällor. De flesta som jag diskuterat med som har värmepump och funderar på solenergi
21 svar · 4,6k läst
·
S
smurfen72: 2025 är en utgående modell välj en 2030 istället om du inte hittar den till riktigt bra pris. Hur tänker du koppla in den mot inne del eller fast kondensering mot tank ?
3 svar · 1,8k läst
A
Addantheman: Hänger på den här tråden då vi också ska bygga nytt och överväger frånluft-VP eller luft/vatten med FTX. Vill helst inte ha ljud varken inne eller ute vilket kanske är svårt. Luft/vatten med FTX känns som det stabilaste alternativet då vi kan ha golvvärme och bra och varm luft. Ända nackdelen är väl brummet utomhus.
21 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.