Hej!

Vi har en IVT 290 elpanna och en IVT Optima värmepump allt från 2004. Värmepumpen har jag fått uppgift på jobbar bara till max 45° och därefter får elpatronen gå in och stötta. Vi har varmvattnet inställt på 45 ° och var 14:e dag så kör patronen upp vattnet till 70°. Hela somrarna så löser värmepumpen ut för för högt pressostattryck vilket gör att elpatronen får dra mycket av lasset eftersom vi då nästan inte har någon värmeförlust i systemet och returvattnet till pumpen blir för varmt. Det som händer nu på vintern är att GT3:1 och 2 ligger något under 45° men GT3:3 ligger väldigt ofta strax över 45° vilket får till följd att elpatronen går in fastän det inte är särskilt kallt ute eller att vi gjort av med varmvatten el.dyl...!?
Är det någon som har något tips på hur man kan tweeka anläggningen så att pumpen går mer och elpatronen mindre?
MVH/Magnus

Jag har programmerat bort min elpatron helt och hållet. Vissa VP verkar vara riktiga latmaskar coh vill hellre att elen gör jobbet.
Min förra VP (NIBE) har gått i tio år utan elspets alls (sedan flyttade jag) .

• Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
OK, hur programmerade du bort den då?
Jag tror inte att min VP räcker helt att värma. 90 kvadrat från 1963 med radiatorer och ungefär lika mycket nybyggt med golvvärme.

På sommaren lämnar vp högre effekt och kan behöva högre cirkulation kanske prova att höja cp ett steg eller rensa filtret till att börja med om det finns nått.

Jag hade en Nibe och nu en Nibe Fighter, på båda gick det i någon menu att koppla bort elpatron.

smurfen72 skrev:
På sommaren lämnar vp högre effekt och kan behöva högre cirkulation kanske prova att höja cp ett steg eller rensa filtret till att börja med om det finns nått.

OK tack, det har någon gång stått att man skall rensa filtret men texten försvann och jag gjorde aldrig det. Har ingen koll på hur, nån som vet hur man gör och var det sitter?

...Och vad är cp?

magdan skrev:
...Och vad är cp?
Cirkulationspump

...så klart...

problemet är att om jag höjer cp så hinner radiatorerna avge mindre energi och returvattnet blir högre vilket jag inte vill för då går inte värmepumpen in pga av det. rensa filtret skall jag däremot undersöka hur man gör!
Är det någon som vet hur man rensar filtret på en IVT 290?

Har dålig koll på ivt men sitter det inte dubbla cp en till radiatorerna och en mellan vp och elpannan eller sitter det endast 1 st cp ?

Jo det sitter en till radiatorerna, en till vp och en till golvvärmen. Läste igenom manualen igår och det nämns inget om nåt filter, men det händer då och då att den larmar för att man skall rengöra filtret. Trycker man bort det larmet så accepterar den det och enligt manualen så är det inget larm då...

I så fall är det hastigheten på cp mellan vp och inne del som ska ökas. Om vp larmar är nått fel att bara återställa och köra vidare är inte bra den går troligtvis på gränsen även när den inte larmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.