Har precis flyttat in i en kåk som har bergvärme, har en fighter 1215 7-kW pump. Element i hela huset, 2 våningar plus en källare (105 kvm+ 55 kvm biyta) Bor i Trollhättan

Undrar om någon kan hjälpa mig med vilka inställningar jag ska ha? Tycker kompressorn är på hela tiden och elmätaren bara sticker iväg..

Hur måste elementen stå?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Om kompressorn gick när du tog bilderna så har du för stor diff på brine du har ca 6 grader och det bör ligga runt 3 grader. Om du letar upp en frigolit låda längs brine ledningen så sitter det ett filter där som troligtvis behöver rensas och då kan deltat sjunka annars får du öka hastigheten på kalla cp. När du ändå håller på och rensar filter bör det sitta ett på värme returen in till vp kolla det också men på varma sidan bör diffen vara ca 7 grader du verkar ha 4 grader om bilderna stämmer.

Tack för svaret, är helt grön vad alla förkortningar gäller dock, vilken bild visar brine? (KB-f och KB-r)?

Ska försöka mig på och öppna pannan imorgon och se om jag hittar några filter, annars kanske de kan vara värt och ta hit en serviceman som ser över de?

Hej
Vi bor också i Trollhättan 114 kvm + 114 kvm
Vår Nibe Fighter 1215 är inställd på kurvlutning 9 och grundinställning 0 00
Rätt eller fel har jag ingen aning om
Vi är två vuxna personer och ca 20 grader i hela huset som består av fyra våningar med halvtrappor
mellan våningarna.
Elförbrukningen inkl hushålls el är ca 11,5 - 12 000 kWh / år

Våra element står fullt öppna (när min älskade fru inte varit där och skruvat), anläggningen har en utgivare
Med vänlig hälsning
Bosse

Konas skrev:
Tack för svaret, är helt grön vad alla förkortningar gäller dock, vilken bild visar brine? (KB-f och KB-r)?

Ska försöka mig på och öppna pannan imorgon och se om jag hittar några filter, annars kanske de kan vara värt och ta hit en serviceman som ser över de?
Kb-r samt Kb-f är brine. Gissar att filtret finns i en frigolit låda utanför vp filtret brukar inte sitta i vp.

Tack för era svar, då känns de som vi inte borde komma över era 12000 med tanke på storleken på vårt hus. Dock har jag elementen på 3 (6 är högst) är de fel gjort?

Tror jag hitta lådan där filtret kan sitta?
Dock ser ut som de sitter två "kranar" där i bara?!

image.jpg
Skapa konto

Om du stänger båda kranarna så kan du skruva bort muttern på toppen mellan dom och där under sitter silen men stäng av vp först. Elementen ska stå på fullt blir det varmt inne justera kurvan i vp får du varmt i nått enstaka rum kan man använda termostater men bäst är att justera in på den fasta instrypningen som sitter på de flesta radiatorer. En värme pump ger bättre cop med lägre framledning och för att få låg framledning vill man använda så mycket som möjligt av radiatorerna. Om man har termostater som stänger i onödan i kombination med för hög kurva blir det lite som att gasa och bromsa samtidigt samt att vp i vissa fall får lite fler starter pga att den jobbar med mindre vatten.

• Gilla
PERCY DUARTE BARRENECHEA
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Om du stänger båda kranarna så kan du skruva bort muttern på toppen mellan dom och där under sitter silen men stäng av vp först. Elementen ska stå på fullt blir det varmt inne justera kurvan i vp får du varmt i nått enstaka rum kan man använda termostater men bäst är att justera in på den fasta instrypningen som sitter på de flesta radiatorer. En värme pump ger bättre cop med lägre framledning och för att få låg framledning vill man använda så mycket som möjligt av radiatorerna. Om man har termostater som stänger i onödan i kombination med för hög kurva blir det lite som att gasa och bromsa samtidigt samt att vp i vissa fall får lite fler starter pga att den jobbar med mindre vatten.
Tack så mycket, ni är verkligen kunniga här. Hade ingen aning om att man skulle ha elementen på max! Men i källaren tänker jag ha dem på halv effekt kan inte ha lika varmt där nere tror jag..

Är det kurvan som avgör värmen på vp? Om jag nu höjer alla element i hemmet kommer de ju bli jätte varmt, så de är kurvan jag ska sänka? Eller är det någon annan inställning? Tycker ni att de är bäst och ha "ratten" på -2?

Vid lite kyligare väder typ några minus men gärna kallare går det bäst att hitta rätt kurva om det blir för varmt eller kallt inne vid varmare väder så justerar man det med +- ratten och vänta minst ett dygn mellan ändringarna.

"Tack för era svar, då känns de som vi inte borde komma över era 12000 med tanke på storleken på vårt hus. Dock har jag elementen på 3 (6 är högst) är de fel gjort? "

Nej det är nog bara jag som är lat och tror att utgivaren fixar allt
/Bosse

"men stäng av vp först"
Tänk på att avstängningsknappen har tre lägen, "på-av-reservläge". I somras gjorde jag misstaget att sätta pannan i reservläge i stället för av (0) och jag hade ca 35-40 grader när jag kom hem efter två veckor.
"Det var väldigt gott och varmt":D
/Bosse

• Gilla
Konas
  • Laddar…
bonor skrev:
"men stäng av vp först"
Tänk på att avstängningsknappen har tre lägen, "på-av-reservläge". I somras gjorde jag misstaget att sätta pannan i reservläge i stället för av (0) och jag hade ca 35-40 grader när jag kom hem efter två veckor.
"Det var väldigt gott och varmt":D
/Bosse
Haha de ska jag tänka på, en fråga om termostaterna... Är de den inre eller yttersta som ska stå på Max?

image.jpg
Skapa konto

Sen har vi även några gamla element, hur ska man göra med dem?

image.jpg
Skapa konto

P
Vrid båda typerna av kran fullt moturs

Kolla även in start-stop gradmin samt start-stop TS. Kolla instruktionsboken vilken meny. Hur länge den står innan den skall starta mellan kompressor start samt hur långt den gå innan TS går in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.