Värmepumpar
CHEMAS: Köp ett sånt här kit http://www.defroster.se/ hahahaaaa.. Förlåt, kunde inte låta bli. Köp inte! Seriöst. Antingen köper du ett tråg med värmeslinga av NIBE o kopplar till stupröret eller så tar du bort pumpen o donar till så iaf rinner ifrån huset o den is som blir i vägen för pumpen får du knacka loss o ha i drinken.
smurfen72: Nibe 1245 har loggning samt uppdatering av mjukvara via usb minne mycket användbart finns troligtvis även på 1226. Effekt vakt samt innegivare går säkert att köpa som tillbehör till Thermia.
smurfen72: Till en äldre 10 kw vp är det nog normalt med 1 st borra på 190 meter det kan nog anses vara rejält med den tidens mått. Om huset är så stort gissar jag att topp effekten ligger över 20 kw så jag skulle inte välja en så liten vp som 16 kw utan att kolla upp vad huset behöver.
jojjeblom: Precis som flera av er säger så kunde vi ju hålla en högre grundtemp med lika eller lägre elförbrukning med en luft/luft. Även komfortmässigt så blir det ju ett klart lyft, vi stirrar oss inte blinda på bara priset av en sådan maskin:)
smurfen72: Om pelletsen ska vara kvar är det bäst med FTX aggregat. Om pelletsen går dåligt vid lite varmare väder kan man komplettera med en acktank så får brännaren gå lite längre tider.
smurfen72: Då har service teknikern och jag olika uppfattning :)
Tony A: Jag har förberett frikyla. Det enda som är kvar är att montera konvektorn på övervåningen
ebbaliten: Vår GT10-givare la ned igår efter att ha varit dålig länge. Ett strömavbrott blev det som behövdes för att den skulle dö helt... En ny kostar 200:- här i stan, men var finns den placerad och är den svår att byta? Ett foto samt ev information som behövs för byte skulle uppskattas enormt mycket! Tacksam för all hjälp ni kan ge!
matsbengtsson: I mitt fall hände ungefär samma sak som det som hände Skånepåg. De klantade till en reparation så det blev läckage med följdskador, tyvärr hade jag inte kollat upp dem så noga innan vi tog in dem. Efter att skadan skett var de inte så pigga på att hjälpa till, trots att de ensamma svarat för arbetet.
Nadjanda: Tja, det blir nog F så länge. Känns inte så kul att blåsa varm luft rakt ut men lägger jag T-rör i talet vid bygget är inte steget långt att installera FTX, när ekonomin stabiliserat sig efter bygget. Det kan också vara så att vi inte störs av kallras och att elkostnaden för pumpen inte känns så mycket i plånboken och då är det bara att köra på med F-systemet. Då kan man
smurfen72: Det brukar inte vara rekommenderat att köra ut för hett vatten till vp så du bör nog lösa det på nått sätt.
KnockOnWood: [citat] Det är nog det bästa förhållningssättet. Skulle tro att pumpen mäter temperatur, tryckfall och andra parametrar och justerar sin funktion efter det. Jag har själv ingen frånluftvärmepump, däremot en avancerad FTX som har ungefär samma dilemma. Och under vissa förhållanden drar den på frånluftfläkten ordentligt för att höja avlufttemperaturen och därigenom tina bort is
smurfen72: Om du stänger elementet i köket blir dom andra elementen fortfarande lika varma ? kanske läge att koppla in en arbetstank så kan du stänga hur du vill.
smurfen72: Är ju bara kb in som ser fel ut de andra värdena är ju rimliga ut även om vp in troligtvis är högt den här tiden på året men inte orimligt.
Josth: Jag har 310P och det ser likadant ut med rören under. Utan att koppla bort pannan lyfte jag med hävarm mot golvet drygt ½ cm på resp sida för att få in små plexiglasbitar under de justerbara fötterna. Dessa hade grävt ner sig ganska djupt i plastmattan och för att minska vibrationer och oljud från pannan kan det vara nödvändigt att justera/vrida fötterna lite upp eller ner. Hade jag
Ranchking: Tjena Jag är helt ny på Forumet :wow: Och har sett att det finns många smarta VP filurer här :) Jag har ett problem med min pump, den har LP larm, så jag satt den i Ep drift så "Draken" skulle kunna duscha.... Men den blir så varm ( Över 70c ) så det mer eller mindre kokar iden ändå blir det inget varmvatten ? Honeywell grejen är nertryckt hela tiden. Slår ja lite lätt på den så
andersjohansson84: Hej. Har fått en Anslut 416-116 installerad hos min mor och hennes sambo (värmer kanon), men såg att det fanns en temperatur inställningsratt inne i inomhusdelen (tror den går till elpatronen). Någon som vet hur den ska stå och är till för (så man vet om man behöver ändra på den någon gång)? Elektrikern satte den på runt 30 grader (den stod på max innan) (den ratten fanns inte
Dirrul: Pratade med han igen och det är en Nibe (Fire)Fighter 10kw (Han var lite osäker på om Fire skulle vara med eller inte) Det enda han kan komma ihåg om något var ändrat var att för ca: 3månader sedan vart det nått strul i fasadskåpet och en elektriker var där, och sen har strömmen vart borta några gånger pga nätfel.
Swebreeze: [citat] Ok då kör jag på bara. ....bara det kan sluta regna någon gång nu så!
stig-h: Rengjorde just innerdelen på min lvp med lyckat resultat. Tidigare har den vid nystart klättrat upp till en förbrukning på 1600 Watt men sedan snabbt sjunkit ner på ca 1000 W. Men nu stannar den kvar på 1550 W och högre tills den uppnått innertemp så den är nöjd. Jag satte en hink under evakueringen på utsidan av innerdelen och det var riktigt svart med en seg bottensats. Använde
Vanbeasten: Har du råd att byta pump om den nuvarande kraschar eller måste du förlita dig på att få hjälp från en försäkring? En luft/luft-pump av hygglig kvalitet kostar ca 20 000 kr. Åldersavdrag efter 6 år är ungefär 50-60%, beroende på vilket fbolag du har. Du kan alltså få ca 8-10 000 kr i ersättning från din vanliga försäkring i nuläget (minus självrisken). Om ett par tre år är
AndersS: Kolla först att ingen spindel/insekt letat sig in och byggt något kring motståndet som kan bli fuktigt och ge fel värden. Hände med vår utegivare.
Pherra: Gå in i servicemenyn (om nu pumpen är inkopplad elmässigt och rörmässigt) gå in i menyn tvångskörning och dra igång kb pumpen samtidigt som du kör spolpumpen. Kör du med ett trycksatt kärl när du har så pass lång dragning från borrhål.
peternicklas: [citat] Kvittar vilken man väljer. Den större är kanske bättre lämpad till just ett garage med otäta/dåligt isolerade portar. Båda är inverterpumpar och det är ju bra. Detta är bara ett exempel på en typ av pump som är lämplig i ett garage. Finns väldigt många att välja mellan. Reklamationer/garanti brukar fungera bra på Jula.
hsd: fick julabladet idag, finns en billig L/L värmepump
hsd: Bränder i Bil har ökat.... https://www.motormannen.se/nyheter/2014/brandfallan/
InsidersUnited: Du har säkert en innemodul IVT 290 med en IVT Optima utedel. Det står på skyltarna på både innedelen och utedelen exakt vilken variant du har. Ring ditt närmaste IVT center och be dem komma och göra en översyn. Under tiden du väntar på teknikern laddar du hem en bruksanvisning och läser den, det kommer hjälpa dig i framtiden.