Värmepumpar
Jarlingar: Inbyggd beredare i serie med en vanlig vvb, eller arbetstank med slinga för förvärmning av varmvatten borde bli bra.
smurfen72: Köra vp med fast kondensering mot acktank innebär att man måste ha en hög temp där hela tiden säkert runt 55 grader för att få vv vilket sänker cop en hel del men installationen blir billig en inne del kostar runt 30000 kr.
smurfen72: VV beredaren slits inte men dom kan rosta sönder men är den hel skulle jag inte byta den detgår ju enkelt byta den 10 år senare om så behövs. Man får montera givare på den gamla beredaren så den nya vp känner tempen i beredaren.
smurfen72: [citat] Låter konstigt beredare brukar ha 22 mm anslutning säk ventilen brukar ha 15 mm.
Anonymiserad 137805: Då kan jag tänka mig att den ligger mer eller mindre i varmluftströmmen
TomasPersson: [citat] Vilka vardags hjältar, tackar alla för svaren! Tror att jag har fattat rätt nu att om jag skulle få en pump som är lite överdimensionerad så gör det inte så mycket (förutom inköpspris) om det är en inverter kompressor för den kommer ändå bara att ge lägre effekt när det krävs. Blir ju solklart när man tänker på det på det sättet, men trots det dumt att vara
useless: Den som har en vakuumpump och rätt certifieringar för att få utföra jobbet borde veta hur det går till...
useless: Jag tror inte det är samma problem med nyare slangar eller slangar av andra fabrikat avsedda för ändamålet. Det verkar som att IVT valde en dålig leverantör eller modell under några år för ett antal år sedan. Förmodligen för att spara en tia i produktionskostnad.
sulfobus: CTC har en lysdiod i rumsgivaren som blinkar vid larm, kanske har Thermia ngt likn.
Keld: Det låter lite lågt, men för att uppskatta om det är bra eller dåligt, måste man veta lite mer, som fläkthastighet och temp i rummet.
Anonymiserad 137805: detta är ju en china pump begär inte för mycket. men spontant ser det inte ok ut och när pumpen är ny så borde den kunna avfrosta helt! om det nu inte står i manualen att du förväntas göra det med varmvatten.... Det skulle kunna vara köldmedelsbrist men det finns fler faktorer som spelar in hur eller hur skall du reklamera produkten och ev installationen
Josth: Finns ingen "dold" servicemeny. Man måste stänga av strömmen till pannan, fälla ner stora el-panelen, märka upp färgerna på kabeln till kompressorn (relä nr 1 längst in) med spritpenna och sedan skruva bort kabeln från anslutningarna på reläkortet. Isolera de lösa ledarna till kompressorn med lite eltejp.
useless: Rent generellt så ska man höja kurvlutningen om det blir kallt inne när det blir kallt ute och förskjutningen (finjusteringen) om det är kallt inne när det är lite varmare ute. Testa att höja lite mer och vänta nåt dygn mellan varje ändring så att det hinner stabilisera sig. Har du termostater på radiatorerna eller golvvärmen så kan du dra upp dom på max förutom i nåt enstaka
useless: Knappast nåt problem på några veckor. Du kan ju plugga igen rören med nån plast och gummisnodd eller tejp. Kompressorn tar ingen skada. Annars skulle dom ju gå sönder mellan fabriken och kunden...
ojohano: Hade tekniker som tog ner den gamla och ersatte med en kraftfull ny värmepump.
Jönas: Hej, Jag har just nu, med ett par minus ute, ett driftläge på min bvp Nibe fighter 1210 från 2002 som ger rejäl snelast på ett par ampere. Det är så gott som lika på två faser och ett par ampere mer på en fas. Kan det vara så att elpatron stegar in så att den drar i gång på endast en fas, eller går den alltid trefasigt? Läser i instruktionsboken att: "Värmeproduktionen har 4
Shagrath: Hej! Jag behöver hjälp med ett läckage som uppstått på vårt Effecta comfort från 2011. Hittar inte den läckande komponenten i manualen och vet därför inte riktigt vad den gör och om/var man ska spänna den. Läckaget kommer iaf från den svarta komponenten som syns på bifogade foton. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Martin [bild] [bild]
smurfen72: Borde gå att ta bort fläktmotorn och lämna den till nån som lagar tex elmotorer om du inte vill riva den själv.
Baron Von Helsing: [citat] Absolut, antar att det inte kommer bli några -20 denna vinterperiod. Återkoppling sker när det inträffar. Så här långt ligger iaf total elförbrukning på ca 29kwh per dag vilket är mycket bättre än samma period förra året :)
Anonymiserad 137805: ta en golvmodell de är betydligt smalare
nixxe: Intressant tråd. I mitt tidigare hus sitter det en Fighter 1210-5 som är installerad -02. Värmer ca 125 plus 50m2. Tokkörd mellan -02 och -07 av de som hade huset när den installerades. Gick på kurva 10 och startade och stoppade hela tiden. Nu går den på kurva 6. Har varvat räkneverket och sedan ytterligare ca 23000 starter. Det enda som har fått bytas ut är "styrkortet" bakom
Cricka60: Ok, skall kolla i 5.1 menyn när jag är vid v-pumpen. Huset är nybyggt (inflyttning 7/2015) och enligt ritning skall frånluftkanalen vara isolerad med min 50mm mineralull alt. min 50mm lösull i kallt utrymme. Kanalen går som sagt inne i ryggåstaket och det är ett kombinerat kök/vardagsrum där. Jag har isolerat extra i de vindsutrymmen där jag kommer åt.
smurfen72: Skriv av värdena i displayen annars är det omöjligt att svara.
Willy William: Nu tror jag shunten är inställd på automatiskt. Tack för tipset useless!
Caspi: Tack! Exakt formulerat som jag ville ^^
lordi: Inställningen av värmekurvan är avhängig av flera parametrar. Storlek på radiatorer, golvvärme?, hur väl isolerat huset är mm. 48 grader vid 0 ute kanske krävs i ditt hus. Prova och sänk och se om du ändå är nöjd med värmen. Ju lägre kurva man kan ha, desto bättre är det.
elmont: MEN är det LP den löser på så är det cirkpumpen på KALLA sidan som ska kollas
Anonymiserad 137805: Nej det läcker inget köldmedel om det är rätt installerat och ingen yttre påverkan. Är utedelen nerisad så tina bort detta med varmvatten och se om det är en engångsföretelse.
camaro1969: Ändrade även larmet på kb till -10 från -8 original.. och med automatisk återställning, vet inte riktigt vad det innebär men känns bra? Gissar att den då försöker starta själv igen om den skulle bli för kall? [bild] [bild]