Det glömde jag bort F1155 levereras låst till ca 6 kw men går att låsa upp till ca 8 kw men då ger den lite lägre framledning och högre ljud och det gör man i meny 5.1.24 borde vara värt kolla med tanke på elspets.

• Gilla
Baron Von Helsing och 1 till
  • Laddar…
Funkar uselt på forumet att man inte får ett meddelande när nån postat ett inlägg medans jag håller på och skriver.

• Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
FG skrev:
Det är mycket elpatron som används. Är anläggningen dimensionerad för att den ska klara effektbehovet 100 % med kompressor? Det är ju lite det som är tanken med inverter.

1.5-6 kW -versionen av 1155-pumpen kan väl låsas upp till 8 kW, eller går den som det från fabrik?

Använder du funktionen för extra varmvatten eller vilket driftsläge står den på? Den kanske använder extra mycket elpatron när det är separat varmvattentank. "av vilken varmvatten" är väl egentligen då den kör legionellakörning eller om man har funktionen lyx aktiverad för varmvattnet. Jag har en 1255 som har 5,5 timmar på "av vilken varmvatten" för tillfället på drygt 400 dagar.

1250.5 timmar på patronen är mycket om det nu inte behövs för att kompressorn inte räcker till för att värma huset.
Det ska den vara. Finns det några risker med att låsa upp detta så den klarar 8kW? Bör man börja med att se om 1200 på tillsats löser detta?

smurfen72 skrev:
Jag skulle ökat start differans tillsats till högt värde tex 1200 då kommer inte elspets gå in i onödan utan vp får lite mera tid på sig att komma ikapp. Om du upplever det som att det blir för kallt inne går det minska värdet men det brukar inte göra nått med ett högt värde hus är ganska tröga och lite för låg framledning i några timmar brukar inte märkas. Diff mellan tillsats steg kan du låta vara som det är det är hur mycket det ska vara mellan de olika elstegen på vp.
Jag har ändrat till 1200 till en början. Bifogade även loggarna som jag startade igår. Hoppas de säger er något :)

FG skrev:
Kikade i installatörshandboken och där står det var man låser upp den.

"Vid drift av F1255-6 över 75% kompressorhastighet krävs upplåsning i meny 5.1.24. Detta kan ge en högre ljudnivå än det angivna värdet i tekniska data."

Det kanske är som så att den använder elpatron för att värma varmvattentanken snabbare. Använder ni ofta mycket varmvatten till badkar osv? Annars kanske ni kan se över vilket driftläge ni har på varmvattnet. Själv kör jag ekonomi och det fungerar för oss.
Har inget badkar och idagsläget inga barn, förbrukning av vatten ligger på 6-7 m3 på en månad vilket jag antar är normalt/lågt? Högt räknat skulle jag säga att det går åt 100 Liter varmvatten varje morgon.

Tack, för någon månad sedan stod den på "normal" eller motsvarande, ändrade den då till Ekonomi.

smurfen72 skrev:
Det glömde jag bort F1155 levereras låst till ca 6 kw men går att låsa upp till ca 8 kw men då ger den lite lägre framledning och högre ljud och det gör man i meny 5.1.24 borde vara värt kolla med tanke på elspets.
Om man ändrar till 8 kw påverkar det gradminuterna som vi nu har korrigerat till 1200?

Drog igång ny loggning nyss :) När man kör loggarna skall man använda vatten/dusch osv som vanligt?

Man ser i loggen att vp ligger som mest efter på gm -530 hade du haft elspets som tidigare hade den gått in vid -460 och det är helt i onödan vp har effekt så det räcker men har konstigt nog inte hunnit varva upp. Nu är det ju varmt ute så inte så konstigt om vp orkar bra men jag skulle höjt effekten i den det skadar nog inte vid -20. Gradminuterna påverkas inte av effekten men gradminuterna gör att vp startar lite senare kommer gå lite längre när den inte går kontinuerligt och att den kan komma lite mera efter utan att elspets hoppar in. även om elspets hade gått in i onödan i loggen skulle det inte blivit många kwh troligtvis inte märkbart men helt onödigt men det kan vara annat vid lite kyligare väder då kanske den går in längre tid.

• Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Man ser i loggen att vp ligger som mest efter på gm -530 hade du haft elspets som tidigare hade den gått in vid -460 och det är helt i onödan vp har effekt så det räcker men har konstigt nog inte hunnit varva upp. Nu är det ju varmt ute så inte så konstigt om vp orkar bra men jag skulle höjt effekten i den det skadar nog inte vid -20. Gradminuterna påverkas inte av effekten men gradminuterna gör att vp startar lite senare kommer gå lite längre när den inte går kontinuerligt och att den kan komma lite mera efter utan att elspets hoppar in. även om elspets hade gått in i onödan i loggen skulle det inte blivit många kwh troligtvis inte märkbart men helt onödigt men det kan vara annat vid lite kyligare väder då kanske den går in längre tid.
Okok, finns det någon formel eller smidig tabell så man kan läsa ut precis det du skrev? Dvs om man ha dessa gradminuter på kompressor/tillsats så startar elspets vid x gradminuter.

Kikade under 5.1.24 och det handlade om spärrband, vad jag kunde se såg man inga inställningar för att reglera kW.

Har gm för start på -60 och start diff tillsats på 400 så kommer elspets gå in vid gm-460 fortsätter gm sjunka kommer nästa elsteg gå in -gm 460 + värdet i diff tillsats steg. Det är nog spärrband man ändrar om vp är spärrad är den spärrad på hz över 75 eller liknande tror max är 120hz.

• Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
Så med din nuvarande inställning med tillsats på 1200 och gm för start på -60 så kommer el tillsatsen att starta först om pumpen når -1260 gradminuter! (Vilket räcker gott och väl pga att hus är relativt värmetröga)

• Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Har gm för start på -60 och start diff tillsats på 400 så kommer elspets gå in vid gm-460 fortsätter gm sjunka kommer nästa elsteg gå in -gm 460 + värdet i diff tillsats steg. Det är nog spärrband man ändrar om vp är spärrad är den spärrad på hz över 75 eller liknande tror max är 120hz.
Tack!

magnetens skrev:
Så med din nuvarande inställning med tillsats på 1200 och gm för start på -60 så kommer el tillsatsen att starta först om pumpen når -1260 gradminuter! (Vilket räcker gott och väl pga att hus är relativt värmetröga)
Ah då förstår jag.

Tack för era svar. Jag ligger lågt med att göra några fler förändringar nu och låter det tuffa på. Har startat så loggning sker. Återkommer ev framöver om fler frågor dyker upp :)

Alltid trevligt med lite återkoppling!
troligen så kommer användningen av el spets att minska något nu, om du då får kallt inne eller fortfarande behöver elspets så kan det då vara en god idé att låsa upp kompressorn för 8kW drift!

• Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
magnetens skrev:
Alltid trevligt med lite återkoppling!
troligen så kommer användningen av el spets att minska något nu, om du då får kallt inne eller fortfarande behöver elspets så kan det då vara en god idé att låsa upp kompressorn för 8kW drift!
Absolut, antar att det inte kommer bli några -20 denna vinterperiod. Återkoppling sker när det inträffar.
Så här långt ligger iaf total elförbrukning på ca 29kwh per dag vilket är mycket bättre än samma period förra året :)

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.