A
Arnodt: hakan-o, Varmvatten utgör ca 10 till 15 % av ett hushålls energibehov(uppvärmning, varmvatten och hushållsel). I äldre hus med dålig värmeisolering gäller ca 10 % och i modernare bättre värmeisolerade hus gäller ca 15 %. Den mesta energin åtgår för uppvärmningen av hushållet. Normalt varmvattenbehov per person och dag: 30 till 60 Liter 45-gradigt vatten, säg 50 Liter. Om
31 svar · 6,4k läst
·
M
Mexitegelfixaren: Tack för input. Det är rätt oklart om det verkligen sitter ett filter i konvektorerna. Ingen har kunnat ge ett tillfredsställande svar, vare sig säljare, besiktningsperson eller mäklare. Jag tror precis som flera andra här att det är FTX-systemet som är det enda radonsanerande i huset och att konvektorer kontra golvvärme är en smaksak.
4 svar · 1,5k läst
Raptor50
Raptor50: Jag fick tag i en modell som gick ur sortimentet till Jula. 9 + 3 kw till den netta sum av 9999 kronor i helgen. Tror det är sparat in ganska snart oavsett om lvvp från Jula kanske inte är det bästa. Jag har haft zibro som jula sålde innan, och har inte haft problem alls med den, så jag hoppas det är samma nu med den nya.
16 svar · 5,9k läst
S
smurfen72: Har för mig att avluften kan ligga neråt -15 grader numera men är knappast nått alternativ om huset ska ha FTX.
6 svar · 1,7k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Hej Om du går in på ivts hemsida så listar de alla företag de samarbetar med. Där finns även ett sorts ranksystem så du kan se vilka ivt tycker är bäst.
1 svar · 1,4k läst
B
Boan: jo.. den som följer med är en enkel TA, den reglerar bara på kalla sidan, dvs den kan max blanda 50-50. Men de har en mer avancerad, men jag körde med ESBE 522, för stort flöde. Den kan reglera både på varma och kalla, och då funkar det bättre som spets när man blandar "kallt" som är allt från kallt till fullt varmt. Det blir såklart lättare om man kör med inblandning av kallt,
54 svar · 24,8k läst
·
J
Johannes Danielsen: Gammal tråd, men undvik Varmt & Skönt! Jag har blivit lurad av företaget! Dom er oseriösa och ljuger till försäljningen. Till ex sa dom att min ventilation behövde en jätte service till 6800 kr. Dom behövde 2 tekniker att jobba en hel dag för att fixa det. Men på själva dagen kommer in gubbe och gör jobbet på 2 timmar 40 minuter. Lite inte på dom för du kommer att bli lurad! Dom
14 svar · 17,7k läst
useless
useless: [citat] Aftonbladet eller Expressen? Vad har du för värmesystem och energiförbrukning i dag? Jag antar att du har vattenburen distribution. Hur varmt vatten behöver radiatorerna bär det är som kallast ute?
4 svar · 1,5k läst
MrCurry
MrCurry: Thanks, so I understand now the significance of the water is it brings heat into the hole. Before I was thinking if water is so good why not just fill the hole up with a hose pipe! I got it now... Daniel, how will I know the length of the tube, are they marked.?
3 svar · 1,2k läst
H
holjo: Hej! Behöver hjälp! Jag ska bygga ett fritidshus mellan Luleå och Piteå och jag har 20 meter ner till Bottenviken och tänkte lägga ner kollektorslangen i havet. Jag kommer ha en Nibe 1210, 8,5 kw som är från 2009. Det blir golvvärme i plattan (93 kvm) samt ett par element.Kommer även bygga ett garage på 45 kvm med uppvärmning av element. Dessa hus kommer mestadels stå tomt på
0 svar · 2,0k läst
R
Anonymiserad 137805: Alla köldmedel med GWP över 2500 försvinner då
10 svar · 8,6k läst
FG
FG: Jag har haft samma pump i 1,5 år och 205 meter aktivt borrhål. Bor i ett stort oisolerat hus i Göteborg. För närvarande ligger kb-in på 1,5 grad. När det är -17 ute ligger kb-in på -2 grader. Något liknande borde väl du också hamna på. Fast det kan säkert skilja en del beroende på hur bra hålet är; bergart, vattenflöde osv. Kolla i servicemenyn om kb-pumpen står på autoläge
6 svar · 2,2k läst
·
S
Micke64: Vi hade Mitsubishi. Otroligt tyst jämfört med andra märken vi tittat på. Tips är att välja en överdimentionerad pump och köra den på lågvarv!
7 svar · 2,8k läst
B
bomm: Ett tipps när du skall ha bergvärme är att nyttja hålet även med frikyla på sommaren. Detta kan du dra både till FTX-aggregatet men framförallt till konvektorelement (takkassett) vilket ger ett skönt svalt inomhusklimat till en billig driftkostnad (el till cirkpump och fläkt)
6 svar · 1,7k läst
Pen
Pen: [citat] Jo, så är det. Men ju närmare man kommer slutet på livslängden, desto mindre betydelse får detta.
7 svar · 7,7k läst
B
Bolian: [citat] Hur gick det för er. Har ni installerat den?
65 svar · 14,0k läst
·
Pen
Pen: Ja, det är köldbäraren. Finns då de två möjligheter som nämns ovan.
21 svar · 7,6k läst
·
F
Funkis -38: Ingen som har en Samsung Smart 9 och kan ge lite omdöme runt den?
11 svar · 6,5k läst
Snailman
Snailman: Ska ha den kombinationen, det är 2,50 i takhöjd, så ventilationsrören dras på vinden ovanför. Har fått en ritning gjord, nu har jag en takstol ganska nära där rören går upp från F750 och SAM 40, men tror att det går att böja till den flexibla slangen så det går ändå. Kommer att leja ut installationen av F750:n men funderar på att förbereda ventilationsrören och kanske montera
0 svar · 3,0k läst
S
smurfen72: Gör rent filtren på både varma samt kalla sidan mer kan man inte göra. Skriv ner antalet starter samt drift timmar för vv resp värme så ser man om nått förändras under åren. Jag usb loggar min F1245 hela tiden kollar sällan på loggen men blir det nått fel kan man gå tillbaka och kolla i loggen.
6 svar · 7,2k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Vi har ett 220 m hål till vår F1255-16 och det funkar kanon med 78% årlig besparing jämfört med vår gamla elpanna. Det är ca 270 kvm hus uppdelat på 1,5 plan och träparkett med golvvärme i hela huset. Eftersom golvet inte tål högre än en viss temp så är pumpen spärrad så den inte har högre framledning än 42-ish grader så skulle det bli en köldknäpp så är det inte hålet
36 svar · 38,6k läst
G
gusvo085: Primastar har värmepumpar som är identiska med gullberg Jansson. Min gick sönder och då blev jag kopplad till gullbergs eminenta support ! Löste sig på nolltid. Glas tror jag är lite försäljningstrick...
1 svar · 3,1k läst
A
Avemo: Det finns flera kylmedier som säljs fritt om det inte kallas för kylmedium. R290 kan man till exempel köpa under namnet gasol. R600a finns i många kylskåp. Det är isobutan som emellanåt används till kampingkök. Så visst blir det löjligt ibland, men det är fortfarande inte R12. Och det finns goda orsaker att inte släppa ut kylmedium om man kan undvika.
36 svar · 32,8k läst
useless
useless: Bosch/IVT har ingen lättbytt kylmodul vad jag vet, så det blir nog till att löda lös kompressor och torkfilter i det här fallet. Men, som sagt var, eftersom det är en relativt ny VP och det har varit fel hela tiden så skulle det kunna gå att få hela skiten utbytt via nån goodwill tycker jag. IVT skryter ju om att dom har så bra garantier och man betalar en hel del jämfört med
4 svar · 10,2k läst
W
wessman: GK100, bra idé! Ska kolla om jag kan hitta vart det kommer ner.
7 svar · 22,2k läst
·
P
para: Beror också vart huset ligger geografiskt. Yttre Norrbotten eller sydligaste skåne
6 svar · 4,7k läst
J
Josth: Det är en enfas kompressor med hjälplindning och driftkondensator. Kontrollera att det tre ledningarna till kompressorn är rätt anslutna enligt markeringarna/färgerna i elschemat i manualen sid 27: http://www.nibe.se/nibedocuments/10438/511380-5.pdf
2 svar · 2,4k läst
R
Rickard Ohlin: [citat] Comfortzone har modeller som är utan tank, du får koppla på en extern tekniktank. Tror de är runt 1700-1800 höga.
26 svar · 4,1k läst
nikasp
nikasp: Nu blev jag nyfiken också. Fick du någonsin svar?
7 svar · 7,0k läst
S
smurfen72: Tillfällig lyx höjer upp vv tempen några grader extra beroende på inställning anger man för hög temp kommer den värma vv med elpatron men ger naturligtvis stor vv mängd.
13 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.