Jordvärme i sandjord...
Och hur kallt klarar pumpen ibnan den slår ifrån?
Inkommande temp kan skilja en del beroende på om VP har stått och snurrat brinet en stund eller om den precis har startat.
Brinet hinner i en del fall inte med att ta till sig jordens värme och vid kalla dagar då vp har långa gångtider så blir brinet bra kallt efterhand.
Efter en tids stillastående har brinet tagit till sig jordens temp och har då fått en gynnsammare temp igen.
För att få en rättvis temp på brinet så bör du avläsa precis vid start.
-1 gr är inte precis optimalt men du behöver inte vara orolig förrän nere vid -5. Värmepumpen verkningsgrad sjunker och gångtider ökar = elåtgången ökar men det händer inte så mycket mer.
Brinet hinner i en del fall inte med att ta till sig jordens värme och vid kalla dagar då vp har långa gångtider så blir brinet bra kallt efterhand.
Efter en tids stillastående har brinet tagit till sig jordens temp och har då fått en gynnsammare temp igen.
För att få en rättvis temp på brinet så bör du avläsa precis vid start.
-1 gr är inte precis optimalt men du behöver inte vara orolig förrän nere vid -5. Värmepumpen verkningsgrad sjunker och gångtider ökar = elåtgången ökar men det händer inte så mycket mer.
Roland, när du skriver -5 menar du på inkommande eller utgående?
Jag har ju -3 på utgående..
Men visst det har ju varit kallt nåt dygn nu..
Jag har ju -3 på utgående..
Men visst det har ju varit kallt nåt dygn nu..
1:3 ungefär.. så det tål nog -20 gissar jag
Normalt blandar man väl i sprit så att fryspunkten på brine är minst minus 15 grader. Så kallt ska det naturligtvis normalt inte bli men är det jordvärme så är det inga problem, är det däremot bergvärme ska man inte ha några många minusgrader på brine in då det finns en risk att borrhålet fryser och isen då pressar ihop slangarna
Lite kryptiskt.mexitegel skrev:
Jag vill förtydliga mitt tidigare förslag att mäta tempen precis vid start.
Man får då nära nog en indikation på marktemperaturen och kan då avgöra om det finns mycket värme kvar att hämta.
Efter en stunds drift har man visserligen aktuell temp på brinn, men värmeöverföringen mark till brine går långsammare än uttaget som kompressorn gör, då sjunker brinetempen men detta reflekterar inte att värmen i jorden sjunker lika snabbt.
Har du sandjord (som jag) så har den dålig konduktivitet och värmekapacitet så KB temp sjunker ganska lågt på vintern.
Slangen drar dock åt sig fukt så den brukar bli rundfrusen av en iskärna, vilket inte är skadligt för ytjord, till skillnad från energibrunn.
Under tiden fasövegången med frysningen sker, brukar temperaturen stanna upp en period runt 0 grader eller strax under på KB-in. Anledningen är den s k "smältentalpin" som hos vatten är 334 kJ/kg. När iskärnan bildats klart fortsätter temperaturen vandra nedåt hastigare igen, men då brukar våren vara i antågande
Själv har jag -10 som larm- och frånslagsgräns. Med 30% Etanolblandning som fryser vid ca -15 är marginalen tillräcklig.
Har dom blandat din vätska helt enligt anvisningarna 28% så är frystemperaturen -13 och då bör nog larmet gå vid -9. Det brukar rekommenderas att ha 4 graders marginal.
Min KB temperatur är som din och det är som sagt inte ovanligt med rådande förutsättningar:
(klockan går sommartid)
Slangen drar dock åt sig fukt så den brukar bli rundfrusen av en iskärna, vilket inte är skadligt för ytjord, till skillnad från energibrunn.
Under tiden fasövegången med frysningen sker, brukar temperaturen stanna upp en period runt 0 grader eller strax under på KB-in. Anledningen är den s k "smältentalpin" som hos vatten är 334 kJ/kg. När iskärnan bildats klart fortsätter temperaturen vandra nedåt hastigare igen, men då brukar våren vara i antågande
Själv har jag -10 som larm- och frånslagsgräns. Med 30% Etanolblandning som fryser vid ca -15 är marginalen tillräcklig.
Har dom blandat din vätska helt enligt anvisningarna 28% så är frystemperaturen -13 och då bör nog larmet gå vid -9. Det brukar rekommenderas att ha 4 graders marginal.
Min KB temperatur är som din och det är som sagt inte ovanligt med rådande förutsättningar:
(klockan går sommartid)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder