Värmepumpar
Musto: Tack för era svar, då får vi lösa det på nåt annat sätt. Tyvärr blir utsticket alldeles för stort om vi skulle sätta en triangel bakom för att få en vertikal vinkel. Tack än en gång!
S_B_O: Lägger till en ny fråga till min gamla tråd. Idag sitter det en trådad inomhusgivare i hallen. Där är det oftare varmare än i vardagsrummet. Jag skulle därför vilja sätta en inomhusgivare i vardagsrummet, men vill slippa dra en superlång sladd. Finns det trådlösa givare som inte är svindyra, eller kräver uplink? Typ någon enkel som simulerar en trådad med extern sändare och
Banker: Jag står i begrepp att renovera huset, bland annt genom att tilläggsisolera och byta alla fönster. Jag har idag uppvärmning med direktverkande el (med stöd av luftvärmepump och vedeldning) så när jag ändå håller på och bygger, tänkte jag uppgradera värmesystemet. Jag tänker byta till vattenburet värmesystem, med en kombination av golvvärme och radiatorer. Min tanke är att
Anonymiserad 137805: Vad bra du får väl ta kostnaden med svärfar som slarvade i somras....
kristofer12345: Hej! Jag undrar om det är någon som känner eller vet med sig någon som har IS 81 modell av ispinnen, från octupus system. Ni får jättegärna höra av er till mig! Vill gärna se lite bilder osv från detta system på pinnar o kompressor. mvh
DennisCA: Enligt vad jag fått förklarat kan detta bero på att expansionskärlet är sönder. Jag hoppas det är orsaken och inte något läckage nånstans i rören.
viktorj: De e nog helt rätt. Antar att den får signaler från pannan. Kanske bäst att ringa han som Monterat
mexitegel: [citat] Nej, men du frågade efter en workaround ;)
Anonymiserad 137805: Behövs mer info, det här lite som att fråga vilket lufttryck jag skall ha i däcken. Vad har du för tappvarmvatten beredare Vad brukar pannan shunta ut för temp till radiatorkretsen Vad har du för radiatorer eller är det golvvärme Vad är det för värmepump Till en början med
Anonymiserad 137805: Det finns en risk med att bända. Man ka prova med att lägga något mot axeländen som du fått fram och hålla i rotorn och med fläkten fritt hängande i vänster han slå med en liten hammare på det du lagt på axeländen. Lite tur så lossnar det ev sitter det innre lagret kvar på axlen, men det får bli en senare fråga.
nikasp: Lite off-topic. Vi har en Nibe Fighter 310p som installerades 1997 (eller slutet av 1996). Kompressorn byttes 2006 och den har tuffat på sedan dess men vi är beredda på att det blir byte snart. Kommer inte att reparera om det blir något dyrare fel som inträffar.
thomasx: Tja, du kan väl koppla kulverten till radiatorkretsen och sätta ett element i garaget. Anslut via trevägs kulventiler, två i huset och två i garaget. Så du kan koppla kulverten antingen till radiatorkrets i huset och element i garaget, eller till vedpanna i garaget och tekniktanken i huset.
smurfen72: En så pass liten kompressor borde väl inte få så många antal starter så det blir problem pga av det den borde istället få stryk av antalet drift timmar vilket jag antar blir många och antar är det som gör att flvp inte brukar hålla så länge som tex en berg vp komprssor. Min kompressor en Nibe 1245 har mjukstart men den startar så snabbt så man märker inte att den varvar upp men
Joohans: Är inne på att installera en begagnad ivt 290 någon här som har erfarenhet av dom? Bra eller dåligt val pumpen köps på vvs firma
Comfort Thomas: Mitsubishi har 2st modeller av duo där man kan välja olika utföranden på innerdelarna 2D53 som ger 3,2kW vid -15 delat på 2 innerdelar 2E53 som ger 6,4kW vid -15 delat på 2 innerdelar Stor skillnad på dessa som synes, väljer man den kraftiga så behövs 16A säkring Som jämförelse så ger FH25 3,2kW vid -15 Duo modeller väljer kunden oftast om man bara får plats med 1st utedel eller
smurfen72: Vill du logga är usb loggningen bra mycket bättre man ser exakt de temperaturer man vill se och man ser vad vp gör enda nackdelen man måste ta ur usb minnet och ladda över till dator. Loggningen på Nibe upplink visar inte alls lika exakt utan känns mest på ett ungefär.
Snickeri: Ja, det får bli markisolering vid överpassagerna. Dumt att chansa och få frusna rör...
Workingclasshero: Bäst är att du inte gör någonting alls pga risken för att du skadar något som kanske précis håller ihop. Håller med föregående talare om att du faktiskt kan förbättrat verkningsgraden. Jag kan iaf med 100% säkerhet att du aldrig kommer märka om det kostar mer eller mindre. Så, gör ingenting åt det!
sunqan: Normalt har man väl en trygghetsförsäkring via Nibe,som gäller i 5 eller 6 år och som man sen kan förlänga årsvis? Så"brukar" är nog en sanning med modifikation :-)
Marcussjogren: Vänta drygt ett dygn mellan varje ändring för att se vilken effekt det fick.
Jaderup: Ska testa detta. Har också lusläst manual ang dessa givare utan att hitta något tyvärr
Robert63: Om du vill ha avkastning på de pengarna är det bättre att satsa på en ny funktion, exempelvis en pool eller liknande.
EndZone: Intressant! Tack för svar, kan vara värt att undersöka lite!
Joohans: Jag har köpt en begagnad ivt 290 endast inne delen tänkte koppla in å köra som elpanna tills jag får tag i en utedel. Är de någon här som vet om man behöver koppla ur cirkulationen till utedelen? Isåfall kan man stänga av den i menyn eller kopplar man ur elen?
smurfen72: 4,67kW är energin som tas från borrran sen tas ca 1/4 del från elnätet. Lite beroende vart huset ligger så låter det underdimensionerat med så högt effektbehov men det kan vara ok att dimensionera efter huset effektbehov men då finns ingen marginal för tex utbyggnad men det bryr sig troligtvis inte hustillverkaren om.
smurfen72: Man bör nog ha en arbetstank i systemet om man ska ha termostater överallt men ett fåtal bör inte vara några problem framförallt inte med inverter vp.
Videoten: Min IVT 12KHR-N har börjat bete sig konstigt Jag hade på den efter vanlig rengöring, helt plötsligt stannar bara pumpen och displayen blir svart. Bryter strömmen och får igång pumpen, den går i 1 timme och ger bra med värme men stannar tvärt med svart display. Någon som har tips på vad det kan bero på?