2 589 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Få veta när värmepumpen larmar
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Upptäckte av en slump igår eftermiddag att vår Thermia G2 optimum jordvärmepump blinkade "larm - motorskydd utlöst" och att tillsats värmen var på.
Gissar att detta inträffade i fredags då vi hade störningar på inkommande spänningsmatning till huset. Det fick jag notiser via mail från UPSen
Det var mycket bra dock! Ringde faktiskt till elbolaget och de visste inget och sa att det måste bara vara hemma hos oss men 5 minuter senare ringde de tillbaka och sa att andra nu hade ringt och sa att spänningen var borta och att de skulle titta till transformatorn till oss.....
Men nu ser jag via strömförbrukningen (har den i Domotics) att under lördagsdygnet har huset dragit ström som för 12 normala dagar vilket är mindre bra. Jag vet att det finns på nyare pumpar en "Internetmodul". Men är det någon som vet om det finns någon möjlighet att eftermontera eller kanske något "hemmahack" eller i alla fall ett ljudligt larm att aktivera/montera?
Nu stod den bara där och bara blinkade. Kan för sjutton inte gå förbi varje dag och titta efter larm. Ett ljudligt larm hade kunnat i alla fall varit bra nu när alla andra maskiner piper för det minsta.
Gissar att detta inträffade i fredags då vi hade störningar på inkommande spänningsmatning till huset. Det fick jag notiser via mail från UPSen
Men nu ser jag via strömförbrukningen (har den i Domotics) att under lördagsdygnet har huset dragit ström som för 12 normala dagar vilket är mindre bra. Jag vet att det finns på nyare pumpar en "Internetmodul". Men är det någon som vet om det finns någon möjlighet att eftermontera eller kanske något "hemmahack" eller i alla fall ett ljudligt larm att aktivera/montera?
Nu stod den bara där och bara blinkade. Kan för sjutton inte gå förbi varje dag och titta efter larm. Ett ljudligt larm hade kunnat i alla fall varit bra nu när alla andra maskiner piper för det minsta.
Kolla manualen om det finns någon potentialfri utgång på styrkortet som du kan använda. Jag har en Nibe F1245 som har just det. Den är kopplad till larmet som en helt vanlig NC-kontakt och programmerad som driftlarm, så sirenen går inte igång men manöverpanelerna indikerar fel i systemet.
Om du inte har ett larm kan du helt enkelt koppla en 12V-krets via reläet och sätta en summer eller liknande på något bra ställe.
Edit: Sökte lite snabbt men hittar bara användarmanualen. Den är helt meningslös till denna typ av frågor. Tyvärr är Thermia lite hemliga av sig och tillåter bara sina egna ÅF att installera och serva pumparna. Nibe är i det avseendet mycket bättre, vem som helst kan ladda ner installatörsmanualen.
Min pump har också en inställning som gör att den tar bort varmvattenproduktionen när något larmar, så att man ska bli uppmärksam på att något är fel. Även det är en bra funktion eftersom man garanterat märker av det. Vet inte om Thermia har en liknande inställning.
Om du inte har ett larm kan du helt enkelt koppla en 12V-krets via reläet och sätta en summer eller liknande på något bra ställe.
Edit: Sökte lite snabbt men hittar bara användarmanualen. Den är helt meningslös till denna typ av frågor. Tyvärr är Thermia lite hemliga av sig och tillåter bara sina egna ÅF att installera och serva pumparna. Nibe är i det avseendet mycket bättre, vem som helst kan ladda ner installatörsmanualen.
Min pump har också en inställning som gör att den tar bort varmvattenproduktionen när något larmar, så att man ska bli uppmärksam på att något är fel. Även det är en bra funktion eftersom man garanterat märker av det. Vet inte om Thermia har en liknande inställning.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Som sagt det står inte mycket i manualen etc....
Hittade detta http://www.husdata.se/
Är det någon som har provat?
Hittade detta http://www.husdata.se/
Är det någon som har provat?
Ställ frågan på http://www.varmepumpsforum.com så får du säkert något bra svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Vi har en Thermia bergvärmepump. Såvitt jag förstår så "larmar" den genom att stoppa varmvattenproduktionen om den går över till tillsatsvärme pga. larm från VP delen.
Dvs. man märker när duschen blir kall.
Dvs. man märker när duschen blir kall.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Jag testade just varmvattet efter vi upptäckte larmet och kände det det var lite kallare än vanligt så visst hade man upptäckt det efter ett tag. Men värmen i huset hade gått på el i över 20 timmar och det är ju inte gratis.
Har hittat Thermiq. Tror jag ska prova det.
Har hittat Thermiq. Tror jag ska prova det.
Kan du inte få Domotics att larma om förrbrukningsvärdet överstiger nåt rimligt under en timme/ett dygn eller nåt annat lämpligt.?TheStills skrev:
Har det till min IVT pump. Installerat programmet det på en äldre laptop som inte längre användes. Har fungerat problemfritt i 2-3 år. Teamviewer på laptop, så jag kommer åt datan den ex via telefonen när jag inte är hemma. Utan abonnemang etc. Kostade en tusenlapp när jag köpte det. Prisvärt, men om du gör som jag får du ju ändå inte några larm om pumpen larmar. Du kan se larmloggen i husdata, men du får inte någon notifiering via den.TheStills skrev:
Tillägg: Kanske kan du få larm om du köper husdata's tjänster där du betalar en månadskostnad!
Klicka här för att svara