3 718 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
"tillfälligt stop av kompressor drift"
Vakande upp med kall näsa nu på morgonen, endast 16 grader i huset. Pannan varnade för "tillfälligt stop av kompressor drift". Der är nu över -20 ut så det blir fort kallt inne när pannan inte shuntar ut varmvatten till radiatorerna. Tacksam för tips!
Så här ser siffrorna ut:
T1 25,7
Värmesystem start 53
Värmesystem stopp 57
T2 -20,2
T3 varmvatten 61,1
Varmvatten start 48
Extra start vvatten 60
Extra vvatten 65
Vvatten spets 65
T6 kompressor 6,5
T8 värmebärare ut 24,3
T9 värmebärare in 24,2
Varmvatten stop 54
T10 kondensor temp 25,3
T11 köldmedietemp -4,7
T12 luftremp -20,4
Så här ser siffrorna ut:
T1 25,7
Värmesystem start 53
Värmesystem stopp 57
T2 -20,2
T3 varmvatten 61,1
Varmvatten start 48
Extra start vvatten 60
Extra vvatten 65
Vvatten spets 65
T6 kompressor 6,5
T8 värmebärare ut 24,3
T9 värmebärare in 24,2
Varmvatten stop 54
T10 kondensor temp 25,3
T11 köldmedietemp -4,7
T12 luftremp -20,4
Tror inte att det är nåt fel på pumpen. Värmen räcker helt enkelt inte när det är så kallt ute. Har du värme på annat sätt är det dags att trolla fram den nu. Ev spetsvärme med elpatron eller elda i kamin eller annat
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det en luft/vatten pump?
Protte
Protte
Yes det är en luft/vatten från bosch cc160/aw 6 från 2008. Lite irriterande att inte elpatronen kan hålla värmekurvan. Det finns varmvatten i tanken med det shuntas inte ut i värmerören.
nu när jag läser mitt eget inlägg, elpatronen värmer varmvattnet i pannan men den shuntar inte ut det som vanligt dvs när kompressorn är i drift. Någon kunnig som kan förklara detta?
Föresten, tack för alla svar!
Föresten, tack för alla svar!
Kolla att shunten står i automatiskt läge. Jag kommer inte ihåg om ratten ska vara intryckt eller utdragen, men om den går att vrida utan alltför mycket motstånd så är den i manuellt läge och måste ställas om.
Shunten används bara när tillskottet är aktivt, så om den inte funkar så brukar man inte märka det förr än det blir smällkallt...
Shunten används bara när tillskottet är aktivt, så om den inte funkar så brukar man inte märka det förr än det blir smällkallt...
Nu tror jag shunten är inställd på automatiskt. Tack för tipset useless!
Klicka här för att svara