B
Hej,

Vår värmepump (Galletti Spa Echo Plus) har efter en tids missljud bestämt sig för att stanna, inte oväntat men jag hade hoppats klara vintern. Jag gissar kullager eller fläktmotor-problem eftersom fläkten går runt om den får hjälp.
Några frågor, är det värt att laga eller är det bara till att lägga ner och köpa nytt? Jag har letat runt och förutom att det är svårt att hitta någon som säger sig serva/reparera denna modell så verkar det rätt dyrt. Jag gissar att den förväntade livslängden är över egentligen?
Om det är värt att försöka laga, har ni tips på service-reparatörer? Jag bor i södra Stockholm.
Om det inte är läge att försöka laga, har ni tips på vad man idag ska köpa för att få problemfria år framåt?

Tack på förhand för tips.
Johan

A
Om du inte kan ge dig på att själv felsöka och laga så tror jag att det lätt blir så att det kostar mer än det smakar. 10 år är väl någon slags förväntad livslängd, får man ut mer ska man väl se det som bonus.

Men å andra sidan, är det bara ett fläktlager som kärvar ihop så kan ni ju klara vintern åtminstone utan att lägga en smärre förmögenhet på reparationer.

Borde gå att ta bort fläktmotorn och lämna den till nån som lagar tex elmotorer om du inte vill riva den själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.