roland53
roland53: känns ju som att du har kapaciteten men får inte ut värmen. kollat cirkulationspumpens funktion? kollat cirk.pumpens hastighet? Finns det flera hastighetssteg? Öka! Finns det shunt? Motordriven? Handjagad? Kolla inställning och om motordriven att den reagerar om du ändrar på rumstermostat typ fullt avstängd och fullt öppet? Är hela radiatorerna varma? Avlufta? Termostaterna öppnar som
18 svar · 6,4k läst
R
Rörcrillan: Nån som har erfarenhet av ecozon. Är det bra maskiner? Tänker på luft vatten i första hand
0 svar · 1,5k läst
R
ryggskott: Nej den forsätter gå, igår mätte jag upp utblåstempen när det var -28 och då var den på 41,7 grader men har inte provat idag. Den värmer upp kök, tvättstuga och sovrummet brevid köket till 21 grader som det är nu.
18 svar · 3,0k läst
·
F
FC7.1: ah såg inte detta, fick dock tag i en. Har du nå mer reservdelar som kan vara intressant? :)
4 svar · 6,3k läst
·
K
KjellTimell: Precis som du skriver smurfen, så tätade min sig över natten. Jag var förberedd på att 2L hinken skulle vara full och hade tagit alla dimensioner för att beställa nya idag. Det blir nog att avvakta med det. :thumbup: Inte så kul att jobba med värmesystemet mer än nödvändigt när det är -10 ute
3 svar · 2,0k läst
L
lordi: Symbolen betyder kompressor, så det bör vara att kompressorn är i drift
2 svar · 9,1k läst
·
S
smurfen72: Ok då ska det väl funka koppla vp på returen via tex rums termostat.
8 svar · 3,2k läst
Jarlingar
Jarlingar: Då blir plocklistan enligt följande: [bild] Men då har jag bytt plats på manometern och säkerhetsventilen, och därmed skippat en vinkelkoppling.
21 svar · 34,5k läst
·
R
Remco: Fått en offert för en Nibe F1255 bergvärme installation. Vet någon vilken kompressortyp finns i Nibe ? Det står inte i specerna.
0 svar · 3,5k läst
S
smurfen72: [citat] Det är många starter för att vara inverter hade det varit on/off vp hade det väl gått an men det krävs nog lite justering.
33 svar · 24,9k läst
·
Husköpare 8
Husköpare 8: [citat] Säljaren gick direkt på ett filter som satt i anslutning till ett av rören,skruvade bort filtret,gjorde rent det,och satte tillbaka filtret igen. Innan hen gav sig på filtret så knappade han på instrumentpanelen och ändrade tempen för vattnet till varmare temp. Det var "allt" hen gjorde.Kände skillnad i temperaturen inomhus redan samma kväll.
88 svar · 12,0k läst
·
C
Comfort Thomas: Följer ljudet fläkthastigheten när ni reglerar den manuellt ? Antingen har fläktmotorn gett upp igen eller så kan det vara stödlagret på vänster sida som låter illa. Tar för givet att filtren är rengjorda då smutsiga filter kan ge märkliga oljud.
2 svar · 906 läst
E
exerg: Enklast är om du tar ett ca ½ m långt 100mm rör och pressar mot ventilen och mäter lufthastigheten med vinghjulsanemometern i änden på röret. Ligger det på 1,8 m/s så har du ca 15 liter/s tar du det gånger 3,6 vilket är 54 kbm/tim kolla på diagrammet sid 20 http://www.swegon.com/Global/PDFs/Fans/General/_sv/technology.pdf
14 svar · 4,1k läst
13th Marine
13th Marine: Gott! Slipper jag oroa mig över det. Tack!
4 svar · 4,3k läst
·
Martin_B
Martin_B: [citat] Ja KB-slangarna är ju redan "nergrävda" från början, från borrhålet sett så att säga, så det behöver inte bli någon berg-och-dal-bana av det. Annars måste man ju ha avluftning på högsta punkt osv.
14 svar · 3,5k läst
·
S
smurfen72: Ja elpatron behöver jag inte har i stort sett 100 % effekttäckning.
13 svar · 22,0k läst
U
Anonymiserad 137805: ja med försiktighet vill minnas att de har djupare hakar i ytterkant så de måste bändas från insidan och utåt, då tar de i plasten vilket medför att man måste ta i mera och det är här svårigheten kommer i återmonteringen
3 svar · 4,0k läst
T
Anonymiserad 137805: I underhållsvärme så går fläkten på mycket högt varvtal för att säkerställa att det blir frostfritt överallt. Är man ofta huset (garaget) är en högre temperatur att föredra
1 svar · 2,9k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Många år sedan jag höll på med vibrationsdämpning, men sök t.ex. i katalogen för Trelleborg efter web-sökning på "trelleborg vibrationsdämpare", eller ring någon återförsäljare.
16 svar · 7,5k läst
·
S
smurfen72: Montera termostater på de ställena där det blir för varmt kolla så att radiatorerna är hyffsat jämn värma i de kalla rummen är dom det och fortfarande kallt byt till större raddar.
2 svar · 1,7k läst
P
Anonymiserad 137805: Det kan ju alltid hänt något med ventilera inte minst vid montering en gång intiden. Men vanligtvis håller de tätt
5 svar · 3,0k läst
K
Kane: Jag har också 410 men jag har haft rumsgivare sedan start. Börvärdet har jag satt till 20 grader och det funkar bra.
4 svar · 1,9k läst
H
Husqvarna220Ac: Vad händer om du ställer fläkten i läge 4? Ställer vi fläkten i läge Auto funkar det väldigt dåligt, fläkten går otroligt sakta, och den gasar sällan/aldrig upp, och värmen sprids otroligt dåligt.. Vi kör oftast fläkten i läge 3, men du -15, då kör jag den på läge på natten/dagen när man slipper lyssna på den..
47 svar · 11,1k läst
·
L
Letalis: Jag kan berätt att lösningen var att byta ut pumpen till element slingan löste problemet. Den gamla pumpen var statisk medans den ny är självanpassande.
1 svar · 1,7k läst
G
g00ey: Jag tror jag fattar varför kompressorn inte har jämna antal ampere på alla faser. Det har förmodligen med mjukstarten att göra. Det sitter ju två motstånd i den på två av faserna och genom dessa faser är strömmen på runt 6.3 Ampere mätt med en annan tångamperemeter (en Fluke) medan den ligger på runt 7.1 Ampere på fasen som inte passerar genom mjukstarten. Fattar inte riktigt för
61 svar · 42,8k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Smuts, veckad slang eller givarfel. Tror jag.
7 svar · 11,5k läst
L
Lurven3: Lagerna i innedelen har inget fett/olja från fabrik så varför skulle det vara skadligt? Jag blev själv rekommenderad av en pump installatör att smörja med 5-56
7 svar · 18,2k läst
V
vincentt: Nu äntligen tänkte jag avsluta tråden en gång för alla. Jag har nu fått ett eftermarkandskit monterat som förhindrar att kondens rinner ner längst vibratisondämparna och hela stativet. Enkel lösning, men bättre än min. Hade klippt massa 33cl burkar istället. Iaf, make a long story short. Fick den monterad ca 2 månaders sedan. Men innan dess var det lite samtal till installatören,
82 svar · 24,2k läst
·
Snailman
Snailman: Har för mig det går att välja vilken sida om värmepumpen man ska montera den.
4 svar · 4,1k läst
S
Sven Jonas: Vattenfalls hemsida verkar inte fungera nu. Får prova igen sen. Klart det är kyligt på morgonen och förmiddagen. Men fjärrvärmen kan sticka iväg I pris den också, så vill inte helt förlita mig på den. Sen är det kyligare nere I källaren "naturligt" men eftersom äldsta sonen bor där nere. Och vi tänkte bygga det store badrummet där nere också, så vore det trevligt att få upp
7 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.