Hej!
Jag undrar om någon vänlig själ har lust att tolka/förklara min värmekurva åt mig?
Jag har försökt googla mig fram för att få info, men jag tycker ändå inte att jag har fått förståelse för hur värmekurvan fungerar och hur den optimalt ska vara inställd.
Vänligen se bild:
Uppvärmning: Jordvärme, golvvärme nere och radiatorer på 2a plan.
Bor i Skåne.
Tack!
Jag undrar om någon vänlig själ har lust att tolka/förklara min värmekurva åt mig?
Jag har försökt googla mig fram för att få info, men jag tycker ändå inte att jag har fått förståelse för hur värmekurvan fungerar och hur den optimalt ska vara inställd.
Vänligen se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmning: Jordvärme, golvvärme nere och radiatorer på 2a plan.
Bor i Skåne.
Tack!
Är inte helt säker...
Min/max är lägsta temp som får gå ut.
Kurva är beräknat börvärde enligt inställd kurva.
Kurva +5 0 -5 är nog en inställning för att knäcka kurvan.
Värmestopp är när utetemp överstiger 18 under viss tid
Vad är det för värmepump?
Min/max är lägsta temp som får gå ut.
Kurva är beräknat börvärde enligt inställd kurva.
Kurva +5 0 -5 är nog en inställning för att knäcka kurvan.
Värmestopp är när utetemp överstiger 18 under viss tid
Vad är det för värmepump?
Redigerat:
Så tror jag inte att det är...
Jag tror att kurvan är inställd min 10 vid kanske 15 ute och max 55 vid typ -20 ute. Jag skulle gissa att när bilden togs var det ganska många minusgrader ute och börvärdet enligt kurva blir 48. Att det står 0 på -5 0 och 5 är nog för att kurvan inte knäcks utan följer "grundinställning"
Jag tror att kurvan är inställd min 10 vid kanske 15 ute och max 55 vid typ -20 ute. Jag skulle gissa att när bilden togs var det ganska många minusgrader ute och börvärdet enligt kurva blir 48. Att det står 0 på -5 0 och 5 är nog för att kurvan inte knäcks utan följer "grundinställning"
Inställningen av värmekurvan är avhängig av flera parametrar. Storlek på radiatorer, golvvärme?, hur väl isolerat huset är mm. 48 grader vid 0 ute kanske krävs i ditt hus. Prova och sänk och se om du ändå är nöjd med värmen. Ju lägre kurva man kan ha, desto bättre är det.
Redigerat:
Klicka här för att svara