Skvallerröret på säkerhetsventilen till varmvattenberedaren hemma hos mig är idag monterat neråt så att vattnet får fall och rinner rakt ner i en spann. Är det en dum idé att dra om det röret så att det istället går uppåt till taket och sedan horisontellt med taket någon meter?

Har ingen golvbrunn precis vid pumpen och skulle gärna vilja att det droppade ner i avloppet istället för en hink...

En komplex installation av rör och ventiler under en varmvattenberedare, med synligt skvallerrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är inte meningen att säkerhetsventilen skall läcka och därför bra att du blir uppmärksam om det rinner ned i en spann, istället för avloppet.

SÄV'en på varmvattenberedaren brukar läcka lite vid varje uppvärmning. Det ska sitta en backventil som förhindrar att vatten trycks bakåt när det expanderar (brukar vara inbyggd i ventilkobinationen) så nånstans måste det ju ta vägen. Det är bl a därför det brukar stå i anvisningarna att det ska finnas en golvbrunn i anslutning till beredaren.

Redigerat:
Om jag minns rätt så ska det inte stå vatten mot ventilen så därför inte korrekt.

Är det en fungerande lösning ändå? Troligtvis!

Även om du drar röret horisontellt, kan du väl dra det så att du får en liten lutning från ventilen?

Tack alla för hjälpen, jag tror att jag kommer försöka göra som dof föreslog och dra röret horisontellt men med liten lutning så att högsta punkten på röret hamnar precis under säkerhetsventilen.

Förutsatt någorlunda normal varmvattenanvändning, hur mycket vatten skulle det behöva komma ut per dag för att ni skulle börja fundera på om något kunde vara fel med själva säkerhetsventilen?

Beroende på volym i vvb och tryck på inkommande vatten kan det nog skilja ganska mycket, är det en 6 eller 9 bars ventil du har?

Några dl skulle jag säga, men i ett ganska brett spann...

Det är en 9 bars ventil. Har mätt nu i två dygn, första dygnet ungefär 16 dl, andra ungefär 8 dl. Låter det mycket?

Det beror på hur mycket varmvatten du förbrukar. Säkert helt normalt.

Hur mycket rymmer VVB?
Vilken temp värmer den upp till?

Patrik Lidstedt skrev:
Hur mycket rymmer VVB?
Vilken temp värmer den upp till?
Det står "beredarvolym 200 liter" på den och vattnet värms till 51 grader.

Har tänkt att jag ska dra PEX-rör för att leda bort vattnet. Ser någon något bekymmer med att gå från 15mm som det är ut från säkerhetsventilen och smalna av den ner till 12 mm en bit bort? Känns lite behändigare med 12 mm men det kanske finns tillfällen när det ska kunna komma mycket vatten ur denna snabbt?

NEJ! Man får inte gå ner i storlek!
En säkerhetsventils anslutningar får aldrig vara mindre än beredarens anslutningar, rör/kopplingar mellan beredare och säkerhetsventil får aldrig vara mindre än beredarens anslutningar, skvallerröret och alla dess kopplingar från säkerhetsventilen till avloppet får inte vara mindre än beredarens/säkerhetsventilens anslutningar.

Skvallerröret ska kunna svälja minst det flöde som kan komma genom säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen ska kunna svälja det flöde som kan komma till beredaren.

Tack, då kör jag 15 mm hela vägen, det ska nog gå bra det också.

Demmpa skrev:
NEJ! Man får inte gå ner i storlek!
En säkerhetsventils anslutningar får aldrig vara mindre än beredarens anslutningar, rör/kopplingar mellan beredare och säkerhetsventil får aldrig vara mindre än beredarens anslutningar, skvallerröret och alla dess kopplingar från säkerhetsventilen till avloppet får inte vara mindre än beredarens/säkerhetsventilens anslutningar.

Skvallerröret ska kunna svälja minst det flöde som kan komma genom säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen ska kunna svälja det flöde som kan komma till beredaren.
Låter konstigt beredare brukar ha 22 mm anslutning säk ventilen brukar ha 15 mm.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.