Jag tycker att du har lite lågt delta på kb (1,8grader) deltat borde väl ligga på runt 3 grader. Har du provat o sänka hastigheten på kb-pumpen?

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Keld skrev:
Jag tycker att du har lite lågt delta på kb (1,8grader) deltat borde väl ligga på runt 3 grader. Har du provat o sänka hastigheten på kb-pumpen?
Nja, tack för påpekandet. Bra iakttagelse...
Vi är värmeälskare och har 23 grader inne. VB-börvärde ligger just nu på 55 grader när det är riktigt kallt ute.
Då sjunker ju COP till väldigt låga värden så det är helt i sin ordning. Pumpen får inte ut mer effekt. På höst vår ligger KB diff ofta på 4-5 grader å andra sidan.
Och jag tycker inte det är värt jobbet att manuelljustera som jag måste på min gamla Nibe1230 ;)

Sen är ju inte lågt KB-diff något problem för förångaren på det sätt som lågt VB-diff är för kondensorn. Där ska man absolut ha koll på cirkultaionspumpen.

Men som sagt - helt riktig iaktagelse :thumbup:

Kollade på min under drift och där hade jag -1.6 ut och +1.3 in, tror jag har runt 450m slang installerat -79 tror den ligger på ca 1m i lerjord

Sen ska man ha i åtanke att temperaturgivarna inte behöver vara exakta sanningssägare.
Nibe har t ex haft stora problem med felvisningar på kalla sidan. För mycket fukt.
Jag har bytt båda mina,
Kör man CP utan att kompressorn går bör dom efter en stund visa lika. Det kan ju vara bra att utgå ifrån.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Keld skrev:
Jag kör auto på cp köldbärare 3,1-0,7 blir väl 2,4? Gissar att värmepumpen sköter det bäst själv, men har hört runt 3 grader ja med

MagHam skrev:
Sen ska man ha i åtanke att temperaturgivarna inte behöver vara exakta sanningssägare.
Nibe har t ex haft stora problem med felvisningar på kalla sidan. För mycket fukt.
Jag har bytt båda mina,
Kör man CP utan att kompressorn går bör dom efter en stund visa lika. Det kan ju vara bra att utgå ifrån.
Mina fungerar då jag har separata termometrar på slingorna för att justera in dem, 2x280 meter
Diffar kanske 0,1 grad

MagHam skrev:
Har du sandjord (som jag) så har den dålig konduktivitet och värmekapacitet så KB temp sjunker ganska lågt på vintern.
Slangen drar dock åt sig fukt så den brukar bli rundfrusen av en iskärna, vilket inte är skadligt för ytjord, till skillnad från energibrunn.
Under tiden fasövegången med frysningen sker, brukar temperaturen stanna upp en period runt 0 grader eller strax under på KB-in. Anledningen är den s k "smältentalpin" som hos vatten är 334 kJ/kg. När iskärnan bildats klart fortsätter temperaturen vandra nedåt hastigare igen, men då brukar våren vara i antågande :)

Själv har jag -10 som larm- och frånslagsgräns. Med 30% Etanolblandning som fryser vid ca -15 är marginalen tillräcklig.
Har dom blandat din vätska helt enligt anvisningarna 28% så är frystemperaturen -13 och då bör nog larmet gå vid -9. Det brukar rekommenderas att ha 4 graders marginal.

Min KB temperatur är som din och det är som sagt inte ovanligt med rådande förutsättningar:
(klockan går sommartid)
[bild]
Bra förklarat!

Japp jag har bara sand, förstått att det är rätt dåligt men man kan inte göra något åt det :)

Den gick ner mot -0,7 nu med 2 dygn på ca -20 ute så klart pumpen har jobbat.. men några minuter efter start visar det på + 0,3 så det tyder väl på att det inte riktigt frysit runt slangen ännu..

Jag blandade vätskan själv, och jag köpte pumpen på nätet själv, och jag grävde ner slangen själv så jag har ingen å skylla på heller :)

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
Mina fungerar då jag har separata termometrar på slingorna för att justera in dem, 2x280 meter
Diffar kanske 0,1 grad
En del värmepumpar har den fina faciliteten att kunna kalibrera givarna. Låter som du har en sån.

camaro1969 skrev:
Jag kör auto på cp köldbärare 3,1-0,7 blir väl 2,4? Gissar att värmepumpen sköter det bäst själv, men har hört runt 3 grader ja med
Keld påpekade nog min diff och inte TS.

Många värmepumpar idag har ju frekvensstyrda cirkulationspumpar som håller bra diff. (På min 11 åriga Nibe så är det fasta lägen)

• Gilla
kebab och 1 till
  • Laddar…
Jaaha det va din diff ja:)
Ja min justerar sig själv så den får det delta den själv vill gissar jag..

Körda igång cp på köldbärarn nu.. och efter ett tag vart det lika på båda tempmätarna, 1,5
Men det pendlade mellan 1,2-1,6 typ.. olika varmt på olika ställen i backen?:)

Digital termostat med temperaturinställningar och statusinformation för värme och köldbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändrade även larmet på kb till -10 från -8 original.. och med automatisk återställning, vet inte riktigt vad det innebär men känns bra?
Gissar att den då försöker starta själv igen om den skulle bli för kall?

Display på värmesystem som visar ändrad larmgräns till -10 grader och automatisk återställning aktiverad.
Skapa konto

Värmesystemets styrpanel med inställningar för köldbärarlarm, larmtemperatur justerad till -10 °C.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.