Värmepumpar
Bergsmongo: [citat] Jag har tidigare trott att inverterstyrda värmepumpar låter mindre eftersom man kan köra dom på en lägre effekt. Men det kanske är helt fel? Eller är ljuddämpningen generellt sämre på nyare pumpar, och det är det som är det stora problemet? [citat] Hur var det innan ljuddämparen monterades? Vinande, dovt eller susande ljud i toalett / kök? [citat] Har du garderober på båda
smurfen72: Om jag inte minns helt fel är det fat32 minnet ska vara formaterat i borde gå att fixa på en mac också.
patriq83: å då hade vi ingen kamin januari å februari så nu 2017 ä den lägre. vet inte om de ä normal förbrukning?
KnockOnWood: http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html Enough said :)
miniGranis: Svarar mig själv ifall någon har samma fråga framöver. Svaret är NEJ man måste ha vatten i båda systemen.
Demmpa: Om du är lite händig så är det inte svårt. Det kan räcka med att packa om packboxen. Bild(er) på termostaten (ventilen) och kopplingarna behövs för att kunna svara på hur du ska göra.
jostsweden: Vi har samma upplägg men värmer 110 kvm med gv å 80 med radiatorer. Har en arbetstank på 100 liter. Pump Thermia optimum 8. Allt funkar fint.
smurfen72: En gissning är att vp bryter på hysteres dvs att framledningen blir ett visst antal grader över den beräknade framledningen tror Thermia har 10 grader som standard och den används normalt inte. Att den bryter beror på hur den är installerad med för lite vatten samt troligtvis för lågt flöde och då stiger framledningen snabbt så styren hinner inte reglera enligt integralen som den är
camaro1969: [citat] hur räknade du ut hur mycket watt den ger? det blir nog bara 300mm höga radiatorer jag får plats med :( 46,5cm från golv till fönsterbänk ) du får gärna komma med installationstips i min nya tråd: https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/292504-installera-2-nya-radiatorer.html
Stefan1972: Risker finns det rent generellt med allt annars............:thumbup:
WaldenWoods: (Fick felmeddelande, därför blev det dubbelpostning, ursäkta. Admin, ta gärna bort denna post.)
n1zz3: Kontakt för ändring av rumstemperatur Klimatsystem 1: En extern kontaktfunktion kan kopplas till ACVM 270 för ändring av framledningstemperaturen och därmed ändring av rumstemperaturen, exempelvis en rumstermostat eller ett kopplingsur. Kontakten ska vara potentialfri och kopplas in på plint X1:3 och X1:4 på effektvaktskortet (AA22). Då kontakten är sluten ändras förskjutning
FG: Jag tycker det verkar tveksamt med luftvärmepumpar om temperaturen ligger mellan -20 och -30 längre perioder. Det kanske finns någon pump som lämnar bra effekt och COP vid -30, men om man kikar på grafer verkar de flesta ligga på COP 1,5 vid -30 och lämna låg effekt. Dessutom sliter det ordentligt på kompressorn att arbeta vid -30. Har man otur stänger den av. Det är en god idé att
Josth: Genom väggen som gäller så att man får en lägsta punkt med ventiler där man kan tappa ur vattnet ur värmepumpen och yttre anslutningsslangarna inkl. väggenomföringarna om det t.ex. skulle bli ett långt strömavbrott eller fel på värmepumpen. Alternativt kan man köra med glykolblandning i systemet men det ger lite sämre värmeöverföring än rent vatten.
jemil11: Japp, vi har en innegivare.
useless: Svårt att säga utan att veta förutsättningarna... Vad var det för effekt på den gamla pumpen? Storlek ålder och isoleringsstandard på huset? Tidigare elförbrukning? Prova att ställa frågan på http://www.varmepumpsforum.com
sunqan: [citat] Hur du justerar kurvlutning respektive förskjutning står bekrivet i manualen för pannan. Manualen finns på nätet hos nibe om du inte har den i pappersform. Det tar tid att få det rätt :-) Frånluft = den luft som fläkten i pannan suget ut ur rummen där ventilerna sitter. Det betyder att den per definition håller genomsnittlig rumstemperatur. Avluft = den luft som pannan blåser
Poontus: om rengöring kan du läsa här: https://www.byggahus.se/varme/maxa-luft-luftvarmepumpens-energibesparing Samsungen som jag har stänger av fläkten när rummet har rätt temperatur, men det är nog vanligare att fläkten går konstant på andra märken, jag kör min på Quiet och kan inte avgöra om fläkten går eller ej om jag inte går och ställer mig direkt under den :)
smurfen72: Vid 1 grads övertemp inne sänker den framledningens börvärde med 2 grader med din nuvarande inställning det brukar inte vara några problem att höja till i alla fall faktor 4 får du då tex 3 grader övertemp sänks framledningens börvärde med 12 grader och då lär vp stoppa. Med för hög rumsgivarfaktor kan man få tex många start stopp men tror inte det händer så lätt på en F750.
Jarlingar: Varför vill man anmäla sig frivilligt till ett register som kan utgöra underlag för en framtida värmepumpsskatt...
Anonymiserad 137805: Ring till en kyltekniker tycker jag.
kanonkula: [citat] Tack för tipset! :) tyvärr tror jag nog att någon hade dött av det. :wow:
smurfen72: Beror helt på vad konvektorn ska ge men minst 15 mm lär den kräva men gärna grövre men den kommer ju funka hur som helt men ge lägre effekt.
Comfort Thomas: Inget fel i att ha en luftvärmepump i ett torp, hur snabbt ni kommer att tjäna in den beror på hur mycket ni kommer att elda respektive använda elradiatorerna. Golvmodeller värmer inte direkt mera golvyta men golvmodellen är som regel bättre vid dålig planlösning och den har ett behagligare ljud. Nackdelen med golvmodellen är att det kan vara svårt att hitta en bra placering då det
Jossan81: Tack snälla för all hjälp. Vi har bokat tid med en firma som kommer på måndag. Jag ska be honom att kolla på de saker som du nämner ovan.