Det här är ingen frågeställning, utan det är ett påstående som jag tror att många värmepumpsägare kan spara massor med pengar och energi på igenom att känna till.

Nu exkluderar jag frånluftsmaskinerna och även luft/vätska maskiner då dom inte är omfattade i det här resonemanget.
Utan detta handlar uteslutande omkring vätska/vatten maskiner.

Skälet till att jag vill dela med mig av detta är att jag dagligen möter villaägare som ringer in service på sina maskiner för att dom larmar, och 9 gånger av 10 så är det inte något fel på värmepumpen,

Detta skapar stor frustration då ett servicebesök kostar mellan 1500 - 2000 kronor om du kontaktar ett auktoriserat ombud. Som dessutom inte anser att det faller under några garantier när det är brister i värmesystemet, och inte i pumpen.

Så när din värmepump larmar så är det inte pumpen det är fel på, utan i majoriteten av fallen så är värmepumpen enbart ett symptom på att något inte står rätt till i värmesystemet, eller i kylkretsen.
Den har till uppgift att larma för att skydda sig själv från avvikelser.

90% av HP larmen som rapporteras beror på fel cirkulation i värmesystemet, inte i pumpen.
Däremot är det pumpen som informerar om att något inte står rätt till.

På LP larm så är man som fastighetsägare lite mer begränsad då det kan röra sig om brister relaterat till kompressorn.

Men drabbas du av ett HP larm på din maskin så finns det några åtgärder som jag rekommenderar er att göra innan ni hals över huvud slänger er på telefon och kräver ut en servicemontör.

Checklista:
1. Kontrollera filtret på värmebärarsystemet.
2. Gå igenom samtliga radiatorer och säkerställ att dom öppnar och stänger ordentligt.
3 Har du ballofixer/freese ventiler eller andra venttiler som INTE är avpassade för att installeras i ett värmesystem så bör du kontrollera dessa också så att det inte har fastnat fragment i dom.
Det kan hjälpa med att öppna och stänga dom.
4. Kontrollera kurvan på din värmepump. Stäm av den med tillopps temperaturen och returtemperaturen.

En för hög kurva kan ge för hög retur, Och en för hög retur ger ett larm,
EN för låg kurva ger för låg retur, även det genererar ett HP larm.

Många pumpar i dag har börjat styra just på värmebärar deltat, och eftersom majoriteten av installatörerna i dag inte monterar en extern cirkpump så blir temperaturskillnaderna påtagliga och värmepumpen larmar på det.

Lycka till i vinter..

Bra initiativ, det hjälper säkert en del.

Är det inte endast Thermia som har automatisk hastighet på cp ? Tror det kallas optimum på Thermia språk.

Hej optimum och G2 är cirkulationspumparna varvtalsstyrda.

Ja vad jag vet är det dom enda hur kan en för låg kurva resultera i larm klart det blir låg retur med låg kurva konstigt vore det annars.

Vad gör man åt LP problem då?

P
Köldmedélsbrist

Rensar silen på kalla sidan och kontrollerar att det finns brine i systemet och att cirkpumpen fungerar så att man har cirkulation på köldbäraren.

Har fyllt på köldmedel, rensar borrhålens sil, samt återledarvattnet från radiatorerna. Den silen var riktigt skitig. Problemet nu är att cirkpumpen, eller någon pump, inte ens försöker starta då jag tar stänger av och sätter på elen. Den larmar LP direkt vid uppstart. Har en Thermia Classic.

Cirkulationspump på värmesystem med kopparledningar och schematisk etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som Cirkpumpen blir varm. Men om jag känner på utröret till radiatorerna så är det inget flöde där. Vattnet blir inte varmt.

Kan det vara någon High Temp som ger LP larm?

Kan du inte hjälpa cirkpumpen på traven? Det brukar sitta ett"lock" i centrum på pumpen lossar man det så ser man motoraxeln, det har ett spår så att man med en mejsel kan hjälpa den igång. Det är inte ovanligt att den "fastnar" men kan fungerar bara man hjälper den igång. När man öppnar skruven/locket kommer det troligen en liten skvätt vatten men det handlar inte om några mängder kanske några matskedar.

• Gilla
kopsen97
  • Laddar…
Så jag skruvar bort skruven och kör lite med den? Ok, will do!

Närbild på en snurrande axel i en maskin, synlig genom ett öppet servicehål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den snurrade på bra därinne utan min hjälp. .

Jag får varmvatten, men klarar inte av att cirkulera radiatorvattnet. Pumpen går varm. Kan man på något sätt stressa flödet? Kan man spola rören?

Det är inte så att trevägsventilen har hängt sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.