Hej!

Vi har en Nibe Figher 1225 hos oss som den tidigare ägaren installerade. Det fungerar sisådär. Det största problemet vi har är stora temperaturvariationer inne dag tlil dag, beroende på väderlek ute. Manualen pratar så fint om den inbygga reglerdatorn och inställning av kurvor, men i vårt hus är förutsättningarna för optimal drift inte de bästa. Huset är tillbyggt flera gånger, vi har starkt varierande isolering i olika rum, och en salig blandning panelradiatorer och sektionsradiatorer från nästan när som helst mellan 1940 och 2016:-)

Jag är medveten om att i idealfallet så skulle man kanske kunna justera in ventilen på respektive radiator för att kompensera för skillnader, och lita på bergvärmepumpens intelligens. Men just nu vill jag gärna ta bort en variabel och börja med att få en stabil inomhustemperatur. Jag litar mer på respektive radiators termostat än bergvärmepumpen i källaren!

Så jag skulle på något sätt vilja gå förbi eller hitta ett sätt att låta bergvärmeumpen nästan ignorera sin reglerdator. Vad jag vill uppnå är i princip att ha en VB-f på minst 45 grader. Eller låt säga ett spann, 45-50 grader, och låta bergvärmepumpen hålla den temperaturen på VB-f oberoende av yttertemperatur, innertemperatur, osv osv.

Några tankar? :-)

Det går att ställa upp min-framledning. Osäker på hur högt man kan ställa den dock.
Annars låter det som att en innegivare till VP'n skulle lösa de flesta av dina problem - Gärna i kombination med en genomgång och injustering av grundflödet i alla radiatorer.

Nackdelen med att dra upp tempen i VP'n och strypa med termostaterna är att VP'n kommer att få varierande flöde och stundtals väldigt lite vatten att jobba med. Det är ju dumt att gasa och bromsa samtidigt... Det är dåligt både sett till driftekonomin och livslängden på prylarna.

Tack! Jo, innegivaren har vi på plats. Men jag vet inte hur bra det fungerar. Den sitter i ett rum i mitten av huset, faktiskt det varmaste rummet, så vi kan ha radiatorn i det rummet helt avstängd och radiatorerna i rummen runt omkring på max och det blir ändå varmt där rumsgivaren sitter och svinkallt i rummen omkring :-)

Har provat att flytta givaren till vad som i stället är det kallaste rummet, men det känns fortfarande som om när det rummet blir varmt så stryper den värmen och så blir det problem på ett annat håll i huset!

Nu provade jag att höja kurvan så får vi se vad det leder till. Känns som om vi skulle få bättre driftekonomi om det satt en acktank efter VPn, men det är väl inte så normalt och dessutom bryter det mot principerna med flytande kondensering :)

Man kan ha en arbetstank mellan VP'n och värmesystemet. Då kör man fortfarande flytande kondensering och värmer tanken till den temperatur värmesystemet för tillfället behöver. Fördelen är att man säkerställer att VP'n har ett konstant flöde och tillräckligt mycket vatten att jobba med oavsett hur värmesystemet uppför sig.

Men, som sagt var, problemet hos dig verkar vara att prylarna inte är injusterade korrekt. Då är det svårt att få till bra reglering oavsett hur man gör.
Tänk på att en radiatortermostat oftast har en relativt stor hysteres (+/- nån grad) och därför faktiskt är sämre på att hålla en någorlunda konstant temperatur är ett väl injusterat styrsystem med utegivare/värmekurva.

Angående att gasa och bromsa samtidigt kom jag på att vi har fyra radiatorer i källaren vars ventiler alltid är fullt öppna (det blir ändå som högst 15-16 grader där). Så även om vi har högre VB-f och bromsar på bostadsplanet så kommer det finnas gott om vatten att cirkulera i systemet.

Visserligen blir det lite att elda för kråkorna, om det leder till att källaren blir varmare, men då kan vi ju justera ner kurvan i så fall. :-)

Man ska inte vrida i några termostater med bergvärme, plocka bort alla termostater, utom i typ sovrum, och justera värmen efter kurvan istället, eller kanske sätta i element med större vattenmängd, ,där du idag har små/tunna radiatorer

J jonasob skrev:
Angående att gasa och bromsa samtidigt kom jag på att vi har fyra radiatorer i källaren vars ventiler alltid är fullt öppna (det blir ändå som högst 15-16 grader där). Så även om vi har högre VB-f och bromsar på bostadsplanet så kommer det finnas gott om vatten att cirkulera i systemet.

Visserligen blir det lite att elda för kråkorna, om det leder till att källaren blir varmare, men då kan vi ju justera ner kurvan i så fall. :)
Att källaren blir varmare, är inte att elda åt kråkorna, då hålls markfukten utanför källarväggarna, och värmen stiger uppåt.

J jonasob skrev:
Hej!

Vi har en Nibe Figher 1225 hos oss som den tidigare ägaren installerade. Det fungerar sisådär. Det största problemet vi har är stora temperaturvariationer inne dag tlil dag, beroende på väderlek ute. Manualen pratar så fint om den inbygga reglerdatorn och inställning av kurvor, men i vårt hus är förutsättningarna för optimal drift inte de bästa. Huset är tillbyggt flera gånger, vi har starkt varierande isolering i olika rum, och en salig blandning panelradiatorer och sektionsradiatorer från nästan när som helst mellan 1940 och 2016:)

Jag är medveten om att i idealfallet så skulle man kanske kunna justera in ventilen på respektive radiator för att kompensera för skillnader, och lita på bergvärmepumpens intelligens. Men just nu vill jag gärna ta bort en variabel och börja med att få en stabil inomhustemperatur. Jag litar mer på respektive radiators termostat än bergvärmepumpen i källaren!

Så jag skulle på något sätt vilja gå förbi eller hitta ett sätt att låta bergvärmeumpen nästan ignorera sin reglerdator. Vad jag vill uppnå är i princip att ha en VB-f på minst 45 grader. Eller låt säga ett spann, 45-50 grader, och låta bergvärmepumpen hålla den temperaturen på VB-f oberoende av yttertemperatur, innertemperatur, osv osv.

Några tankar? :)
En arbetstank till vp justera in en lite för hög kurva och termostater överallt uppnår det du vill ingen optimal lösning men det funkar.

L
Prova med att koppla ur innegivaren , den kan spöka till det , sen ändra lite i kurvorna enligt manualen , när du kommit rätt koppla in givaren
Nibe är lite lustiga i styrningen

Vad menar du med lustiga ?

L
S smurfen72 skrev:
Vad menar du med lustiga ?
Det vet du nog , att en del av dom är väldigt svåra att hantera , dom gör lite som dom vill i styret
som Nibe själva inte kan hantera , kommer man bara rätt så går dom bra , men kan ta tid att komma dit ,med alla parametrar som ska stämma , gradminuter ,kurvor , e.t.c.
Annars är dom väl som vanliga VP när det är fart på dom

Nibe VP är inte lustigare än andra. Alla VP har någon form av gradminuträknare eller tidsräknare för start av kompressor och tillskott. Värmekurva ju är ett måste
Skulle säga att Nibes pumpar är bland de lättare att ställa in idag. Väldigt lättbegripligt gränsnitt.

Vet inte om Nibe är lustiga. Tvärtom, t ex Integralstyrning långt innan IVT gick över till detsamma för att enklare hålla nere start/stopp frekvens.

När man justerar in en VP bör man göra det i dessa steg:
0. Öppna alla radiatorer.
1. Hitta en kurva och knäckning på utomhusgivaren som ligger så nära den önskvärda temperaturen som möjligt
2. Aktivera inomhusgivaren på en lämplig plats. (inte vid öppna spisen)
3. Finjustera med strypning eller termostat på enstaka radiator som hamnar alldeles för högt. Inte optimalt men kan vara nödvändigt.

Kräver en period innan man kan gå från 1 -> 2 annars kan man få effekten att de olika givarnas börvärde strävar mycket mot varandra.

L Liteavvarje skrev:
Det vet du nog , att en del av dom är väldigt svåra att hantera , dom gör lite som dom vill i styret
som Nibe själva inte kan hantera , kommer man bara rätt så går dom bra , men kan ta tid att komma dit ,med alla parametrar som ska stämma , gradminuter ,kurvor , e.t.c.
Annars är dom väl som vanliga VP när det är fart på dom
Du menar som en Thermia med gradminuter och kurvor?

L
Nibe har ju samma med dessa parametrar och det är ju inget nytt fenomen , men det är fler här som vet hur man gör så jag hoppar över nu , så det inte går över styr på något sätt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.