5 564 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Måste extra varmvattenberedare vara monterad precis bredvid FLVP?
Hej!
Jag har en Nibe F750. Kör med lyxläget på varmvattnet (55 grader) och det räcker för det mesta. Jag har tre barn under 10 år, och jag misstänker att vattnet inte kommer att räcka till när de blir äldre. Lösningen verkar vara att antingen höja temperaturen på vattnet (hur högt kan man gå?) eller installera en extra varmvattenberedare. Problemet är att de som installerade min FLVP gjöt en klack på 10 cm rakt ut från väggen, där alla vattenanslutningar går upp. Därför kan jag inte placera den direkt till vänster, vilket verkar vara lättast. Men behöver den stå direkt bredvid, eller skulle man på något sätt (dra upp rör till vinden och ner?) kunna ha den mittemot FLVP? Den skulle då stå ca 2 meter ifrån. Fast mittemot då. Eller hur ska man gå till väga?
Jag har en Nibe F750. Kör med lyxläget på varmvattnet (55 grader) och det räcker för det mesta. Jag har tre barn under 10 år, och jag misstänker att vattnet inte kommer att räcka till när de blir äldre. Lösningen verkar vara att antingen höja temperaturen på vattnet (hur högt kan man gå?) eller installera en extra varmvattenberedare. Problemet är att de som installerade min FLVP gjöt en klack på 10 cm rakt ut från väggen, där alla vattenanslutningar går upp. Därför kan jag inte placera den direkt till vänster, vilket verkar vara lättast. Men behöver den stå direkt bredvid, eller skulle man på något sätt (dra upp rör till vinden och ner?) kunna ha den mittemot FLVP? Den skulle då stå ca 2 meter ifrån. Fast mittemot då. Eller hur ska man gå till väga?
Du ska ju ha den som utökning av VV mängd , så VP producerar VV med det kallaste in
( billigaste sättet ) och VV ut , då blir det VVB i serie med VP som spetsar om det behövs
då ska VP kopplas in direkt på kalla sidan VVB och den blandningsventil som normalt sitter under flyttas upp utanför med anslutning till VV och kallvatten
Blandningsventilen ska finnas och max 55C ut till tappställe
Då är det bara att tänka vilken storlek du kan behöva på VVB kanske 200L är lagom
placera de nästan var du vill , men inga rör på vinden ,kan vara frysrisk samt att det inte får finnas dolda skarvar på vatten
( billigaste sättet ) och VV ut , då blir det VVB i serie med VP som spetsar om det behövs
då ska VP kopplas in direkt på kalla sidan VVB och den blandningsventil som normalt sitter under flyttas upp utanför med anslutning till VV och kallvatten
Då är det bara att tänka vilken storlek du kan behöva på VVB kanske 200L är lagom
placera de nästan var du vill , men inga rör på vinden ,kan vara frysrisk samt att det inte får finnas dolda skarvar på vatten
Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du har svarat på. Menar du att jag kan ha en extra varmvattenberedare och placera den mittemot så länge det inte finns skarvar dolda? Jag har alltså ingen plats att placera en varmvattenberedare bredvid eller ens på samma vägg som frånluftvärmepumpen.L Liteavvarje skrev:Du ska ju ha den som utökning av VV mängd , så VP producerar VV med det kallaste in
Du kan i princip ställa den var du vill , det med skarvar , det får inte finnas dolda skarvar på vatten , annars inga problem med skarvar , det kan vara så många som behövs för att komma till den , den kan vara i annat rum , och då kommer rören att var synliga i taket visserligenS snowballtwo skrev:Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du har svarat på. Menar du att jag kan ha en extra varmvattenberedare och placera den mittemot så länge det inte finns skarvar dolda? Jag har alltså ingen plats att placera en varmvattenberedare bredvid eller ens på samma vägg som frånluftvärmepumpen.
Klicka här för att svara