S
Jag skrev tidigare ett inlägg om en Panasonic luftvärmepump som jag har hemma som presterar dåligt. Avfrostar varje halvtimme och varmluften varierar mellan 35-40 grader i optimala förhållanden. Inte bra dvs.

Jag ringde och felanmälde ett par-tre gånger i November och servicekillen kom i mitten av December. Han upptäckte ganska snart att systemet arbetade i 25 bar, vilket var för lågt och han fyllde därför på ny köldmedia. Han trodde det skulle bli bättre då. Det blev det inte så jag fick ringa igen. Då trodde de att det var inomhusgivaren som var dålig och han kom i mellandagarna och bytte den. Det blev inte bättre och jag ringde och felanmälde igen och de skulle komma när de "hade tid".

I förrgår när jag satt vid datorn hörde jag att innedelen började stänga av och på flera gånger, för att till sist gå ner på lågvarv för att sedan bli tyst. Jag gick ut för att titta så den inte frysit men det hade den inte gjort utan utedelen gick med full fart medans innedelen är tyst. Jag ringde servicekillen igen och han sa att med största sannolikhet är det kompressorn som är havererad.

Jag har nu fått kört med elvärme i 2 dagar och de ska komma imorgon. Brukar man byta kompressorn eller byter man utomhusdelen? För jag har ingen lust att värma upp 170 kvm med elvärme medans man väntar på delar i ett några veckor. Alla extra omkostnader man får i och med detta, ska man ta upp det med installatören? Det är tredje gången de kommer hit nu och jag vill att det blir bra nu. Vad kan jag begära i det här läget?

Hur gammal är pumpen?
Handlar det om garanti så är man ju hänvisad till dess villkor, vilka kan variera.
Kan man hävda konsumentköplagens reklamationsrätt, så finns det ju begränsningar där till hur många reparationsförsök säljaren får göra innan man har rätt att häva köpet t.ex.
Oavsett, kan du ju alltid göra en begäran till säljaren..

Få ersättning för elen du måste använda när pumpen inte funkar, kan du nog se dig om i skyn efter, är ingen som ersätter det vad jag vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.