K
Anonymiserad 137805: april-oktober går min på kyla 24/7
15 svar · 6,1k läst
J
Josth: Jula säljer en modell av fläktkonvektor som bara är 28 cm hög och passar ovanför en dörr. Annars är det nog vanligare för värme med lågt monterade fläktkonvektorer som blåser uppåt. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/#tab02 https://www.rinkabyror.se/artikel/ul-11-c-flaktkonvektor/
8 svar · 4,2k läst
J
Josth: En av de minsta är t.ex. Fujitsu slim: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-09-lm-slim Den är 26,8 cm hög. Ibland är det centralt för att t.ex. kunna få plats ovanför en dörr.
2 svar · 1,6k läst
H
henwan: Din snabba beräkning låter ju rimlig, så ca 3000 kWh/år mer för luftvatten skulle i så fall i kronor bli en besparing på ca 4350kr/år med bergvärme, räknat med ca 1,45 kr/kWh (inklusive dyr nätavgift).
9 svar · 4,5k läst
putte22
putte22: Här finns installatörsmanual till 490. http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IVT490_Inst_1.2_sv.pdf
22 svar · 11,8k läst
·
S
smurfen72: Du behöver inte ta bort den gamla givaren sätt den nya på utgående kb där du kommer åt på ett bra sätt men givaren måste ha bra kontakt med röret.
10 svar · 4,7k läst
·
L
Liteavvarje: Kolla upp om växelventilen inte stänger mot VV ordentligt , om den läcker lite så tappas det av varmvatten till systemet Går den ofta mot VV så är troligt den Gå igenom alla temperaturer , se på VV om den varierar mycket över tid
1 svar · 1,1k läst
R
rocking_ghost: [citat] Intressant pump men svårt att hitta info. Försöker läsa mig till om denna pump har tempkurva och utomhusgivare men hittar inget. Nån som vet?
32 svar · 14,8k läst
K
kaj123: [citat] Den där teorin tror jag inte på eftersom den har ju inte varit inställt på 22 grader konstant, utan vid kallare dagar har den varit på 23 grader. Dessutom har jag ändrat fläkthastigheten flera gånger. Verkar nog vara något med temperaturskillnaden på enheterna som den inte gillar, men någon info om att det skulle finnas någon gräns för det har jag inte fått.
13 svar · 2,6k läst
L
Liteavvarje: Du får kalla på en elektriker som kollar upp alla anslutningar på inkommande el samt i el-centralen , det kan vara en dålig kontakt eller bränt någonstans Resultatet av sådant ger dessa fenomen , inte pumpen
1 svar · 2,0k läst
T
Thomas_Blekinge: Luft vatten värme är ju ett billigare alternativ. Du nämner ju själv nackdelarna, och alla har säkert upplevt det annorlunda. Alla dessa förståsigpåare. Det som skulle göra mig galen är ljudet från uteenheten. Men det beror ju på var du bor. Jag bor extremt tyst och behöver inte ha sus från uteenheten.
8 svar · 2,3k läst
H
Holmspel: Fördelen med direkt-el är att värmen kommer på en gång och ett nytt element är småpengar jämfört med andra utgifter man kan ha vid andra uppvärmningssystem. Som det ser ut nu med elpriser är det för många heller inte värt att konvertera om till t ex fjärrvärme då räkningen i många fall är på samma summa efteråt.
41 svar · 25,3k läst
·
J
JohanLun: Jag misstänker det du vill ha är en kontraprofilfräs, de verkar finnas för enkla överhandsfräsar men är inte gratis, man skulle hoppats att jula eller liknande sålde en billig variant för de som bara ska göra nåt enkelt utan krav på större precision... Tex finns nedan; https://sandbergsjarn.se/produkter/maskintillbehor/frasstal/cobolt-kontraprofilfras-d41-not64-mm/
2 svar · 3,3k läst
S
smurfen72: Kostnaden som tillkommer vid val av annat än frånluft vp är just ventilationen så den kostnaden tillkommer oavsett bergvärme eller luft vatten och då skulle jag välja bergvärme. Jag tror inte det är några problem att värma nybyggda drygt 200 m2 med flvp men se till att radiatorerna på övre plan klarar sig med samma framledning som golvvärmen behöver.
4 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kanske behöver lite kvalificerad service. kyl/värmemediet kan säkert läcka ut med tiden och behöva fyllas på. Vi servade vår Mitsubishi i våras, och har på snart 5 år inte märkt någon effektminskning. Har hela tiden haft den inställd på 20°C och tystaste läget. (Nu är den förresten avstängd. Med den gassande solen har vi ändå 23,0°C inne, ute är det nu 5,6°C)
1 svar · 849 läst
P
Anonymiserad 163469: Har ett externt som medföljde. Ska kolla så blåsan är hel men ska nog inte va nått.
4 svar · 820 läst
R
Rignin: [citat] Jo så han kan fråga själv på nätet. Vi bad honom stanna redan då och ska bjuda in då det är en gammal bekant och arkitetkt.
53 svar · 21,6k läst
J
Josth: Olika utseende. Den gamla är smalare och högre med fläktar i två våningar. Den nya är mer kompakt med en fläkt liknande många andra luftvattenvärmepumpar. Köper man den gamla modellen bör man få den till ett riktigt bra pris. Kan inte alla detaljer men kanske det finns andra som nu vet mer på varmepumpsforum. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=127.0
26 svar · 2,4k läst
·
V
vectrex: Det är betydligt mycket mer energisnålt att köra hög fläkt och lägre temperatur. Ju lägre delta-T pumpen behöver jobba med (skillnaden mellan köldmediets kondenseringstemperatur och förångningstemperatur) desto högre COP får du ut. En annan sak som är viktig (på grund av ovanstående) är att se till att kondensorn (inomhusdelen) hålls så ren som möjligt från damm och liknande.
2 svar · 936 läst
G
Anonymiserad 137805: sätter du innedelen i bekväm höjd så kan man göra rent filtren ofta det tar ju bara en minut eller två.
18 svar · 12,7k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag köpte min nya pump av Energipojkarna, dom hjälpte mig även med min gamla pump. När den gick sönder helt så köpte jag en Toshiba istället, mkt nöjd.
4 svar · 9,5k läst
nikasp
nikasp: Jag var väldigt nära att åka till Uppsala och köpa en pump för 1500 spänn och hade lager hemma för fläkten, bytte bara vibrationsdämpare till kompressorn (plus lite ljuddämpning). Den blev riktigt jäkla tyst, tystare än nya är ur lådan så måste kolla vad som kan göras. Velade men vi åkte på några stopp mitt i kalla vintern med liten bebis hemma och kompressorn bytt för 11 år
15 svar · 9,5k läst
S
smurfen72: [citat] Finns fortfarande DX system att köpa så antar att dom är godkända tex sirius har DX.
9 svar · 2,9k läst
useless
useless: Framför allt har luft-luften högre uteffekt. Äldre enkla frånluftvärmepumpar brukar inte ge mer än ca 2kW med kompressorn, resten blir elpatron.
2 svar · 1,1k läst
A
Aeroabuser: Kommer faktiskt inte ihåg, var ett antal år sedan jag jobbade med sånt. (Höll bara på i 2-3 år innan man ledsnade på att frysa sönder i frysrum och halka runt på tak vintertid) Fast R12/22 fick man inte fylla på då. Men de flesta fluorerade köldmedium är väl elaka i öppen låga ?
9 svar · 3,2k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Värmen kommer väl från berget egentligen, medan vattnet är värmetransportör? Annars skulle de som har "torra" borrhål inte kunna få ut någon vidare effekt. "Torra" borrhål fyller man i regel upp med vatten, men det är enbart för att värmeöverföringen skall bli bättre mellan bergvägg och kollektor. Ett torrt hål, där det ej kommer in något vatten, är också ett tätt
12 svar · 7,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det låter som att det snarare är ventilationen som behöver förbättras.
10 svar · 14,1k läst
K
karlmb: [citat] Nu kan du ju iaf kolla upp vad för motstånd som sitter i givaren och beställa några från Elfa för nån 10a st..
6 svar · 2,7k läst
E
_Elman_: Har man golvvärme koppel med flera slingor(dom flesta) behöver man justera in flödena ,har du en sliga det inte cirkulerar i ? stäng alla dom andra och få se till att du har cirkulation den och luft fritt i den slingan först och att den blir varm. öppna sedan alla fullt och stryp flödet på dom kortaste till du fördelar över flödet till den längsta . Att VP och CP strular mm är ofta
58 svar · 13,8k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Nej det var/rum.. Med endast en 45a så skulle jag gå på 100w/m². Det ger 6000w i HELA källaren. Eller 3000w/rum. Gör som smurfen säger och kolla din framledning, sen väljer du radiatorer efter tillverkarens tabell som levererar den effekten du behöver. Med 3000w/rum skulle jag köra på tre radiatorer/rum.
4 svar · 814 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.