Hej,

Vi skulle vilja byta ut vår dyra fjärrvärme mot VP och skulle behöva lite guidening för att bestämma rätt storlek på VP och djup på borrhål?
Mur/tegelhus med 3m tak höjd fördelat på 2 lägenheter om 118+108 kvm och ett garage på 60 kvm och en liten lägenhet på 20 kvm samt övriga utrymmen på ca 40 kvm. Byggår 1915. Tilläggsisolerat mellan våningsplan 1 och 2 i lägenhet 118 kvm.

Alltså totalt ca 346 kvm.
Nuvarande års förbrukning ca 40 000 kW+ hushålls el.

Huset är inte speciellt bra isolerat jämfört med dagens standard men verkar ändå inte ha så stora svängningar i årstemp trots sin ålder.
Vattenburen värme med radiatorer vars antal vi tänker öka eftersom det inte finns i alla rum/utrymmen. Planen är även en aerotemper i garage och övriga lokaler för att tacka värmebehovet när dessa används.

Jag kommer i mina beräkningar fram till ett värmebehov på 70 kW per kvm och en pump på minst 15 kW? Men kan det stämma? och i så fall hur djupt skall vi borra?

Mkt tacksam för svar.

mvh Karl-Johan

Hej! Räknar man 60 W/m² blir det 21 kW värmeeffekt i toppbehov och en värmepump på runt 16 kW. 40.000 kWh/år ger ett borrdjup på runt 2x125 m. I vilken del av landet ligger huset?

Okej, ja det var ju intressant. Vi bor i Lidköping söder om Vänern. Jag vet inte vilken bergart som är under oss men tippar något liknande kalk eller skiffer?
Jag ser just på möjligheten att utöka med extra ack-tankar för att göra anläggningen mera okänslig och då kanske dela upp radiator slingorna så att en ack-tank gör till varje del av huset? Men jag vet inte om jag kanske krånglar till det i så fall.

harry73
Får man välja bort fjärrvärme?
Eller är det en tvångsanslutning?

L
Precis som jag tänkte , det med harry73s fråga , en del FJV-verk gillar inte det alls , beror på vad som står i papperen
Det som kan bli dåligt med är om man kopplar ut får man inga pengar tillbaka och går man in igen så är det full anslutningsavgift

Hur hög är framledningstemperaturen till radiatorerna när det är som kallast på vintern? Ser att DVUT för Lidköping är -15,2 enligt tabellen. Värmepumpar bör inte arbeta med högre temperatur än 55 grader med tanke på verkningsgraden (men dagens modeller kan ge 60 eller i vissa fall t.o.m. 65 grader om det verkligen behövs).

Nuvarande uppvärmningsbehov 40 MWh/år men detta kommer alltså att öka med värmepump eftersom fler utrymmen ska värmas upp och/eller till en högre inomhustemperatur? Hur mycket kan man gissa på?

Ackumulatortank kan vara bra i vissa fall men här tror jag främst det behövs externa varmvattenberedare så vattnet räcker till flera lägenheter.

harry73 harry73 skrev:
Får man välja bort fjärrvärme?
Eller är det en tvångsanslutning?
Vet inte det, kan ju variera från kommun till kommun. Vi har 3 mån uppsägning om man anslutit sig en gång, så er man borta från `Dyrvärmen`. Jag tror dock att det måste vara frivilligt att ansluta sig.

Jag hade gjort det enkelt för mig och valt en inverter typ Nibe 1255 16 kW +ett borrhål så djupt du kan typ 220-240 m. + extra varmvattentank då det är flera hushåll.
Blir brinen för kall kan du komplettera med en flm eller ett till borrhål i framtiden.

J Josth skrev:
Hur hög är framledningstemperaturen till radiatorerna när det är som kallast på vintern? Ser att DVUT för Lidköping är -15,2 enligt tabellen. Värmepumpar bör inte arbeta med högre temperatur än 55 grader med tanke på verkningsgraden (men dagens modeller kan ge 60 eller i vissa fall t.o.m. 65 grader om det verkligen behövs).

Nuvarande uppvärmningsbehov 40 MWh/år men detta kommer alltså att öka med värmepump eftersom fler utrymmen ska värmas upp och/eller till en högre inomhustemperatur? Hur mycket kan man gissa på?

Ackumulatortank kan vara bra i vissa fall men här tror jag främst det behövs externa varmvattenberedare så vattnet räcker till flera lägenheter.

Ja det stämmer helt säkert som du skriver. Jag vet inte vad jag har för framledningstemp men tror inte värmevärket sparar på den,,men dem är också duktiga på att ta bra betalt för detta.....Men det hör ju kanske inte hit.

Det är helt rätt att vi nog kommer att öka energibehovet något men här tänker jag att det blir de 2 lägenheterna först och främst som utnyttjar systemet. Garage och bi utrymmen får en lägre prioritet.
Nuvarande innomhustemp är nedskruvad till minimum eftersom värmevärket mäter åtgång nu i denna perioden och baaserar sina priser där efter, men med dem på full värme kommer vi möjligen upp i 20 grader innomhus.

Min tanke med ack-tankar 2-3 st a 500-750 l är att köra pumpen mot dessa och sedan ha en tank till varje radiator slinga och köra dessa slingor över termostater mot pumpen. Men som du skriver kanske jag även behöver VVB på el. för att täcka VV behovet alt. köpa ack-tankar med intergrerad VVB med el. backup, men det blir väl stort sett detsamma.

Frågan är om jag ska gå för en pump med lite överkapacitet, säg 20 kW eller om detta är att kasta pengarna i sjön? eller mindre pump och djupare borrhål?
Enligt en offert från en borrfirma behövdes 2 hål? men jag nenae att det blir en sämre affär eftersom vi har 20m eller mer ned till berget och i så fall måste betala 2 st anslutningsrör.

D Drövel skrev:
Jag hade gjort det enkelt för mig och valt en inverter typ Nibe 1255 16 kW +ett borrhål så djupt du kan typ 220-240 m. + extra varmvattentank då det är flera hushåll.
Blir brinen för kall kan du komplettera med en flm eller ett till borrhål i framtiden.
Ja , jag har tänkt på det också. Det är nog inte så dumt förslag. Jag tycker bara att inverter pumpar från de mest kända typ Nibe osv. är så hiskeligt dyra.....Har kollat på Toshiba pumpar från exempelvis England som kan köras vatten-vatten/brine utan den innebyggda VVB-ack tanken med ett enklare digitalt program hemma här i Svedala för runt 20 tkr. Sen tillkommer installation och borrning så klart.

Klart man får säga upp Fjärrvärmen! Får väl säga upp telefon och elen och vattnet, många här i stan säger upp denna, tom sjukhuset!

Vad kostar fjärrvärmen/kWh? Och fast avgift?

H Husqvarna220Ac skrev:
Klart man får säga upp Fjärrvärmen! Får väl säga upp telefon och elen och vattnet, många här i stan säger upp denna, tom sjukhuset!

Vad kostar fjärrvärmen/kWh? Och fast avgift?
Vi har en gammal industrifastighet som är omregulerad till 2 familjs hus. Men vi har inte lyckats att få värmevärket helt att förstå detta vilket resulterar i att vi betalar 18,3 öre Kwh + nästan 1000 kr i fast avgift varje månad så årsräkningen landar på runt 40 000 kr på 2 personer!! tidigare fastighetsägare var uppe i nästan 60 000:- kr men då var dem 5 pers......Lite mer info än det du frågade om men detta kan ju kanske vara fler som läser.

S Superfreno skrev:
Jag vet inte vad jag har för framledningstemp
Finns det en shuntautomatik i fjärrvärmecentralen så kan du kolla vilken kurva den är inställd på och vilken framledningstemp den förväntas ge när det är som kallast. Inte säkert att radiatorerna behöver så hög temp, men det ger en fingervisning iallafall.

useless useless skrev:
Finns det en shuntautomatik i fjärrvärmecentralen så kan du kolla vilken kurva den är inställd på och vilken framledningstemp den förväntas ge när det är som kallast. Inte säkert att radiatorerna behöver så hög temp, men det ger en fingervisning iallafall.
Ja just det. När du skriver tillbaka nu så kommer jag faktiskt ihåg att jag tillsammans med FVV service tekniker kollade detta eftersom vi klagat på priset. Vi ställde sjunt kurvan så nära 0 som möjligt men jag kommer inte ihåg om jag såg framledningstempen. Jag kan i alla fall onstatera att den inte kan vara speciellt hög eftersom elementena bara är ljumna efter att vi gjorde denna justering. I skrivande stund har vi satt in 220 V värme fläktar 2st som värmer istället för det blir billigare än att dra på kurvan vid sjunten!!! För ett år sedan isolerade jag även alla `22`koppar rören i stammarna från till alla radiatorer + 15 rören till alla element. Detta gjorde endast marginell skillnad. Eftersom vi bara är 2 vuxna och endast använder 118 kVm boyta som är uppvärmd ser jag ingen annan lösning än att kasta ut fjärrvärmen och få inn ett mer ekonomiskt alternativ. Om vi kan halvera vår uppvärmoningskostnad är installationen betald på 5-6 år!+att vi då kanske har varmt i fler delar av huset.

Om ni betalar 18 öre per kWh för fjärrvärmen så måste väl den vara billigare än elfläktar?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.