När man ska fylla på brinevätska i ett nytt system behöver man en "stark" pump. Man ska trycka i vätska via bergvärmepumpen ner i hålet och tillbaka till påfyllningskärlet. Trycket blir ju högst närmast pumpen och lägst där vätskan kommer upp ur hålet och töms i påfyllningskärlet. Jag räknade ut pumpen behöver trycka med ca fyra bar med 240 meter brineslang och några böjar om flödet ska bli 20l/min. Fyra bar är mer än vad bergvärmepumpen tål, men om man pumpar vätskan ner i hålet och låter returen gå genom värmepumpen har ju trycket fallit till nära noll när det når värmepumpen. Man borde då kunna pumpa med 8 bar utan att skada värmepumpen. Enligt tillverkarna ska man inte pumpa så. Någon som vet varför?

P
trycket måste väl bli högst längs ner i löpan?

electroluxaren skrev:
trycket måste väl bli högst längs ner i löpan?
Jo, det absoluta trycket, men det är det relativa trycket (skillnaden inuti och utanför slangen) som skadar slangen och det är högst vid pumpen.

P
det trycket måste vara högst precis där slangen når grundvattnet.

Jo, du har rätt, men det är relativa trycket inuti värmepumpen som oroar mig. PEM-slangen tål väl 10bar?

Intressant fråga... :thinking:
Alt 1) Precis efter pumpen borde det dynamiska mottrycket p g a flödesmotstånd vara störst.
Alt 2) Å andra sidan strax därefter, på väg ner i borran, så får slangen en statisk vattenpelare som inte möter mottryck förrän grundvattnet börjar press emot lika mycket utifrån. (det elextroluxaren var inne på ovan)

PN 6,3 brukar det vara

Koppla bort väremumpen (du har väl påfyllnings/serviceventiler på brine) och kör första genomfyllningen bara i slangen med en balja som mellanbuffert och en vanlig trädgårdspump. Sen när du kopplar in VP så luftar det sig själv om nivåkärlet är rätt placerat.

Jag luftade mitt system med en billig dränkpump flöde ungefär som en trådgårds slang och trycket från pumpen behöver inte vara högt man får ju jämnvikt i slangen när både in och ut är fyllda och då behövs inte mycket för att pumpa runt brine. Jag pumpade brine åt båda hållen ska man köra åt endast ena hållet bör nog pumpen ha högt flöde så luften följer med.

Jag har hört om folk som behövt fylla på Brine under lång tid efter installation, Nivån har sjunkit i påfyllningskärlet (vid slingans högsta punkt). Anledningen ska ha varit luften i systemet tar lång tid att få ut när flödeshastigheten är låg. Genom att pumpa på ordentlig med en stark pump får man bort luften snabbare. I var installation hemma har vi inte behövt fylla på något på tre år.

Har endast fyllt på en gång efter installationen och det var på grund av att jag installerade vent återvinning till brine.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.