Jag har en Nibe F750 med sam40 som jag inte blir klok på sen den installerades i vårt nya hus november 2016. Den har dragit en hel del ström, så jag har försökt lösa det med att uppgradera när det kommit nya uppdateringar och skruvat och ändrat på en del inställningar. Tyvärr så har jag inte blivit klok på den, för ibland går den som en klocka utan några fel i "informationsmeddelande" i Nibe Uplink. Helt plötsligt får jag meddelanden som hög kondensor in temperatur, effektvakt aktiv och inverterlarm typ II. Det började med det sista och sen börjar den bete sig konstigt. Enligt loggar så startar då även eltillsatsen mellan 1kW till 5KW. Direkt efter den toppar på 5kW så får jag meddelandet hög kondensor in-temperatur.
Så jag provade med att stänga av pumpen och göra en omstart. Och nu så fungerar den perfekt igen och utan en massa meddelanden och utan eltillsats. Tanken på att starta om den fick jag då den gått i över 2 dygn efter jag gjorde den senaste uppgraderingen. Därefter gjorde den ju en omstart.
Jag har jobbat med en hel del datorer och annan datoriserad utrustning och de har också stora problem om de får gå länge utan omstart. Antingen låser de sig eller fungerar inte riktigt förrän man drar ur elkabeln och gör en omstart. Jag misstänker att pumpen också har ett datoriserat styrsystem och kanske har samma problem.Har någon annan på forumet någon uppfattning? Är det någon som gjort en fabriksåterställning och sedan återställt inställningar? Det brukar bli bättre på de enheter som jag lagar då man gjort en massa uppgraderingar på varandra.

F750 har funnits i ett antal år nu så man kan tycka att "barnskjukdomarna" borde vara fixade. Modellen uppdaterades hårdvarumässigt bl.a. 2015 med ny inverter m.m. Skrivs en del om den på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=114.0 men det har mest handlat om problem med avfrostningen och igenfrusen förångare.

En dator kan gå ganska länge innan ett problem med t.ex. minnesläckor gör sig påmind och påverkar prestandan. Har en linuxbaserad mätdator på jobbet som gått över 4 år utan omstart nu. Minnesläckorna är på ungefär 236Mb för hela perioden. I teorin kan den gå i 30 år till innan man måste starta om..

De mikrokontrollers som ofta finns i värmepumpar och dyl har mer begränsat med minne och klarar inte läckor lika länge. Om det inte finns stöd för schemalagd omstart så bör man lägga in det åtminstone en gång i månaden.

Att återställa till fabriksinställningar kan vara bra för att återfå hela nvram-minnet vilket annars kan bli fragmenterad vid uppdateringar. Men man skall då lägga in alla uppdateringar innan man konfigurerar.

Tack för upplysningen. Ska först se vad teknikern kommer fram till som skruvar i VP för tillfället. Provar det ifall de inte lyckas med att få ordning på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.