6 827 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Panasonic NE12LKE med kärvande 4-vägs ventil
Jag har en Panasonic NE12LKE som fanns i huset när jag köpte det för snart tre år sedan. Den ska vara köpt 2010. Så länge jag har ägt den har den haft problem med 4-vägs ventilen (Error F11) när det är kallt ute. Det verkar som om den fastnar och då ger maskinen upp och blinkar orange. Om det inte är för kallt ute (runt nollan) räcker det med att stänga av strömmen, vänta dem minuter och sedan starta den igen så funkar den. Om det är lite kallare (minus fyra) så räcker inte det utan man måste aktivt köra kylningsläge ett tag för att tina utedelen och sedan kan man byta till värmeläge. Problemet då är att om innetemperaturen krupit under sexton grader så tar den ingen värme inifrån, så jag måste först värma ett tag med vedkaminen. Finns det någon "enkel" fix för detta som jag själv kan göra, kan en utbildad reparatör fixa detta (kostnad?) eller måste jag köpa ny?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Mitsubishi Electric Fh35 eller valfri Daikin med lämplig effekt är driftsäkra kort. Mitsubishin är oslagbar i effekt/inköpskostnad .
Jag har läst mycket bra om FH35 här på forumet. Klarar den av att värma upp en 1,5 plans villa, med öppen planlösning, på 150m2? Jag ser att den finns med på Folksams test och där inte får något bra betyg.
Redigerat:
Jag tycker betygen är bra men det är ju oklart vad som ingår i tex miljö.
Det finns ju inga testresultat under verkliga förhållanden iheller vilket borde vara helt avgörande.
Folksams sk test verkar vara en ren pappersprodukt.
Om du har öppen planlösning och någorlunda bra isolering torde inte 150kvm vara problem att värma upp med den storleken av pump.
Har din panasonic klart av det så lär ju mitsubishin göra dett bättre
Det finns ju inga testresultat under verkliga förhållanden iheller vilket borde vara helt avgörande.
Folksams sk test verkar vara en ren pappersprodukt.
Om du har öppen planlösning och någorlunda bra isolering torde inte 150kvm vara problem att värma upp med den storleken av pump.
Har din panasonic klart av det så lär ju mitsubishin göra dett bättre
Klicka här för att svara