Är det någon som har en EVC 240 dockad till en värmepump? Vill gärna ha åsikter och synpunkter på denna kombination. :S

Är själv inne på att docka en värmepump till vår EVC 240. Så om du nu provat Immobil, eller någon annan så är jag intresserad av hur det gick?

Det går, men inte optimalt om du vill köra flytande kondensering. Du behöver då en extra Vvb som toppar varmvatten till 60c.

Med fast kondensering då du kör vp, på att alltid hålla exvis 50c i pannan funkar det fint. Behövs bara ett litet motstånd som lurar elpatronen att panntemp är ca 5c lägre än verklig.

Oj! Denna tråden hade jag glömt.
Det blev ingen EVC 240. Jag hittade en VVM 240 på Blocket istället. Har den kopplad till en Nibe F2026 och det funkar klockrent.

Om jag vill köra flytande eller fast kondensering vet jag inte riktigt? Men som jag har förstått det så går det inte att värma varmvattnet med värmepumpen, utan bara värmen till elementen. Eller det är vad det står i manualen i varje fall.

Din vp har säkert möjlighet att styra en växelventil, då skiftar den mellan att göra vv resp värme. Men vill du göra installationen enkel, så låt den gå mot en liten tank med vv-slinga. Med flytande kondensering (styrd av kurva på ute/inne temp) värmer du sedan tanken bara precis så mycket att du kan hålla huset varmt. Blir mest ekonomiskt så. Kallvatten in i slingan som då förvärms passivt till rådande tanktemp(under uppvärmningssäsong 30-50c) sedan toppas vv till 60c i en liten Vvb efter slingan. Fördel, enkel installation, lite rörliga delar eller elektronik/styr som kan pajja.
Allt sådant sitter ju i din utedel om du har en package modell.

Nackdel, på sommaren sker uppvärmning av vv enbart med spets vvb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.