10 025 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Byta fjärrvärme till bergvärme
Det är inte bara 18öre som ska ut , det är totalen vad det blir per Kw , betalar en häftig månadsavgift på 1000:-
Men finner det konstigt att behöva ha extra el-element när det finns FJV , ju mer det förbrukas desto billigare blir det per Kw , utslaget på totalkostnaden per månad
Eftersom det är 2 LGH säger du , är den andra tom då , isf kan den ställas ner på minimum i värme och inte gör av med mer än en bråkdel av vad som behövs till fullvärme
Tycker nog att det är att bita sig lite i tummen med att elda med el för värme
Men finner det konstigt att behöva ha extra el-element när det finns FJV , ju mer det förbrukas desto billigare blir det per Kw , utslaget på totalkostnaden per månad
Eftersom det är 2 LGH säger du , är den andra tom då , isf kan den ställas ner på minimum i värme och inte gör av med mer än en bråkdel av vad som behövs till fullvärme
Tycker nog att det är att bita sig lite i tummen med att elda med el för värme
Värmepumpar vinner du inget på att köra mot stors tankar. Termostater bör man också minimera användningen av. Det är bättre att köra elementen fullt öppna och reglera temperaturen med pumpen. Det blir naturligtvis inte bra att göra bara så, men man ska trots radiatorerna så lite som möjligt. Värmerör inomhus bör inte heller vara isolerade, de blir en utökning av radiatorn.
Jag blir inte heller riktigt klok på vad kostnaden för fjärrvärmen egentligen är.
Jag blir inte heller riktigt klok på vad kostnaden för fjärrvärmen egentligen är.
Den fasta avgiften har man ju oavsett om man drar ner på fjärrvärmen eller inte. Frågan är hur stor den rörliga kostnaden är egentligen och om den är högre än motsvarande kostnad för elen.L Liteavvarje skrev:
Finns det någon i tråden som klarar att skriva korrekta enheter? Det skulle under lätta läsningen.
Vad jag förstått
"att vi betalar 18,3 öre Kwh + nästan 1000 kr i fast avgift varje månad så årsräkningen landar på runt 40 000 kr på 2 persone"
1000 SEK/månad * 12 = 12 kSEK / år
0,18 SEK/kWh * 40000 = 7200 SEK / år
Även om man adderar moms så blir det inte 40/år
"att vi betalar 18,3 öre Kwh + nästan 1000 kr i fast avgift varje månad så årsräkningen landar på runt 40 000 kr på 2 persone"
1000 SEK/månad * 12 = 12 kSEK / år
0,18 SEK/kWh * 40000 = 7200 SEK / år
Även om man adderar moms så blir det inte 40/år
Finns det behov att använda elvärme istället för FJV så är det hur som helst inte fel på temperaturen som värmeverket levererar. Dom garanterar sin temperatur. Skulle det vara sviktande temperaturer på primärsidan skulle inte bara du ha svårt att värma ditt hus.
Börja med att hitta felkällan. Gammal ineffektiv växlare, igensatt växlare, dåligt isolerade ytterväggar, för klena radiatorer, för klen framledningstemperatur...?
Jag har svårt att se hur en konvertering till bergvärme ska löna sig om ditt FJV-systemet inte klarar av att värma din befintliga byggnad som den är nu.
1000:- i månadsavgift och 18,3öre kWh låter inte speciellt dyrt.
Se uträkningen ovan av largab!
.
Börja med att hitta felkällan. Gammal ineffektiv växlare, igensatt växlare, dåligt isolerade ytterväggar, för klena radiatorer, för klen framledningstemperatur...?
Jag har svårt att se hur en konvertering till bergvärme ska löna sig om ditt FJV-systemet inte klarar av att värma din befintliga byggnad som den är nu.
1000:- i månadsavgift och 18,3öre kWh låter inte speciellt dyrt.
Se uträkningen ovan av largab!
.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har ni jättestort abbonemang? Fjärrvärmen här i stan för en vanlig villa kostar 3500:-/år i nätavgift, och kWh priset runt 70öre., självklart ska fjärrvärmen orka leverera, du måste kolla/räkna vad du betalar idag, fjärrvärme är billigare än direktverkande el hursomhelst..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden