Värmepumpar
Demmpa: Har du någon fråga? Vill du sälja? Eller är det felpostat? Eller ???
Krux: Har pratat med firman idag. Tanken blir kvar utan problem blir dock ett byte av expansionskärlet . Är dessutom ett stort pannrum så plats är inga problem. nu är det dock dags att välja mellan 2 olika pumpar. Återkommer med modeller för råd här tänkte jag. tusen tack för all hjälp och råd jag har fått. Kan även säga att när hälsan tillåter kommer svärfar att elda för fullt
jonaserik: Finns bara ett sätt att kolla, kontakta ESBE dom är bra och hoppas dom har öppet i morgon, skriv upp allt som står på ventilen
Peterschnee: Tack för ditt svar, dock har vi fått förklarat för oss att det troligtvis ligger alldeles för lite slinga i marken! när man läser framgår det vara vanligt att man behöver kompletterings borra om man har bergvärme och eventuellt lägga mer slinga om man har jordvärme. [citat]
Norrköping2009: Hej. Har en fråga om rerurventilen. Har Nibe bergvärmepump f1255-12 med uponor smatrix golvvärme + shunt fluvia push 23 på nedervåning och 1-rörssystem med element på övervåning. Har returventilen nån egentlig funktion och vilken och hur ska jag ställa in den? Har letat mycket men hittar inga bra svar på forumet. Just nu framledning 38,8 grader och retur 32,5 grader. Mvh /Calle
Runnis: Kör på bara! Jag hade en faster som gjorde så och det fungerade perfekt.
Anonymiserad 137805: köp en monoblock och om du bor kvar och om du vill ha bergvärme kan du troligen sälja monoblocken
DonPablo: Vad har den gått i timmar, hur stor effekt? Om du inte redan nu kör med öppna termostater, eller bortskruvade termostater, så är det ett tips att göra det, värmepumpar mår bäst att jobba utan termostater, så de själv får reglera värmen, på det viset kan man sänka framledningen, och spara lite energi.
jogustaf: Rörisen satte in några kranar så vi har värme i elementen på övervåningen nu. Planen var ju att laga provisoriskt nu och riva framåt våren. Men eftersom det var svårt att laga får vi se vad som händer efter helgerna.
Isakare: [citat] Du undrade om högre elförbrukning i inlägg #11, jag kanske missuppfattade det som att du var orolig för högre kostnad. Fick elpannan bytt i mitt förra boende, samma spec som den tidigare pannan, trots det fanns det inte ens hälften i mängd med varmvatten. När vi klagade berättades att sättet att räkna inte var samma som tidigare.
useless: Hur kan det dröja ett år innan man märker att en investering på 100 000:- inte funkar som den ska? För att kunna ge några svar behövs mer information. Ta några kort på displayen när den jobbar och skriv ner alla temperaturer.
Anders_5: Hej! Jag har en luftvärmepump, Panasonic CU-HE9 GKE, som är omkring 11 år gammal. Den har börjat låta och vibrera i innerdelen när den ska börja avfrosta, såpass att plasthöljet vibrerar. Det håller på omkring en halv minut varje gång den börjar avfrosta, däremot inte när den är klar med avfrostningen. Antar att det sker när riktningsventilen byter riktning. Är det något som
etompau: Högre fläktvarv ger högre energiförbrukning på pumpen, men å andra sidan ger det mer värmeenergi till rummet. Justera ner fläktvarvet till en nivå som ger önskad värmeeffekt i rummet.
Arnodt: Finns det ingen lucka att öppna för att komma åt att rengöra förångaren? Det är på frånluftsidan förångaren ska rengöras. För det behövs nog inga specialverktyg såsom för ventilationskanalrengöring, antar jag. Det kanske står något om det i bruksanvisningen. Världens minst lästa bok, som det heter. Om enfamiljshuset är byggt 1989 borde det vara värmeiolerat med den tidens
Krypstocken: Hej Är det möjlighet att ansluta en Thermia iTec Compact /iTec från 2019 till det lokala nätverket och läsa av status och ev ändra värden utan att köpa en tjänst från Thermia? Till exempel via den tomma rj45 kontakten? [bild]
alm82: Justeringen rumstemperatur är en procentsats som går att höja/sänka från standard som är 50. 47 innebär en liten sänkning från vad värmekurvan säger. Det är bara att ändra till 50 och vänta någon dag. Man kan även fundera på att köpa en rumsgivare, då kan man ställa temperaturen i grader istället för procent. Glöm inte kolla cirkulationspump, smutsfilter, luftning och tryck
fb35523: Du ser kanske att det finns andra temperaturer angivna, som t.ex. "Heat Sys Return". Det är interna givare som också kan vara defekta.
Anonymiserad 255302: Får jag fråga en till sak nu när jag ändå har en aktiv tråd: igår fick jag larm om för hög framledn. Temp, misstänkte då att det berodde på att jag vridit upp på rumsreglaget 1,5grader mot faktisk (21,5 till 23), eftersom jag har ställt den till en offset x2. Då tänkte jag också att jag istället bör öka värmesystemtemp från 33 till 34grader samt lite mer för framledn.temp
nosslo77: Hej, Jag har en 15 år gammal IVT 290AW som börjat uppföra sig konstigt. Det senaste problemet är att den larmar typ varannan vecka för utlöst övertryck pressostat. Det brukar bara hända en gång per år. När jag tar ut filtret så är det typ rent så det beror inte på fel i värmesystemet. Jag har även problem med missljud. Det har jag haft en röris som har kollat på och han sa att
eleson: "Alla" värmepumpslösningar innehåller en växelventil som styr mellan värme och varmvattenproduktion. Vid VV produktion så styr man mot en annan mål temperatur, alternativt kör tills en tryckvakt avbryter. Dessutom brukar de ha yttre rimlighetsgränser så att den inte glömmer att värma huset om någon fyller bubbelbadkaret.
Tibb: [citat] Så låter min ibland men dock inte så mycket. Min är bara drygt 2 år gammal och av modell Mitsubishi Kirigamine. Jag har haft en del olika märken genom åren och denna är den som värmt bäst. I garaget har jag en Panasonic som gör sitt jobb hyfsat men aldrig blixtrat.
DonPablo: Du kan prova dra dom stora muttrarna ovanför och nedanför pumpen lite lätt, de sitter oftast inte så hårt. Det är fullt normalt att det blir sådär, eftersom det är kondensutfällningar. Vill man slippa det, är det bara att isolera alla delar på kb sidan
Avemo: Det blir en avvägning mellan att få komfort eller ekonomi. För bästa ekonomi: Stäng av alla element eller möjligen låt dem stå på lägsta som frostskydd om pumpen stannar. För bästa komfort. Låt alla element stå på den temperatur du vill ha. I mindre hus med öppen planlösning kan det fungera tillräckligt med bara luftvärmepump. Det blir då lite kallare långt ifrån pumpen. Men
EliasLindgren: Nu börjar det spåra ur lite;) Jag tackar för hjälpen. Har fått bra inputs(y)
OlssoniVallby: Jag har också stort hus, eller en avstyckad trelängad gård egentligen, i södra Skåne. Ca 270 kvm på en vindpinad åker. Har 100% vattenburen golvvärme just nu, men har kört 100 kvm radiatorer och 170 Golvvärme i ca 10 år. Hade en ackumulatortank på 500 liter för utjämning med gamla pumpen. Nu står den kvar som VV-tank med 30 m slinga på 55 grader (=obegränsat varmvatten), på egen