Hej!

vi har under hösten legat konstant 3 grader under inställd temp i fritidshuset. Det är en ctc ecozenith 250 som är tre år gammal. Vi har alltid haft den inställd på 19 grader och den har fungerar som en klocka och hållt tempen väl. Vi harr enbart utomhusgivare.

I vanliga fall ändrar vi temperaturen genom att justera kurvlutningen (enl instruktion för installatören) då det också är den vi justerar via appen ctc connect. Men andra ord är vi aldrig inne i menyvalet ”rumstemperatur”

Vi har felsökt allt känns det som men av en slump såg jag nu i menyn att under ”rumstemperstur” är den inställd på 47 (50 är grundinställning). Kan det vara så att någon (kanske ett klåfingrigt barn eller gäst) har varit där och ändrat? Det låter ju logiskt iom att differensen är just 3 vilket också är den differens vi upplever från vald temperatur jämfört med den vi har.

För er som har ctc- låter det här logiskt? Jag vet ju inte om den alltid varit inställd på 47 så är ju svårt att veta men iom att vi blivit tillsagda att endast justera värmen med hjälp av kurvan så borde ju den andra vara på grundinställningen tänker jag.

vågar jag ändra till 50 och se om det funkar? Känns trist att ta ut servicekille i onödan men tar hellre det säkra före det osäkra.

Har installatören sagt att ni ska ändra kurvlutningen har hen fel. Den beror i första hand på ens geografiska placering och husets egenskaper. När man hittat rätt kurva (och ev knäckt den på lämpliga punkter) ska den alltså vara så.
Däremot kan man parallellförskjuta kurvan om man önskar annan innetemperatur. Vad det heter på CTC får nån annan gärna komplettera med...

Justeringen rumstemperatur är en procentsats som går att höja/sänka från standard som är 50.

47 innebär en liten sänkning från vad värmekurvan säger. Det är bara att ändra till 50 och vänta någon dag.

Man kan även fundera på att köpa en rumsgivare, då kan man ställa temperaturen i grader istället för procent.

Glöm inte kolla cirkulationspump, smutsfilter, luftning och tryck i systemet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.