Klausa80
Klausa80: Hallå! Jag har en Elomax 250 panna med en värmepump tillkopplad. Nu när det blivit kallt då slår värmepumpen av men elpatronerns startar ej. Vad kan felet vara?
0 svar · 1,1k läst
C
Comfort Thomas: Då behöver du ingen extra slinga för längre rör. Risken är stor att det bygger på is från kondensvattnet som efterhand kommer göra ditt galler tätt. Tänk på att vattnet som blir till is som rinner under din trall måste ha utrymme då is annars har en förmåga att förstöra saker
36 svar · 3,2k läst
useless
useless: När brinen blir kallare ökar temperaturskillnaden mot berget och då ökar värmeöverföringen från berget till vätskan. Så, ja, vid ett konstant effektuttag sjunker temperaturen långsammare och långsammare tills det blir jämnvikt mellan uttagen och tillförd effekt.
1 svar · 489 läst
T
th3stinger: Bästa investeringen. Kör själv en kamin kombinerat ed luftvärmepump MSZ AP42 4.2 kW med inbyggt WiFi modul. Pumpen går igång på natten när vi sover och under dagen eldar vi så mycket vi kan.
2 svar · 964 läst
P
Anonymiserad 137805: iofs hade jag inte lagt isolering utanpå LECA då leca i sig självt har mycket högt k-värde
4 svar · 2,1k läst
surris
surris: [citat] Går golvvärmen och radiatorerna på samma värmekrets? Eller är det shunt till golvvärmen? Man brukar ha lägre temperatur till golvvärmen än till radiatorer, så då kanske det inte upplevs som att radiatorerna är så varma. Sen om du har 23 grader så kan ju termostaterna strypa flödet för att det redan är varmt. Ser inte problemet om du har 25-26 grader på bottenvåning och
6 svar · 940 läst
Brandeu
Brandeu: [citat] Min fläktmotorn är bytt och det blev en klar förbättring av ljudnivån. Jag förberedde mig ordentligt; laddade ner manualen från Daikin och läste den utan och innan, tog fram alla verktyg.... sen fegade jag ur och ringde en lokal servicefirma istället som fixade allt :rofl: Om du vill ha manualen i pdf, skicka mig ett pm.
7 svar · 4,4k läst
D
Dennis K: Hej, har en GSi 16 som varit installerad drygt ett år nu. Ibland när det är kallare, så kickar han igång spetsvärmen trots att kompressorn bara snurrar på i 50 varv. Känns ju inte riktigt optimalt? Vad tror ni detta kan bero på? Bifogar ett par bilder över driftdata. Har cirka 2*500 meter kollektorslang, villa på 1,5plan cirka 180m2, samt ett garage på 120m2 jag värmer till 17-18
0 svar · 3,1k läst
·
DonPablo
DonPablo: Sätt ingen kanal nu, och montera den när fasaden är utbytt. Maskin går att suga hem och lossa under tiden man gör fasadbyte. När allt är klart, så monterar man tillbaka maskin, drar kanal, och petar in rören i kanalen. Sen ansluter man manskin, vakumsuger, och släpper på köldmediat igen.
1 svar · 1,6k läst
F
Filip_uppland: Toppen! Tack @useless! Du borde byta användarnamn till useful istället :giggle:
2 svar · 3,2k läst
Rutgermason
Rutgermason: Spillvattenkoppen fylls och det blir ideligen stopp i slangen pga att det bildas slem som proppar igen slangen från spillvattenkoppen. Röret är långt och går utefter väggen i hela tvättstugan med värmegolv. Någon som har tips på hur jag ska slippa att det ”växer” i spillkopp och rör? Ylva-59
0 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: Har du varmvattnet och/eller kallvattnet avstängt. Har du kranen på toaletten öppen? Hur fyllde du på systemet? Mm mm? Om du har vattnet avstängt till tappställerna och att du bara kan öppna inkommande vatten till huset så att det bara går till pannan så skulle det kunna vara tex ventil som inte håller tätt. Men detta är bara en gissning eftersom vi inte vet hur systemet är kopplat,
1 svar · 1,8k läst
M
mojjen: [citat] Tack då tror jag jag förstår. Får ta hem tekniker för offertförslag när det närmar sig. Står mellan en lösning av denna typ, eller en central dold enhet i hallen, med luftkanal till rummen. VAr så jag tänkte från början när jag lade ner rören till utsidan. Men har börjat svänga på iden med individuell inne del.
4 svar · 1,0k läst
B
Bjarredsbon: Hej! Min Optima 700 från 2005 är inne på sitt sista år. Idag behövs tillskott från c:a 2 grader så elpatronen jobbar ganska bra vintertid, även om vi bor i Skåne. Styrningen idag görs av Rego 800 Det finns idag växelentil för varmvatten och shuntat tillskott från elpanna (som jag styr av/på när temperaturen sjunker under 3 grader) + vvb Det finns innegivare + utegivare +
0 svar · 1,9k läst
J
Jaif: Är väl inget konstigt att kompressorn får gå mest och spetsa med fjärrvärme? Tvärtom hade ju varit konstigt. Kompressorn står ju för den billiga energin. Däremot låter det konstigt att du bara ligger på 33 grader panntemperatur. Kan det vara så att fjärrvärmemodulen inte fungerar korrekt? Jag antar att det är såpass kallt nu att kompressorn ensamt inte klarar ditt värmebehov.
1 svar · 1,4k läst
richardtenggren
richardtenggren: Jag råkade ut för det som @useless nämner under slutet av förra veckan, att påfyllningsventilen började läcka efter återfyllning, då jag tömt systemet för inkoppling av golvvärme. Tänkte först att det var normalt då golvvärmen huserar rätt många liter som skulle leda till en tryckökning när de värmts upp, men då det fortsatte stiga så började jag misstänka
6 svar · 3,9k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Ja just det, tänkte inte på det. Coolix var ju on/off-pump. Tack för svaren.
3 svar · 4,0k läst
L
lordi: Om säkerhetsventilen stått och runnit i 5 år så borde ni märkt det på vattenförbrukningen kan man tycka. Däremot så kan ni ha haft stora värmeförluster genom vedpannan om skorstenen varit öppen trots att pannan ej varit i bruk.
5 svar · 1,8k läst
G
Gallianoman: Gick ju bra det där!
4 svar · 1,7k läst
·
HenningÖland
HenningÖland: [citat]
24 svar · 7,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Hård och mjukvara känns som väldigt gemensamma, tror den största skillnaden är att Bosch har rundade kanter på en del paneler. :) Jag valde IVT Geo 500, mest på grund av att jag även gjorde en konvertering till vattenburet samtidigt och det var deras partner (MVC.nu) som gav mig bäst helhetsintryck/erbjudande. Om du bara står och väljer på två likvärdiga offerter där
1 svar · 5,3k läst
C
CH80: Hej Har idag en IVT 490 Flvp som installerades 2008, till midsommar 13 år sedan, upptäckte nu i mellandagarna att systemtrycket på radiatorslingan var högt, påfyllningskran byttes igår men tyvärr utan resultat, trycket ökar ca 0,1 bar på 1,5 timme så över natten så är ju trycket uppe i vad säkerhetsventilen öppnar på, 2,5 bar. Då återstår väl bara det tråkiga att det verkar
0 svar · 2,3k läst
G
Granström2: Lite knäppande kan det bli vid övergång till- eller från avfrostning men inte störande. Har värmepumpens innerdel rengjorts, Hur ser det ut på lamellerna bakom när du rengör filtren? Cirkulerar varken vatten eller luft mellan ute- och innerdel. Fläktens lager kan ta slut efter kanske 10 år men då blir det mer ett morrnde eller gnisslande ljud. Hur gammal är maskinen? Kanske billigast
1 svar · 5,1k läst
S
sevenfifty: Problemet löst, det var givaren i vv tanken som var defekt.
8 svar · 10,6k läst
·
L
lordi: [citat] Håll koll på tilluftstempen när allt har stabiliserat sig igen. Den ska vara någon grad under önskad innetemperatur. Vill du t ex ha 21 grader inomhus, så bör tilluften vara ca 19 grader.
5 svar · 3,8k läst
Danfro
Danfro: [citat] Stort tack för all hjälp! Jag släppte ut trycket i systemet och pumpade till 0,5 bar (fick pumpa och släppa på trycket några gånger). Det var nog inte mycket luft i blåsan.... Jag har iofs aldrig "luftat" denna någon gång så det kanske beror på det. Nu får vi se om det håller framöver eller om det är något fel på expansionskärlet. igen, tack för all hjälp. /Daniel
14 svar · 5,4k läst
·
M
Mr.Stork: Hejsan. Jag har en luft/luft värmepump av daikin (modell ftxls35k3v1b). De löstagbara filtren har dammsugits när de börjar bli dammiga men mer är det inte och några andra instruktioner finns heller inte i manualen. Nu har jag borstat av lamellerna så gott jag kommer åt men på ovansidan, baksidan och i nederkant är det helt igensatt samt att det inte går att komma åt speciellt bra
0 svar · 6,1k läst
J
Jens33: [citat] I min service manual står det hur man demokrater kåpor men ingenting om fläkten. Det får jag lita ut själv. Egentligen en rengöring utan att rengöra fläkt trumman gillar jag inte. Det finns säkert en hel del damm i trumman oxå. Problemet är att jag kör pumpen hård på sommar då blir det en del beläggningar på skivorna. kondens vatten plus damm blir klibbigt. Som det ser ut
7 svar · 7,7k läst
I
Anonymiserad 137805: [citat] det var det minsta hål jag sett! i botten på en värmepump i alla fall. lägg på ett vattenpass och kolla så att pumpen inte lutar utåt eller åt höger
32 svar · 10,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.