CHEMAS
CHEMAS: Oj. Gammal tråd.
8 svar · 7,2k läst
·
P
patriklarsson: 20.000 för FTX är nog i princip omöjligt som jag skrev om man inte bygger hela aggregatet själv, vilket inte är så svårt med dagens fina produktval, men säg någonstans mellan 20-50.000 beroende på vad man kan göra själv, jag utgick lite väl mycket från mina egna kunskaper där. En korrekt installation av kanaldragning osv är ju inget man behöver byta ut i framtiden, möjligen
78 svar · 15,4k läst
·
DonPablo
DonPablo: Vissa installatörer verkar montera tryckkärl oavsett, nivåkärlet fungerar så länge du har pump och rör högre än inkommande från backen.
9 svar · 4,6k läst
·
C
Captain_Lovestar: Ni har rätt. Det vredet såg jag inte själv, men rörisen pekade ut den. Håller på och luftar elementen nu. Tack så mycket för alla tips!
19 svar · 8,2k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] Värmepumpgubben kanske smygvärmer dina höns? För övrigt undrar jag varför vi pratar om dina höns i TS tråd :D Vad har du för ras. Är det för uppfödning, äggen eller som sällskap?
30 svar · 7,0k läst
·
C
Comfort Thomas: Sitter den inte på fasaden och har stålfjäderdämpare kan du väl inte få stomljud åtmindstånde. Sitter utedelen vid ett fönster med tex ventiler så kan det störa om det är sovrum.
55 svar · 7,0k läst
·
A
amoreex: [citat] ja okej! Ja under 7 grader är det ju ofta.. för att få vår att värma vattnet så behöver den kicka igång sin patron på typ 9kw.. Sen en aspekt till kanske. Sitter ju en golvbrunn under nuvarande panna. Och den är ju 30 år gammal så vid renovering bör ju den bytas. Och pannan behöver ju vara borttagen för att kunna komma åt där under och även fixa golvet. Tanken är att
11 svar · 1,4k läst
A
Adambergen: Tack för det! När jag tittar på bilder från tillverkaren så verkar det sitta tvärtemot. Jag tänker på dem röda reglagen skall sitta upp. Men det gör inget kanske. Anledningen till att jag frågar är att jag får inte upp värmen i huset. Ligger på 19-20 grader. Har luftat nibe750 även höjt värmekurvan. Till ingen nytta, huset är 2 år gammalt.
2 svar · 4,1k läst
·
R
rcarl_kth: Det är så jäkla konstigt. Nu har den inte låtit sedan i lördags. Den lät inte hela tiden förut men ivf ett par gånger om dagen. Förstår ingenting...
9 svar · 6,5k läst
·
N
Närkemannen: [citat] Jag har 500 m slang, 10 kW Thermia. Har haft anläggningen i 41 år. Den första pumpen byttes efter 20 år, efter 10 år gick kompressorn sönder med det gick till 100% på maskinförsäkringen (det var då det). Den andra pumpen börjar krångla lite nu, bara att hoppas att den klarar sig så länge vi bor kvar.
119 svar · 88,3k läst
·
useless
useless: Om du bara har två mätpunkter så skulle jag valt framledning (ut från tanken) och brine in.
1 svar · 741 läst
V
Viktorbyggahus: Skulle gissa på att det där är kb-ut (köldbärarmedium) och att blivit kondens som fryser. Kb-ut brukar ligga på några + till några - beroende på system, så har kondensen fryst. Det är nog inte bra i längden nej. Bör rengöras och isoleras om.
1 svar · 1,0k läst
·
C
Comfort Thomas: Vattenburen värme med flera värmekällor ger mycket riktigt jämnare värme i fastigheten jämfört med en luftvärmepump, det är nackdelen med en enda värmekälla. Frånluftsvärmepumpar har ofta rätt klena kompressorer så elpatronen kickar in rätt ofta, åtmindstånde var det så hos mig innan jag kastade ut den. Är själv inte så ofta bortrest så pass länge under höst/vinter/vår
12 svar · 14,0k läst
C
CoachDanne: Samma skit här. IVT AirX 409 har varit installerad i ett halvår ungefär och direkt det blev kring nollgradigt är det fullt med is på baksidan av pumpen och proppen går för den försöker jobba hårdare för att suga in luft. Kör bara med tillskott alltså elpatron tills tekniker kommer. Hade bry som i i helvete med min gaspanna som jag till slut slängde ut för att bli
2 svar · 5,7k läst
·
hordak
hordak: Kan det vara vid de tillfällen då varmvattenladdning är på? Vår Nibe bvp deklarerar just nu framledning på 58,2 grader pga just varmvattenladdning (beräknad 33,1) men det innebär inte att vi får element på 58 grader. [bild]
2 svar · 4,4k läst
·
S
Anonymiserad 137805: ska du sätta på marken kan du göra ett snyggt fundament med sten/block som aldrig rostar
8 svar · 4,3k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Det kan mycket väl vara så, på min befintliga värmepump(L/V) så sitter givaren på en plastarm på ytterdelen. Som jag skrivit tidigare tror jag bidraget från värmeläckaget är rätt försumbart, speciellt om man ser till att mitt hus är mer isolerat än många andra och problemet då borde uppstå även med en ytmonterad på ett dåligt isolerat hus, som du också skriver. Sen
20 svar · 3,2k läst
DonPablo
DonPablo: Jag fick förklarat åt mig av en rörmokare att antingen vrider man i dom regelbundet, eller ger fan i dom. Gör man det sporadiskt så blir det oftast läcka.
5 svar · 10,4k läst
·
S
smurfen72: Uplink har väl haft en del felvisning tidigare och det verkar funka lika nu.
4 svar · 3,4k läst
·
Per Ola Persson
Per Ola Persson: [citat] Hej, Det är ju onekligen rätt många start/stopp på ett dygn. Om jag förstår rätt så visar bilden 3 h och du har 6 st perioder. Det blir 48 st/dygn. Detta skulle jag försöka åtgärda. Jag har i min VP 12-15 st start/stopp per dygn. Vi har på jobbet ett stort antal värmepumpar uppkopplade av de välkända fabrikaten, och där vi hjälper till med denna typ av drifts- och
11 svar · 6,5k läst
·
GoC
GoC: [citat] Var så god, isens kraft är enorm och kan spräcka fjäll. Så att bygga in en liten frysanläggning (som en jordvärmekollektor är) under en betongplatta, som effektivt hindrar solen att värma upp marken under den, är en ganska dum idé. Hela finessen med en markollektor är att solens strålar värmer upp marken under sommarhalvåret och så tar värmepumpen vara på den värmen
9 svar · 4,0k läst
Greyoso
Greyoso: Uppdaterar tråden om någon annan skulle leta lösningar på liknande problem: expansionskärlet var trasigt så jag beställde hem ett nytt och bytte ut det. Fungerar utan problem sedan dess.
4 svar · 4,4k läst
·
H
hars: Nu låg den på 6/3 så jag håller ett öga på den ett tag framöver om den fluktuerar, kanske är pumpen som börjar ge sig ändå...
8 svar · 13,0k läst
·
D
doddo: Ja det eller kanske mycket luft i systemet, kanske just på grund av för lite vatten i systemet.
2 svar · 3,9k läst
·
DonPablo
DonPablo: tråkigt när det går sönder. Men tyvärr sådant som händer.
5 svar · 1,8k läst
·
L
lordi: Ellevio ska ha koll på fasföljden när de byter kabel, annars är de klåpare.
9 svar · 5,9k läst
useless
useless: [citat] Ja, om det är byggt på 'rätt' sätt med flytande kondensering så stämmer det.
8 svar · 1,5k läst
B
Boende45: [citat] Det du skriver stämmer om du menar LVVP. LLVP producerar inget tappvarmvatten. COP vid ca 10 graders utomhustemperatur är upp till 6 på moderna värmepumpar som använder utomhusluft som energikälla. Ju lägre behov av framledningstemperatur desto bättre COP. Det är anledningen till att en LLVP använder mindre mängd el vid högre fläkthastighet, en lägre temperatur på
17 svar · 3,9k läst
N
Niklaspe: Absolut, kollat av elpannan tidigare och behövde 45 grader vid -8 för att hålla 21 grader 3,7kw patron gick. Och vid -23 behöver jag 60 grader för att hålla 21 grader 3,7 + 1,9kw patron. Då det varit -28 och ett par veckor har den gått in på 7,4 kw patronen stundvis och 65 grader framledning. Så borde klara mig ganska bra, inte optimalt förstås. Men skall lägga ned golvvärme i om
10 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.