useless
useless: Frånluftvärmepumpen återvinner spillvärme ur ventilationsluften. I ett tomt hus blir det inte så mycket spillvärme. Golvvärme i betongplatta tar väldigt lång tid att värma upp när man har tänkt använda huset.
5 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Ja trycket sjunker när man luftar element, så ja det går att sänka trycket den vägen också. Om man ska röra en säkerhetsventil eller inte, ”det tvistar dom lärda om”, en del säger att man ska motionera säkerhetsventiler, en del säger att man aldrig ska röra dom. Jag tror inte jag har haft något problem med någon säkerhetsventil, nuvarande boendet har vi haft i 13år, har
21 svar · 10,8k läst
·
D
Daniel Berge: den blåa ratten på expansionskärlet
7 svar · 6,9k läst
·
DonPablo
DonPablo: Nibe, men fel uppstår på allt, både nytt som gammalt, menmenade bara att en expansinosventil kan gå sönder, och bara efter så kort tid!
47 svar · 20,7k läst
·
J
j-o75: [citat] Ja jag antar det. Det är ju inte jättetjocka väggar i en sådan direkt.
33 svar · 5,9k läst
Axbard_89
Axbard_89: [citat] [bild]
18 svar · 14,1k läst
·
T
tomtom7: Tack
4 svar · 1,9k läst
·
T
4 svar · 1,9k läst
·
P
Pierrelu: Tack för era svar, alltid bra info här på forumet! [citat] Tack! Funderar på att göra nytt hål i innertaket för att på så sätt få bort S-böjen i flexröret. Frågan är hur jag får det ordentligt tätt mellan FLVP och röret, samt takstos och rör. Så det inte kondeserar där. Lyckas inte hitta PE30 diffusionstät isolering på tex bauhaus eller liknande, måste jag verkligen
5 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: GRUNDFOS CIRKPUMP ALPHA1 25-60 130 finns sök på det.
18 svar · 2,5k läst
·
F
farside22: fel forumdel, men hittar inte hur jag tar bort inlägget... Moderator får gärna radera detta inlägg!
0 svar · 593 läst
J
Josth: Hyr luftflödesmätare av t.ex. Soliduct och mät upp att det är normenligt luftflöde som är inställt. Om det fortfarande låter mycket kan man kanske komma åt att sätta en ljuddämpare på frånluftkanalen någonstans(?)
1 svar · 1,5k läst
Hjkklö
Hjkklö: [citat] Kanon, tror jag har lite bättre styr på det nu . Tack för enkla begripliga svar:)
16 svar · 36,5k läst
·
J
Joonazz: Installerade innegivare själv. Hade ändå föredragit slang mellan pump o tänkt givarposition.
9 svar · 16,2k läst
DonPablo
DonPablo: Fina hantverkare, ring någon annan. Inte helt ovanligt fel på dessa pumpar, det kondenserar, och slangarna rostar sönder, sen far kanske gummit också illa av spriten, men de brukar klara sig ganska många år.
6 svar · 7,2k läst
·
Krokben
Krokben: [citat] Du kommer klara dig fint. Min utedel står utan tak och den har klarat snöstormar galant. Hoppa taket och njut av bra cop!
9 svar · 25,2k läst
·
garvin
garvin: Borrning 300:-kr metern Pump 100000:-kr Där ungefär tror jag.
20 svar · 9,7k läst
·
Haara93
Haara93: Hallå husägare och värmepumpsfantaster! Fick min Bosch 3-12 installerad den 29 oktober. Nu har den gått litegrann och undrar vad ni säger om förbrukningen och drifttid. Borrhålet ligger på 220m och huset på 200kvm. 60 tals villa som är renoverad. Räknar jag rätt om jag från fram cop 4,5 (ca 0-5 grader ute)? Mvh [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
Mats Lindström Tyresö
Mats Lindström Tyresö: [citat] Tack, jag får kolla på detta när jag kommer hem.
9 svar · 1,7k läst
Olle Jö
Olle Jö: [citat] Felkod 911 lågt flöde, lufta mera enl. pålitligt person
19 svar · 32,5k läst
·
O
ohn572: Låter mycket bra. Tack
5 svar · 3,7k läst
A
Användare343: Tack för svar! Trycket i radiatorkretsen är fixat. Har hittat läckage i brinekretsen. Så behöver åtgärdas för att bibehålla trycket. Sedan verkar de behövas specialutrustning för att fylla på som sagt. Får kontakta någon rörkunnig för detta.
2 svar · 3,5k läst
·
DonPablo
DonPablo: Rörmockarna vill väl sälja nytt och tjäna pengar, den kan inget om själva kyldelen oftast
25 svar · 8,3k läst
·
Heinömannen
Heinömannen: Grejen är att pumpen går för långsamt, ökat delta eller att köra pumpen manuellt på högt varvtal. Jag föredrar högt manuellt högt varvtal.
12 svar · 7,3k läst
·
8
86Tompa: Har en Autotherm 300e/400c som ska bytas mot fjärrvärme. Men har en fundering gällande vätskan i kollektorrslangarna (sprit) behövs de tömmas eller bara pluggas å låta vara i backen?
0 svar · 2,1k läst
N
Norgren2: [citat] Det är här deras problem är samt garantiärenden där de käftar med servicefolket istället för att bara göra det rätta på första försöket... :/ Tack för input grabbar. låter som man får testa och sedan skicka på en extra pump om det är kallt
3 svar · 2,0k läst
J
Josth: Utedelen behöver jobba med mycket uteluft, t.ex. 2000 kubikmeter luft per timme. Går inte att ha på inglasad balkong, måste vara öppet. De vanliga modellerna av luftluftvärmepumpar som säljs i Europa klarar upp till 43 °C utetemperatur när de ska ge kyla. Finns specielle luftkonditioneringsaggregat som klarar lite högre utetemperatur, kanske 50 °C(?)
10 svar · 7,2k läst
F
Fredvent: [citat] Korrekt. Dessa har ej suttit i vattenburet system
18 svar · 5,9k läst
·
H
HeloBE: [citat] OK, tack. Jag sökte på Blocket men hittade den inte där.
2 svar · 1,2k läst
E
EyEr0n: En NIBE UKV 100 kostar ca 5000 kr. Då får du en tank gjord för ändamålet. Kan användas som arbetstank, volymtank, knäpptank osv.
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.