2 761 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Dubbla bergvärmepumpar?
Hej
Håller på att planera för att installera bergvärme, södra skåne. 2-plans tegelhus med källare från 30-talet, ftx-ventilation från 2018.
Har renoverat huset, så ca 2/3 har nu golvvärme, resten är radiatorer fortfarande.
Har tagit in en del offerter, favoriten just nu är en Thermia Atlas 18.
Men tanken slog mig, hade det varit vettigt att istället köra två mindre pumpar, då kan den ena jobba mot golvvärme endast och därmed få bättre COP, och den andra får jobba hårdade med högre framledningstemperatur mot radiatorerna? (och värma poolen på sommaren).
För Atlasen är förslaget två borrhål på 180m styck, så är ju redan delvis duplicerat.
Är inne på bergvärme istället för luft/vatten pga minskat underhåll, ljudnivå samt möjligheten till frikyla på sommaren.
Håller på att planera för att installera bergvärme, södra skåne. 2-plans tegelhus med källare från 30-talet, ftx-ventilation från 2018.
Har renoverat huset, så ca 2/3 har nu golvvärme, resten är radiatorer fortfarande.
Har tagit in en del offerter, favoriten just nu är en Thermia Atlas 18.
Men tanken slog mig, hade det varit vettigt att istället köra två mindre pumpar, då kan den ena jobba mot golvvärme endast och därmed få bättre COP, och den andra får jobba hårdade med högre framledningstemperatur mot radiatorerna? (och värma poolen på sommaren).
För Atlasen är förslaget två borrhål på 180m styck, så är ju redan delvis duplicerat.
Är inne på bergvärme istället för luft/vatten pga minskat underhåll, ljudnivå samt möjligheten till frikyla på sommaren.
Har möjlighet att i källaren hyfsat enkelt separera rören som går till golvvärme fördelerna från dem som går till radiatorerna (är nog 1-2 dagars vvs arbete och material, men är sugen på att städa upp rördragningen oavsett, så inget stor merkostnad ur det perspektivet)
263 kvm + 80 kvm källare, ca 50k kWh i värmebehov per år
Kollar jag hos polarpumpen så har de ju vissa modeller från CTC som bara går på strax över 30k. https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarme/varumarken/ctc/ecopart-406-ctc
Men det är klart att kan jag inte spara in en del pengar på huvudpumpen så att bara komplettera med en sådan blir mycket extra pengar. Om 2/3 av värmen går på golvvärme så är det ca 30k kWh per år. SCOP golvvärme på Atlas pumpen är 6,15, radiatorer är 4,55.
Jag tänker då alltså att 30k/6,15 = 4.9k kWh el per år, 30k/4,55 = 6.6k kWh el per år, en skillnad på 1.7k kWh per år. Snittpris för el i villa var tydligen 2019 1.5kr / kWh, så jag skulle spara ca 2500 kr / år, payback tid drygt 12 år. Livslängd bergvärmepump ca 20-25 år? Men det har ju då utgått från att jag måste köpa en helt extra vp utan att kunna gå ner i storlek på huvudpumpen.
Men blir ju en del extra saker som kan strula, och ta upp mer plats i källaren osv. Men var nyfiken på om något funderat på sådana lösningar tidigare, och om det någonsin är vettigt?
På plussidan är ju även en lite bättre redundans i systemet om ena pumpen går sönder.
Skulle man i en sådan här setup köra båda borrhålen till båda pumparna via någon y-split liknande lösningar, eller hade man kört det som två helt separata installationer?
Kollar jag hos polarpumpen så har de ju vissa modeller från CTC som bara går på strax över 30k. https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarme/varumarken/ctc/ecopart-406-ctc
Men det är klart att kan jag inte spara in en del pengar på huvudpumpen så att bara komplettera med en sådan blir mycket extra pengar. Om 2/3 av värmen går på golvvärme så är det ca 30k kWh per år. SCOP golvvärme på Atlas pumpen är 6,15, radiatorer är 4,55.
Jag tänker då alltså att 30k/6,15 = 4.9k kWh el per år, 30k/4,55 = 6.6k kWh el per år, en skillnad på 1.7k kWh per år. Snittpris för el i villa var tydligen 2019 1.5kr / kWh, så jag skulle spara ca 2500 kr / år, payback tid drygt 12 år. Livslängd bergvärmepump ca 20-25 år? Men det har ju då utgått från att jag måste köpa en helt extra vp utan att kunna gå ner i storlek på huvudpumpen.
Men blir ju en del extra saker som kan strula, och ta upp mer plats i källaren osv. Men var nyfiken på om något funderat på sådana lösningar tidigare, och om det någonsin är vettigt?
På plussidan är ju även en lite bättre redundans i systemet om ena pumpen går sönder.
Skulle man i en sådan här setup köra båda borrhålen till båda pumparna via någon y-split liknande lösningar, eller hade man kört det som två helt separata installationer?
CTC Ecopart har ingen inbyggd styr. Den är avsedd för att docka till t ex eco zenith.
Det går att komplettera eco part med en styrenhet om man vill koppla den till ett befintligt system.
Jag tror inte att det är lönsamt med två värmepumpar i en så liten fastighet. Den investeringen kommer man inte att spara in under anläggningens livslängd.
Det går att komplettera eco part med en styrenhet om man vill koppla den till ett befintligt system.
Jag tror inte att det är lönsamt med två värmepumpar i en så liten fastighet. Den investeringen kommer man inte att spara in under anläggningens livslängd.
Förslag på pump som kan göra det?C cpalm skrev:
Min uppfattning är att de bara shuntar ner från högsta temperaturen, så man får verkningsgraden på radiatorerna även för golvvärme. Har sett att Nibe har några fastighetsvärmepumpar med dubbla kompressorer för över 130 kSEK, är möjligt att de skulle kunna gör det?
Eller tänker man sig att pumpen växlar mellan de två systemen med typ 5 minuters intervall eller något?
Ja precis, på samma sätt som pumpen växlar mellan varmvattenberedaren och värmekretsen finns det ofta möjlighet (inklusive stöd i reglerautomatiken) att koppla in ytterligare minst en krets. Utnyttjas ofta för poolvärme. Men några 5-minutersintervall är det knappast frågan om.A ajn82 skrev:
Jag har också stort hus, eller en avstyckad trelängad gård egentligen, i södra Skåne. Ca 270 kvm på en vindpinad åker. Har 100% vattenburen golvvärme just nu, men har kört 100 kvm radiatorer och 170 Golvvärme i ca 10 år. Hade en ackumulatortank på 500 liter för utjämning med gamla pumpen. Nu står den kvar som VV-tank med 30 m slinga på 55 grader (=obegränsat varmvatten), på egen sektion via ventil.
Med nya pumpen fick jag ha utjämning på golvvärmen, så där står 300 liter. Jag har haft en elpatron i stora tanken i 20 år. Har aldrig behövts, och är inte ens ansluten...
Fungerar perfekt, och jag kan verkligen rekommendera Limhamnstillverkade Qvantum. Inne på min andra, och kan inte se att jag skull vilja ha något annat. Kör med ytjordvärme och 700 meter kollektorslang. Ovanliga som konsumentpumpar, men går mycket i kyrkor, företag och större villor. Lite dyrare men värda merkostnaden. Kolla upp dem!
Med nya pumpen fick jag ha utjämning på golvvärmen, så där står 300 liter. Jag har haft en elpatron i stora tanken i 20 år. Har aldrig behövts, och är inte ens ansluten...
Fungerar perfekt, och jag kan verkligen rekommendera Limhamnstillverkade Qvantum. Inne på min andra, och kan inte se att jag skull vilja ha något annat. Kör med ytjordvärme och 700 meter kollektorslang. Ovanliga som konsumentpumpar, men går mycket i kyrkor, företag och större villor. Lite dyrare men värda merkostnaden. Kolla upp dem!
Klicka här för att svara
