Hallå . Någon som jobbar med bergvörmepumpar som skulle kunna svara på lite frågor ? svärfar ska sätta in bergvärme och fortsätta elda med pannan då och då . Vi väntar på offert nu. Har lite frågor i samband med detta.
Så vill komma i kontakt med någon som jobbar med detta och kan detta
Så vill komma i kontakt med någon som jobbar med detta och kan detta
Jag tror att den samlade kunskapen här på forumet är väldigt stor. Så släng ut dina frågor så kommer du få svar. Är svaren helt å skogen brukar någon annan medlem skrika till. Själv har jag nyss låtit installera en BV pump, kanske kan svara på några av dina funderingar.
Har pratat med återförsäljare idag gått igenom 2 olika termia pumpar kollat på energikalkyler och olika skillnader mellan pumparna har även varit med och bestämt hur den ska sättas in så man kan fortsätta elda på i pannan som min svärfar vill. Vi är överens om allt utom att dem vill ta bort den 500 l vattentanken som sitter i systemet vid pannan. Eftersom svärfar tänker fortsätta elda när hälsan tillåtet så känns det dumt att ta bort den. Vadför vill man ha bort den? Kåken är på 200 kvm .
Vill man fortsätta elda så behövs ju en accumulatortank till pannan. självklart går det att ha värmepump ihop med en vedpanna, men det är inte säkert att värmepumpsinstallatörerna är så vana med det, så fortsätt komma med frågor och lär dig så blir det nog bra.
Jag skulle låta pannan värma tanken, värmepumpen värmer radiatorreturen och shuntar in vatten från tanken vid behov (de flesta värmepumpar brukar ha en funktion för yttre shunt) sedan behövs någon form av omställning när man vill slippa elda och använda värmepumpens elpatron.
Vill man elda istället för värmepump kan man ha en handmanövrerad shunt, då kommer värmepumpen stanna när man eldar och starta när returen svalnar
Jag skulle låta pannan värma tanken, värmepumpen värmer radiatorreturen och shuntar in vatten från tanken vid behov (de flesta värmepumpar brukar ha en funktion för yttre shunt) sedan behövs någon form av omställning när man vill slippa elda och använda värmepumpens elpatron.
Vill man elda istället för värmepump kan man ha en handmanövrerad shunt, då kommer värmepumpen stanna när man eldar och starta när returen svalnar
Pannan shunt strular så den ska bytas till ny eftersom pannan och värmepump ska seriekopplas så att pumpen stannar när den får varmt vatten från pannan . Enligt installatören räcker dem 240 l pumpen har i sig och sen bara ta bort pannans tank. Jag förstår ju att pannan tappar effekt när tanken försvinner så jag tycker tanken ska vara kvar. Kan en så stor tank i systemet ha någon negativ effekt för värmepumpen? Svärfar älskar sin panna och att elda men med lite sjukdomar så måste vi få in en till värmekälla . Därav ska båda funka bra att använda
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
En ackumulatortank rekommenderas alltid då den ger jämnare drift och minskar antal starter som förlänger livslängden på kompressorn.K Krille_90_ skrev:Pannan shunt strular så den ska bytas till ny eftersom pannan och värmepump ska seriekopplas så att pumpen stannar när den får varmt vatten från pannan . Enligt installatören räcker dem 240 l pumpen har i sig och sen bara ta bort pannans tank. Jag förstår ju att pannan tappar effekt när tanken försvinner så jag tycker tanken ska vara kvar. Kan en så stor tank i systemet ha någon negativ effekt för värmepumpen? Svärfar älskar sin panna och att elda men med lite sjukdomar så måste vi få in en till värmekälla . Därav ska båda funka bra att använda
Jag har ett system med bergvärmepump, vedpanna med acc-tank samt också solfångare, allt sammanbyggt och med fullautomatik, funkar alldeles lysande.
Fullständigt stolligt i mina ögon att betala för att en installatör skall montera bort komponenter i ett fungerande system.
Bättre att docka ihop, vid eventuellt strömavbrott eller där man känner för att elda så funkar allt som vanligt.
Fullständigt stolligt i mina ögon att betala för att en installatör skall montera bort komponenter i ett fungerande system.
Bättre att docka ihop, vid eventuellt strömavbrott eller där man känner för att elda så funkar allt som vanligt.
Nibe har ju något tillbehör som heter acx 40 som möjliggör att ha kvar vedpanna med ack tank och gör att man kan elda när man vill och hur mycket man vill och när acktank blir för kall så startar vp och värmer kåken. Detta system kräver noll insats av användare, det sköts helt automatiskt
Det han behöver är ett system som jobbar emot en ny bra tank och där tanken sedan värmer huset, samt har en varmvattenberedare i sig. Sedan kan ni koppla in vedpannan även mot denna tanken. Så en bergvärmepump utan tank, han behöver troligen en mindre modell, en stor och bra tank till husets element, samt system med pumpar till den, samt en nya panna är vad som behövs. Lycka till.
okej ska kolla med dem gällande dem 2 pumpar det gäller om dem har rätt dimision för det eller om någon annan pump blir aktuell nu istället. Är ju en tank på 500 l så är ju inte jätte stor tankO Ovation skrev: