Värmepumpar
UlfAaberg: [citat] Tack för tipset, har försökt med liknade saker utan någon jätte skillnad.
DonPablo: det finns en gummiduk som är ribbad på ena sidan, och slät på andra sidan, har för mig jag läst om tester där man lägger ett lager gummiduk mot husväggen, med släta sidan mot väggen, sen lägger man ett till lager, med släta sidan mot värmepumpsfästet, sen har man stålfjädrar på konsolen, då ska det ta bort väldigt mycket av vibrationer.
Per Ola Persson: Hej Jag föreslår luftvatten eller bergvärme. Det beror på vilken tidshorisont man tittar på . Bergvärme brukar bli billigast på lång sikt, då denna inte är utsatt för väderslitage, samt att borrhålet gör du bara en gång (det håller för flera värmepumpar). Nästa gång (om runt 20-25 år) när det är dags att byta värmepumpen, om det är en bergvärme (luftvatten får du byta
galento: Vi har en extra säng där för gubben snarkar visst hemskt ;):cool: Placeringen tycker vi nog är bra då den värmer och kyler hela huset. Sovrummet är längst bort i andra ändan av huset så där är det ingen fara. Men vi har funderat på att dela av rummet med vägg och dörr då kunde den gå hela tiden.
Heoh: [citat] Hej och tack för svar! Vi har hittills upplevt god respons fr återförsäljaren och har ännu ej varit i kontakt med IVT. Tråkigt att höra om era problem och hoppas att det löser sig för alla. Mvh Henrik
useless: https://proffs.nibe.se/Proffs/For-serviceombudet/NIBE-Application-ver-106/
Appendix: TS verkar ju ha lämnat forumet efter att denne kom på att en poolvärmare inte kan värma ett hus ;)
Runnis: En luftvärmepump som är 15år gammal hade jag inte ominstallerat på ett annat ställe. Köp en ny anpassad efter dina behov.
rickard_89: Hej, Har en ecopart 408 kombinerad med IVT220 (där el-tillskott) stängs av. Borrhålet är 180 m aktivt med 18 meter foderrör (sprack 12m) Just nu har jag värmekurva 4,8 och två duschar kort på Morgonen, direkt när jag då duschar är vattnet inte ens ljummet och snabbt blev det kallt, 145 l tank finns. Är det så att värma upp huset tar allt varmvatten i anspråk eller är det alltid
Dortmunder DAB: [citat] [citat] [citat] Har missat denna tråd så kanske lite sent nu men... Installerade en luftvärmepump 2007 för stöttning av vår (numera utbytta) 360p efter inflytt hösten 2005. Den hjälper en hel del men provade tyvärr dessvärre att stänga av tillsatselen helt en semestervecka i fjällen 2012 eller 2013... Den vintern var väl normal och det hade varit mellan -1 till -5 hela tiden
useless: 4 meter är som sagt var inte mycket. Med en monoblock-pump är inte 20 meter något problem så länge man dimensionerar och isolererar rätt.
useless: Plasmafiltret jobbar med högspänning och kan spraka lite grann. Helt normalt.
DonPablo: Den slingan är inte trycksatt, då har man ett expansionskärl (slutet)
RoffeJ: Har en Daikin Emura med skrollande ljud från innerdelen. Nån som har erfarenhet av detta. Det har alltid låtit så men den var ca 5 år gammal när vi köpte huset så jag vet inte hur det låter som nytt. Gissar på kassa lager i fläkten men det kanske är normalt. de som ägde huset innan var inte direkt några stjärnor på underhåll av varken teknik eller byggnad så den kanske har
danne_08: Mina siffror ser ut så här efter knappt sju års drift: Starter 11844 Drifttid 41179 Varmvatten 4443 Ca 3,5 tim/start Nibe 1255-16
TomiP: [citat] Gjorde precis som du skrev. Lossade lite på strypningen, och direkt så kommer det värme i elementen. Så otroligt tacksam för all hjälp jag har fått av alla. Tack! Och gott nytt år på er ☺️
Keld: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-hitta-befintliga-borrhal-till-bergvaerme.400435/
Vector: Om du har luft så ger jag en femma på att inte finns det på röret där kärlet är utan det är det andra röret det sitter å då får man köra cirkpumpen till den dör du får inte ut luften för det. Förstår inte installatörer som inte sätter en luftning på det röret för såna här tillfällen. Nu behövs det antingen en extern pump som pumpar det bakvägen eller ta loss nån
fgo: Tänk på att inte tappa VV för fort. Hade en sån pump i förra huset. Efter ett tag lärde vi oss att när man skulle fylla badkar så fick man ha lite lagom flöde för att temperaturen skulle vara jämn
MatthewCampbell: @fgo Tack för svaren! Att summera tiduren (skivan) på centralen kan man strunta i och elementen öppnar man fullt (d.v.s. skruva upp till max, 5:an i mitt fall) för att justera parallell förskjutningen när kurvlutningen är på default (d.v.s. 3 == mitten enligt tillverkaren). Hittills har vi gjort fel genom att ställa in termostaten på elementen. Istället borde reglercentralen användas
Kulibertikus: Angående vattenburen värme... Vi installerade en av Mitsubishis större luft/luft-värmepumpar för 10 år sedan. Den har funkat kanonbra och gjort det den skulle. Men, just nu känner jag att jag skulle vilja ha vattenburen värme, gärna med bergvärmepump. Dels för att huset ska bli attraktivare när man säljer det, men framförallt för att få en jämnare temperatur i huset (och att
Josth: Jag skulle välja en separat LLVP för att inte dra ut ett vattenburet system till ett uterum. Vill man kallställa uterummet någon period behövs det glykol i systemet i så fall.
DonPablo: Det är kondens, när den avfrostar, så smälter den isen på förångaren, och det är kvarvarande vatten som blir en dimma.
jonaserik: Firman gör ingenting bara byter ut den gamla, dom har väl inte frågat om den är reggad, så gör inget
Vector: Ett volymkärl är aldrig dumt mot ett ettrörsystem. Då kan man sätta en kraftigare pump ut mot system och ha pumpen i vp som går runt på sina 6-8 grader delta t. Å dessutom så blir ju gångtiderna för vp bättre. Man kanske inte behöver byta alla element på en gång, hall brukar vara ett bra ställe att byta till större element tycker jag då dom brukar avgränsa till många rum
HasseTeknik: [citat] Tillägg: röret ska dock ha ett avbrott, så att man kan se om det kommer vatten. Kan lösas lätt med att röret avslutas med en tratt alldeles före golvbrunnen.
slacker: Är du i eller kring Tokholm så har jag en i mycket bra skick som ligger och inte används: https://www.byggahus.se/forum/threads/grundfoss-alpha-2-crikulationspump-stockholm-aelvsjoe.369403/