P
Jag har installerat en Bosch LVVP Compress 7000 + AWM9 i huset och har sedan innan en 2 år gammal Nibe 300 VVB. Eftersom jag projekterar ett helt nytt icke än så länge existerande badrum med 2-personsbadkar och dusch, bad jag rörgubben sätta VVB'n i serie. Detta pga att inte riskera bli utan varmvatten när barnen blir större, har gäster osv. Eftersom vi bara duschar som vanligt idag skulle båda räcka var för sig.

Därför undrar jag om jag kan stänga av LVVP'ns VV-del så den enbart producerar värme för golvvärmen, så det enbart är VVB'n som gör VV och tror ni jag isf sparar några kWh på det? Göra det motsatta, stänga av VVB har jag förstått är dumt iom ev bakterietillväxt i VVB.

Jag har f.ö. dålig koll på hur det fungerar i praktiken, jobbar båda upp VV till den grad jag bestämt, för att sedan när jag duschar så tas det först från VVB'n, sedan fylls det på, eller fylls det på direkt från LVVP'n när VVB'n börjar tömmas så VVB'n alltid är full? Inser i efterhand att jag skulle monterat T-kopplingar med ventiler så jag tills vidare kunde by-passat VVB'n, men nu är det så...

Man brukar säga att normal varmvattenförbrukning för en familj är ca 4500 kWh. Gör man det med värmepump så kostar det ca 1500 kWh el, man sparar alltså ca 3000 kWh per år. Man kan ju ha Compress på 55° varmvatten och VVB på 60° varmvatten så VVB hela tiden fylls på med ca 55° i det normala fallet. Då räcker varmvattnet väldigt länge.

P
Ok, tack för svaret.

Vet du hur "processen" funkar i praktiken? -Jobbar båda upp VV till den grad jag bestämt på resp. enhet, för att sedan när jag duschar så tas det först från VVB'n, sedan fylls det på, eller fylls det på direkt från LVVP'n när VVB'n börjar tömmas så VVB'n alltid är full? Tömms LVVP'n då, eller fylls eventuellt även den på successivt när man tappar vatten från den? Ser man det som "batcher" med varmvatten eller som ett flöde?

Magnus E K
Båda är fulla med vatten hela tiden, bara temperaturen ändras.

Rören i en VVB är normalt kopplade så att man tar ut varmvattnet i toppen och leder in nytt vatten i botten. Pga skillnad i densitet blandas inte vattnet fullständigt direkt utan man kan fortsätta ta ut varmt vatten även om det nya vattnet är helt kallt. Jag, med en liten 30 liters VVB, märker den effekten tydligt på att om jag duschar för länge så blir det till sist kallt ganska plötsligt, snarare än att minska långsamt.

Krokben
Fortfarande en intressant fråga. Lek med tanken att man är rädd om kompressorn så man vill bara värma golv/radiatorvatten med den, kan man rent teoretiskt spärra kompressorn vid VVB drift och bara låta den inbyggda VVBn agera som en elberedare och gå på elpatron?

Vill man skona kompressorn så kan man ställa ner temperaturen på varmvattnet i värmepumpen och låta elberedaren toppa upp. Vill man spara kilowattimmar så gör man tvärtom.

P
Härligt! Då har man lärt sig något nytt idag också... tack för insikterna.

edit: @useless eller någon annan: på min LVVP kan man ställa in hur många minuter den ska göra varmvatten kontra värme för uppvärmningen. Fick höra att det var bäst att ha dem inställda med timer så den ex först kör varmvatten 30min sedan byter den och kör uppvärmning ex. 40min. Vet någon vad som är minsta körtid samt optimal körtid för att ändå uppnå inställd temp och uppvärmning?

Dom tiderna styr prioriteringen när värmepumpen måste göra värme och varmvatten samtidigt. Dvs värmepumpen tillåts värma varmvatten 30 minuter om det behövs innan den växlar över till att värma värmesystem om det även finns ett behov där. Det är inte så att den alltid kör 30 minuter bara för att man har ställt in det...
Normalt sett märks det mycket mindre om värmsystemet svalnar en halvtimme-timme än om varmvattnet försvinner, så man brukar ha en lite högre prioritet på varmvattnet.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Dom tiderna styr prioriteringen när värmepumpen måste göra värme och varmvatten samtidigt. Dvs värmepumpen tillåts värma varmvatten 30 minuter om det behövs innan den växlar över till att värma värmesystem om det även finns ett behov där. Det är inte så att den alltid kör 30 minuter bara för att man har ställt in det...
Normalt sett märks det mycket mindre om värmsystemet svalnar en halvtimme-timme än om varmvattnet försvinner, så man brukar ha en lite högre prioritet på varmvattnet.
Ok, tack! då är jag med...

P
Får jag fråga en till sak nu när jag ändå har en aktiv tråd: igår fick jag larm om för hög framledn. Temp, misstänkte då att det berodde på att jag vridit upp på rumsreglaget 1,5grader mot faktisk (21,5 till 23), eftersom jag har ställt den till en offset x2. Då tänkte jag också att jag istället bör öka värmesystemtemp från 33 till 34grader samt lite mer för framledn.temp från 38 till 40 grader. Samt att jag stängde av rumsgivarpåverkan för att hitta rätt med kurvan först istället. Nu har det gått precis ett dygn och tycker innetempen idag legat på ca 20,5-21 istället, alltså liiite kallare än tidigare. Samma utetemp nu som igår innan jag justerade (3 grader). Hur får jag upp tempen till runt 22,5-23grader? Är det bara att öka värmesystentemp o framled.temp ännu mer?

det är golvvärme och tycker det funkat bra under hösten (innetemp ca 22-23) fram tills nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.