1 882 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Men varmvatten då?
Om man har golvvärme och/eller fläktkonvektorer och luft/vatten-pump, och därmed kan köra ett lågvärmesystem rakt igenom (~35 grader?), hur gör man bäst för att få varmvatten? Finns det fantastiska varmvattenberedare?
Det stora bekymret är väl att fylla badkaret när man har tid att bada en gång i månaden, till duschar etc räcker en varmvattenberedare fint. Men kontinuerlig produktion av oändligt med varmvatten hade inte varit fel. Som det blir när man eldar och har en het acktank med slingor i. Det går ju inte med ett sånt här system.
Det stora bekymret är väl att fylla badkaret när man har tid att bada en gång i månaden, till duschar etc räcker en varmvattenberedare fint. Men kontinuerlig produktion av oändligt med varmvatten hade inte varit fel. Som det blir när man eldar och har en het acktank med slingor i. Det går ju inte med ett sånt här system.
Koppla en 200-300 liters VVB som står på 60grader i serie med värmepumpen så har du löst det. Värmepumpen producerar billigt varmvatten som du sedan matar elberedaren med.P Patmark skrev:Om man har golvvärme och/eller fläktkonvektorer och luft/vatten-pump, och därmed kan köra ett lågvärmesystem rakt igenom (~35 grader?), hur gör man bäst för att få varmvatten? Finns det fantastiska varmvattenberedare?
Ja... Förvärmning alltså? Och den sker med värmeväxlare? Jag tror inte att pumpen producerar något ytterligare varmvatten än det som är tänkt att värma huset.Krokben skrev:
HS Plus monoblock från Baxi. Den var tänkt att funka tillsammans med pelletspannan och står i närheten av den, och värmen från båda kulverteras in i huset (det är komplicerat). Men nu när sakerna står på plats tänkte jag rationalisera bort pelletspannan. Tänka om lite.Krokben skrev:
Min CTC EcoZenith 250 producerar varmvatten kontinuerligt, har inga problem att fylla badkar.
Ja alltså, det är pump + pelletspanna i ett hus, sedan en kulvert, sedan acktank i ett annat hus. Systemet är gjort för att vara högtemperatur. Om jag kör det utan pellets och bara har låg temperatur istället så bör det bli billigare, iallafall med tanke på nuvarande elpriser. Men jag blir utan varmvatten, eftersom acktanken i huset då kommer ha för låg temperatur.V Vector skrev:
Ja det har du rätt i. Det blir en ganska liten förvärmning med bara 35-gradigt vatten i acktanken, men kanske värt ändå.Krokben skrev:
"Alla" värmepumpslösningar innehåller en växelventil som styr mellan värme och varmvattenproduktion.
Vid VV produktion så styr man mot en annan mål temperatur, alternativt kör tills en tryckvakt avbryter.
Dessutom brukar de ha yttre rimlighetsgränser så att den inte glömmer att värma huset om någon fyller bubbelbadkaret.
Vid VV produktion så styr man mot en annan mål temperatur, alternativt kör tills en tryckvakt avbryter.
Dessutom brukar de ha yttre rimlighetsgränser så att den inte glömmer att värma huset om någon fyller bubbelbadkaret.
Klicka här för att svara